بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
کد خبر: ۴۵۳۱۸
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۳
سرنوشت پرمناقشه ترين درخواست زيست محيطي در دستان مجلسيان
حالاچشم هاي نگران بسياري از ايراني ها به دستان مجلس و دولت دوخته شده تا زندگي جنگل باستاني ابر را براي هميشه از خطر تبديل شدن به درياچه اروميه نجات دهند.
تدبیر24: الهه موسوي - هر چند مجلسياني كه براي تعيين سرنوشت ساخت جاده در يكي از بزرگ ترين ذخيره گاه هاي جنگلي جهان ديروز به گلستان سفر كرده بودند تعيين تكليف نهايي را موكول به تشكيل جلسه هيات دولت در تهران كردند، اما تاكيد آنها بر حفظ جنگل ابر و نبود ضرورت براي ساخت جاده در مسيري كه سه جاده ديگر دارد، حكايت از مخالفت آنها با ساخت جاده در مسير جنگل ابر به علت تخريب جدي جنگل و زمين خواري در اين منطقه داشت. به دنبال قبول حكميت فراكسيون محيط زيست و برخي كميسيون هاي مجلس از جمله كميسيون اصل ٩٠ و كشاورزي، آب و منابع طبيعي مجلس از سوي نماينده علي آباد به عنوان پيگير ساخت جاده ابر و با هدف تعيين تكليف نهايي اين طرح، مجلسيان به استان گلستان و منطقه ابر رفتند تا از نزديك از چند وچون مسائل آگاه شده و در نهايت تصميم كارشناسانه و درستي بگيرند. در اين حال نمايندگاني از بازرسي كل كشور، ديوان محاسبات، برخي مديران كل سازمان حفاظت محيط زيست كشور، سازمان جنگل ها و منابع طبيعي و آبخيزداري و برخي مسوولان استاني گلستان نيز در اين بازديد حضور داشتند.
    
    حفظ تنوع زيستي
    فرهنگ قصرياني، مديركل دفتر زيستگاه ها و مناطق سازمان حفاظت محيط زيست درباره ساخت جاده گفت: «متاسفانه بسياري از كارهاي عمراني كه تاكنون انجام شده حاصل همين اصرارها و فشارها بر محيط زيست است. اينكه امروز بخش هايي از جنگل هاي ارزشمند زاگرس در حال خشك شدن است به دليل جاده سازي و شهرك سازي است. هر كارشناس مبتدي هم اگر به منطقه نگاهي بيندازد به ساخت اين جاده در آن نقطه رضايت نمي دهد: حال از گزينه هايي موجود در آنجا بگذريم كه اساسا به جاده ديگر نياز هست يا نه؟ اين منطقه اكوتوري بين ناحيه خزري، نيمه بياباني و ايراني-توراني است و با توجه به اينكه چهار گزينه ديگر وجود دارد خواهش مي كنيم گزينه جديد را پديد نياوريم.»
    
اتفاق ناگوار براي جنگل هاي هيركاني
معاون سازمان جنگل ها و مراتع و آبخيزداري كشور نيز در اين باره گفت: «به دليل نداشتن شيب استاندارد و با توجه به گزارشاتي كه ارايه شد من با ساخت جاده در اين نقطه كاملامخالف هستم.» بهزاد انگورج در ادامه تاكيد كرد: «در آنجا شبكه برق و گاز و جاده رفته است و اگر جاده ديگري مجددا برود اتفاق ناگواري است. اين جابه جايي باعث از بين رفتن پيوستگي جنگل هاي هيركاني خواهد شد و حيات آنها به خطر خواهد افتاد. عرصه فوق داراي حساسيت زيادي است و ساخت جاده آثار تخريبي فراواني خواهد داشت.»
    
كوير بي درخت
نماينده مردم اردكان و رييس فراكسيون محيط زيست مجلس درباره جاده ابر گفت: « اتخاذ تصميم نهايي درباره اين جاده به زودي صورت خواهد گرفت.» محمدرضا تابش افزود: «افكار عمومي به جاده ابر اهميت مي دهند، سازمان محيط زيست و همچنين نماينده اين منطقه يعني رحمت الله نوروزي بنده را در خصوص تعيين تكليف اين جاده به عنوان داور انتخاب كرده اند: از اين رو لازم است تا نظرات تمامي نمايندگان وكارشناسان متخصص در اين حوزه اخذ شده و سپس اقدامات لازم در اين زمينه انجام شود.»كمال الدين پورموذن از اعضاي فراكسيون محيط زيست مجلس نيز با بيان اينكه به او گفته بودند در اين مسير جنگل و درخت وجود ندارد، گفت: «من از امضا كنندگان نامه جاده ابر بودم، اما به ما حقيقت را نگفته بودند و نمي دانستيم كه اين راه از جنگل هايي با آن اهميت مي گذرد و در مسير آن درختان ارزشمند وجود دارد.» او در مسير بازديد نيز مدام با لحني طنزگونه ديگر نمايندگان را به ديدن «كوير بي درخت» دعوت مي كرد و از عكاسان خبري خواست تا از مجلسيان در كوير، عكس يادگاري بگيرند. اما نماينده علي آباد كتول همچنان بر ساخت جاده ابر پاي مي فشارد. رحمت الله نوروزي با تاكيد بر ضرورت ايجاد مسير جنگلي جاده ابر گفت: اين مسير از زمان جنگ جهاني دوم وجود داشته و از سال ٨٥ موافقت كردند كه احداث شود. او تاكيد كرد: « زماني كه مي توان با كوتاه كردن مسير تردد مردم رضايت آنها را ايجاد كرد چرا بايد با بهانه هاي تخريب محيط زيست مانع رشد استان شد؟!»حالاچشم هاي نگران بسياري از ايراني ها به دستان مجلس و دولت دوخته شده تا زندگي جنگل باستاني ابر را براي هميشه از خطر تبديل شدن به درياچه اروميه نجات دهند.
برچسب ها: الهه موسوي ، تدبیر24
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها