بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 23
کد خبر: ۴۴۵۴۳
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۰
دکتر احمد شیرزاد فعال سیاسی اصلاح‌طلب
اگر یک روز بخشی از مصلحت کشور ایجاب می‌کند که یک سانتریفیوژ تعطیل شود، نباید به منافع ملی پشت پا بزنیم و با شعارهای توخالی مانع رسیدن به منافع مردم شویم. در واقع . . .
تدبیر24: صحبت‌های روز گذشته رئیس جمهور در اولین کنفرانس اقتصاد ایران و تاکید وی بر اینکه «اگر فلان نوع غنی‌سازی که در حال حاضر به آن نیاز نداریم برای مدتی متوقف شود و در مقابل ایران امتیازاتی به دست آورد»، تاکید دیگری بود بر یکی از شعارهای انتخاباتی آقای رئیس جمهور که گفته بود دوست دارد چرخ سانتریفیوژها بچرخد و در کنار آن چرخ صنعت و اقتصاد کشور هم بگردد. در واقع از نظر رئیس جمهور بحث مهم این است که به فناوری هسته‌ای و کارهایی که در این زمینه انجام شده از زاویه منافع ملی نگاه شود و به نوعی برنامه‌ریزی کنیم که به منافع ملی دست پیدا کنیم. در واقع آنچه که رئیس جمهور در سخنرانی خود به آن تاکید داشتند این بود که نباید سخت‌افزار و دستگاه را قبله‌گاه خود کنیم و همه حیثیت خود را به آن دستگاه وصل کنیم چرا که مهم، سرمایه انسانی کشور و کسانی هستند که آن دستگاه را ساختند. در واقع آنچه که امروز قدرت نامیده می‌شود همان قدرتی است که امروز دست بچه‌های ایران قرار دارد و این قدرت را هیچ کس و به هیچ روشی نمی‌تواند از مردم ایران بگیرد. در واقع همانطور که بارها متخصصان و کارشناسان مختلف به این نکته اشاره کردند هیچ توجیه دینی و شرعی وجود ندارد که بخواهیم به این مصنوعات بیش از اندازه توجه کنیم. در واقع ایران باید در مسیری گام بردارد که به دستاوردهای علمی و فنی در راستای منافع ملی دست پیدا کند و از آن بهترین استفاده را ببرد. اگر یک روز بخشی از مصلحت کشور ایجاب می‌کند که یک سانتریفیوژ تعطیل شود، نباید به منافع ملی پشت پا بزنیم و با شعارهای توخالی مانع رسیدن به منافع مردم شویم. در واقع وقتی فردی در مسئولیت خطیر ریاست جمهوری قرار دارد هیچ مسئله‌ای جز منافع ملی نباید برای او اولویت داشته باشد و برای او تابو شود. دیپلمات‌ها جمله مشهوری دارند که می‌گویند: «در سیاست خارجی نه دوست همیشگی داریم و نه دشمن همیشگی»؛ امروز این جمله را می‌توان رقیق‌تر و با اصطلاحات نرم‌تری بازخوانی کرد که گرم شدن و سرد شدن روابط ایران با کشورهای مختلف جهان وقتی انجام می‌شود که منافع ملت ایران ایجاب کند. مهم این است که تابوهای ذهنی را بر منافع مردم ایران تحمیل نکنیم. در واقع اگر سیاستمداران ما به دنبال قدرت ملی هستند باید به مولفه‌های قدرت ملی توجه کنند که همراهی مردم یکی از اصلی‌ترین این مولفه‌هاست.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها