بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۴۴۸۱۷
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۲
مدت‌هاست كه اجراي طرح شبنم از سوي دولت پيگيري و اجرا شده اما هنوز هم شاهد تاثيرگذاري دقيق در اين زمينه نيستيم و بايد درباره شيوه‌هاي اجرايي اين طرح تجديد نظر كنيم.
تدبیر24: مدت‌هاست كه اجراي طرح شبنم از سوي دولت پيگيري و اجرا شده اما هنوز هم شاهد تاثيرگذاري دقيق در اين زمينه نيستيم و بايد درباره شيوه‌هاي اجرايي اين طرح تجديد نظر كنيم.
 
مجتبي خسروتاج، معاون وزير صنعت، معدن و تجارت با تاكيد بر تجديد نظر نسبت به اجراي طرح شبنم به «قانون» گفت: اجرای طرح شبنم از ابتدا اشتباه بود و چیزی جز توسعه قاچاق کالا در پی نداشت و اکنون وزارت صنعت آیین‌نامه‌ای را برای روش جدید اجرای کد رهگیری شناسه کالا به ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ارائه کرده است.
 
خسروتاج آخرین وضعیت اجرای کد رهگیری را اميدواركننده نمي‌داند و مي‌گويد: همان طور که در گذشته چندين بار سازمان توسعه تجارت اطلاعیه داده، کد شبنم هیچ خاصیتی نداشت و خود زمینه قاچاق را فراهم کرده است به صورتي كه حتي گزارشي هم در اين زمينه از سوي رسانه‌ها پخش شد چون بسياري از اين نشان‌ها به سادگي به دست قاچاقچيان رسيده و مورد سوء‌استفاده آنها قرار مي‌گرفت.  
 
وی با اشاره به ارائه طرح جديد به ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز در مورد ایران کد هم گفت: برنامه ايران كد هم متاسفانه به دلايل مختلف نتوانست آنچنان كه بايد به نظام اقتصادي ايران كمكي كند و در واقع به حاشيه رانده شد به صورتي كه اين طرح هيچ هماهنگي منطقي و دقيقي با سيستم گمرك و واردات كشورمان نداشت كه اين موضوع علاوه براينكه واردكنندگان قانوني كالاها را به دردسر انداخته بود باعث اين شد كه فقط مصرف داخلي داشته و توليد داخل را به خود ببيند.
 
خسروتاج درباره رهگيري كالاها با اين كد نيز مي‌افزايد: همان‌طور كه مي‌دانيد قرار بود اين كد توان رهگيري كالا از زمان توليد تا زمان ورود و رسيدن به دست مصرف كننده را رصد كند كه به دلايل بالا اين‌گونه نشد و نتوانستيم به جز توليدات داخلي موارد ديگري را پيگيري كنيم.قائم مقام وزیر صنعت،معدن و تجارت در مورد جزيیات روش جدید اجرای کد رهگیری تنها به این توضیح بسنده کرد که کد شناسه‌ای تعریف می‌شود که آیین‌نامه آن توسط وزارت صنعت تهیه شده و به ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ارائه شده است. امیدواریم اگر اشکالات موجود در قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز برطرف شود، این آیین نامه هم شکل اجرایی به خود بگیرد.
 
  رفع اشكال ماليات بر ارزش افزوده
 
در ادامه خسروتاج با اشاره به مشكلات اصناف در زمينه معافيت از ماليات بر ارزش افزوده نيز گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت مدت‌هاست كه از اصناف و فعالان تجاري با استفاده از رسانه‌ها خواسته، مشكلات اجراي اين قانون را گزارش كنند تا بتوانيم آنها را برطرف كرده و سياست‌هاي جديدي را برايش تدوين نماييم.  بنابراين قانون مالیات بر ارزش افزوده طی یک سال اخیر اشکالاتش به طور مرتب به وزارت اقتصاد و دارایی منعکس شده و دولت هم اكنون لایحه جدیدی را در این زمینه تهیه کرده و در جلسات تدوین این لایحه، نمایندگان اصناف هم حضور داشتند.
 
اين مقام مسئول در وزارت صنعت، معدن و تجارت به كيفيت نان نيز اشاره مي‌كند و مي‌گويد: با توجه به شواهد موجود تنها راه اصلاح كيفيت نان حركت به سمت آزاد پزي است و همين موضوع باعث شده تا بسياري از نانوايي هاي كشور از ما درخواست مجوز براي آزاد پزي داشته باشند. وي مي افزايد: علي‌رغم افزايش قيمت نان چون هزينه توليد نانوايي‌ها بالاست هيچ تاثيري بر كيفيت نان نداشته‌ايم و بايد از همان فرمول آزاد پزي براي رسيدن به كيفيت مطلوب برسيم.
برچسب ها: تدبیر24
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها