بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۴۵۶۵۲
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۱
وزیر اقتصاد ؛
وزیر امور اقتصادی و دارایی اعلام کرد که هنوز دولت تصمیمی در خصوص میزان عیدی سال 94 کارمندان دولت اتخاذ نکرده است.
تدبیر24: علی طیب نیا شامگاه دوشنبه در حاشیه چهل و پنجمین نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی که در اتاق ایران برگزار شد، در پاسخ به پرسش ایرنا مبنی بر انتشار اخباری درخصوص تعیین عیدی 603 هزار تومانی کارمندان دولت، افزود: هرچند دولت تاکنون در این خصوص تصممی نگرفته اما تصمیمات لازم در ای خصوص توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی اتخاذ خواهد شد.



** دولت می تواند با همین لایحه بودجه حالت های مختلف را پاسخگو باشد 

وزیر امور اقتصاد و دارایی از برنامه ریزی دولت به منظور مقابله با تبعات نوسانات قیمت نفت در سیاست های پولی، مالی، ارزی و تجاری خبر داد و گفت: دولت می تواند با همین لایحه بودجه حالت های مختلف را پاسخگو باشد. 

طیب نیا با بیان آنکه استان البرز یکی از استان های صنعتی کشور و موارد مورد بحث و تبادل نظر در این جلسه شورای گفت و گو مربوط به استان یادشده بود، گفت: در این جلسه مشکلات و مسائلی که بخش صنعت و کشاورزی این استان با آن مواجه است، مطرح و شورا از تلاش های صورت گرفته در این استان قدردانی کرد. 

وی همچنین تشکیل یک صندوق برای تامین مالی صنعت خوراک دام و طیور را از جمله مصوبات این شورا عنوان کرد. 

وی با بیان اینکه جلسات شورای گفت و گو همواره با حضور موثر اعضای برگزار می شود، اظهار امیدواری کرد با بحث ها و گفت و گوهایی که در این جلسات صورت می گیرد بتوان بخشی از مشکلات و تنگناهایی که تولیدکنندگان با آن مواجه هستند، مرتفع شود. 

وزیر امور اقتصادی و دارایی درخصوص برنامه ریزی و سناریوی دولت برای قیمت نفت در لایحه بودجه پیشنهاد سال 1394 به مجلس، گفت: زمانی که لایحه بودجه را در دولت تنظیم می کردیم و چه در حال حاضر، پیش بینی دقیق قیمت نفت برای سال آینده امکانپذیر نیست. 

طیب نیا با اشاره به پیش بینی برخی نهادهای تخصصی بین المللی درخصوص قیمت نفت در سال آینده، گفت: برخی معتقدند روند نزولی قیمت نفت ادامه خواهد داشت و حتی به سطح 40 دلار خواهد رسید و از طرفی برخی پیش بینی می کنند که قیمت نفت برای سال آینده به 70 یا 80 دلار خواهد رسید. 

وی با اشاره به میانگین قیمتی که مجموعه نهادهای تخصصی بین المللی برای نفت در سال آینده پیش بینی کرده اند این رقم را 65 دلار عنوان کرد و افزود: در شرایطی که ما با اطمینان نمی توانیم درباره قیمت نفت در سال آینده اظهارنظر کنیم منطقی ترین رفتار این است که دولت خود را برای همه گزینه ها آماده کند. 

وی همچنین از برنامه ریزی دولت برای طراحی حالت های مختلف قیمت نفت برای سال آینده خبر داد و گفت: این برنامه ریزی صرفا ناظر بر بودجه نخواهد بود بلکه اثراتی که تغییرات قیمت نفت می تواند در حوزه های مختلف از جمله پولی، مالی، ارزی و تجاری داشته باشد مورد بررسی قرار خواهد گرفت. 

وی افزود: دولت خود را آماده خواهد کرد که با هر وضعیتی از قیمت نفت یک مواجهه منطقی و علمی داشته باشد. 

طیب نیا با بیان اینکه حوزه بودجه همواره همراه با پیش بینی منابع است، اظهار داشت: این پیش بینی ممکن است با درجاتی از تغییر و عدم تحقق مواجه باشد. 

وی افزود: هزینه ها در بودجه نیز از جنبه برنامه ریزی برخوردار است و هیچ گونه الزامی نیست که تمام هزینه های پیش بینی شده را انجام دهیم. 

وی گفت: بودجه ای که الان در قالب درآمد و هزینه به مجلس تقدیم شده به سهولت قابل مدیریت است و اگر قیمت نفت را تغییر دهیم هیچ تضمینی وجود ندارد که با واقعیات سال آینده تطابق داشته باشد. 

این عضو کابینه دولت یازدهم اظهار داشت: علیرغم اتفاقاتی که برای نفت ممکن است رخ دهد با همین لایحه می توانیم حالت های مختلف را مدیریت کنیم و اگر قیمت نفت را هم تغییر دهیم باز هیچ تضمینی برای واقعیت های سال آینده نیست. اگر نفت به 40 دلار تنزل یابد حدود 20 تا 25 هزار میلیارد تومان از درآمد دولت کاسته می شود.



** پرداخت 33 هزار میلیارد تومان برای هزینه های عمرانی در سال جاری 

طیب نیا ادامه داد: عملکرد امسال تا انتهای سال بیش از 30 هزار میلیارد تومان تفاوت دارد و این هیچ خللی در امور ما ایجاد نکرد؛ تا امروز 23 هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی پرداخت کردیم و 11 هزار میلیارد تومان هم سال قبل در روزهای پایانی ارایه شد و در مجموع 33 هزار میلیارد تومان در هزینه های عمرانی عملکرد داشته ایم.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی براینکه بنابراین دولت پیشنهاد تازه ای برای قیمت نفت در لایحه بودجه 94 به مجلس ارائه نخواهد داد؟ گفت: گزینه های مختلفی برای نفت پیش بینی می شود اما امکان پیش بینی عدد مشخصی نیست.



** خطا برای حذف ثروتمندان بالا است 

طیب نیا در خصوص حذف یارانه ثروتمندان نیز گفت: می توانیم افراد پردرآمد را شناسایی کنیم ولی هرچقدر حوزه شناسایی ما بالاتر می رود و سراغ افراد بیشتری می رویم، میزان خطای ما بیشتر می شود و مشکل دولت هم همین است. 

به گفته وی، خطای نوع اول و دوم در شناسایی بالاست و در زمانی که پرداخت یارانه صورت گرفت باید در ابتدا به صورت هدفمند شناسایی انجام می شد ولی متاسفانه انجام نشد و امسال با افزایش قیمت حامل های انرژی درآمدهای حاصله به صورت هدفمند توزیع شد.

وزیر اقتصاد با اشاره به روش های موجود برای شناسایی کم درآمدها، گفت: از روز اول پرداخت نقدی باید اینگونه عمل می کردند و درباره مرحله دوم که ما ابتکار عمل را به دست داشتیم نیازمندان را مورد توجه قرار دادیم، هرچند اگر به ثروتمندان متمرکز می شدیم درصد خطا بالا می رفت.



** مالیات در سال آینده افزایش نمی یابد

وی با بیان آنکه دولت بنا ندارد، سال بعد مالیات را افزایش دهد، گفت: هم اکنون به صلاح نیست که فشار به تولید را از طریق مالیات دریافت افزایش دهیم اما پایه های مالیاتی را گسترش خواهیم داد بدون اینکه نرخ مالیات را بالا ببریم تا به درآمد مالیاتی بالاتری برسیم و خواهش من از نمایندگان مجلس هم این است که مالیات را افزایش ندهند.

این عضو کابینه دولت یازدهم در خصوص مالیات بر ارزش افزوده، تصریح کرد: مالیات بر ارزش افزوده براساس قانون برنامه پنجم یک واحد درصد افزایش می یابد و طبق قانون برنامه مالیات ارزش افزوده برای سال بعد افزایش یک درصدی است.

طیب نیا در پاسخ به اینکه اگر نفت به زیر 40 دلار برسد چه برنامه ای دارید؟ افزود: اگر نفت به 25 دلار برسد بازهم بودجه را به نحو مناسب اداره خواهیم کرد.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
غیر قابل انتشار: ۲
انتشار یافته: ۳
حقیقت
|
ROMANIA
|
۲۱:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۳۰
0
2
خدایا شکرت کارکران عیدی دو تا سه ماه حقوق کارمندان وبازنشستکان صدفه ای 600 هزار تومان (حقوق یک ماه کارکری) اگر به کارمندان و مزایای آنها کاری نداشته باشیم یک بازنشسته با یک حقوق ثابت (همراه با چندعروس و داماد ونوه)با این عیدی چه کند
ناشناس
|
ROMANIA
|
۱۲:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۳
0
2
در کشورهای غیر مسلمان وقتی کسی بازنشسته میشود حقوق بازنشستکی اش 2_3 برابرمیشود تا بتواند راحت استراحت و زندکی کند و لذت زندکی اش را ببرد ولی در کشور ما یک بازنشسته حقوقش نصف میشود باید به دنبال کار دوم بگردد تا خدای نگرده شرمنده زن و خانواده واطرافیانش نباشد در صورتی که ما فروشنده نفت هستیم و آنها خریدار نفتند
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۲۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۹
0
2
من معلم چند ماهه اضافه کار نگرفتم و باجناق کارگرم چندماهه حقوق نگرفته!! کو تا عید و عیدی!!!
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها