بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۴۶۱۲۸
تعداد نظرات: ۱۶ نظر
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۷:۵۴
گزارش تدبیر24 از استعفای دسته جمعی سازمانی اصلاح طلب :
آنچه که اهمیت استعفای دسته جمعی مدیران فعلی و پیشین سازمان دانشجویی از حزب اسلامی کار را تقویت می کند، دستاوردهای فعالیت این تشکل در دوران رکود فعالیت های حزبی است

تدبیر24:سازمان دانشجویی حزب اسلامی کار، از این حزب اعلام جدایی کرد. این خبر کوتاه، روز گذشته فضای سیاسی کشور به ویژه اردوگاه اصلاح طلبان را تحت تاثیر خود قرار داد. بر اساس استعفانامه منتشر شده توسط سازمان دانشجویی، مسئولان فعلی و پیشین این تشکل تاثیرگذار، به دلیل آنچه که "پاره ای از مسائل" عنوان کرده اند، از این حزب اعلام جدایی کرده و مسئولیت هرگونه اظهارنظر یا فعالیت تحت عنوان "سازمان دانشجویی حزب اسلامی کار" را پس از استعفا از خود سلب کرده اند. اهمیت این اعلام جدایی در آنست که بدانیم، سازمان دانشجویی حزب اسلامی کار، طی سال های رکود فعالیت سیاسی در ایران یعنی بین 88 تا 92، یکی از تشکل های مهم و جریان ساز در اردوگاه اصلاح طلبان بوده است. حال، جدای از دلیل و علت جدایی این سازمان از حزب اسلامی کار، آینده اعضای سازمان دانشجویی نیز از اهمیت بیشتری برخوردار است.

سازمان دانشجویی؛ تشکلی برآمده از حوادث انتخابات دهم

به گزارش سرویس سیاسی تدبیر24 همزمان با دوران پس از انتخابات ریاست جمهوری دهم، یعنی فاصله بین سالهای 88 تا 92، گروهی از دانشجویان دانشگاه های آزاد تهران، تصمیم می گیرند با بررسی فضای موجود در میان احزاب همچنان فعال اصلاح طلب، باب فعالیت های سیاسی را بازنگهدارند. این دانشجویان که عمدتا در ستادهای انتخاباتی اصلاح طلبان فعال بودند، پس از بررسی احزاب مختلف، حزب اسلامی کار را برای سامان بخشیدن به فعالیت های خود انتخاب کردند. اگرچه شرایط آنها در حزب اسلامی کار همیشه شکننده و غیرقابل اتکا بود، اما دانشجویان علاقمند به فعالیت علنی، تلاش کردند با مدیریت مناسب موقعیت خود را حفظ کنند. این تشکل سیاسی- دانشجویی در شرایطی امروز از حزب متبوع خود اعلام جدایی کرده است که کارنامه ای قابل دفاع از عملکرد خود در دوران رکود سیاسی و فضای بسته بعد از 88 به جای گذاشته است. برگزاری جلسات هم اندیشی منظم تحت عنوان آینده اصلاح طلبی، راه اندازی سایت اطلاع رسانی تحت عنوان پویش و برگزاری کلاس های آموزشی و تحلیل محتوای بسیار از مهمترین فعالیت های این تشکل در دوران رخوت سیاسی در ایران بود که با واکنش شدید رسانه های تندرو از جمله کیهان و حسین شریعتمداری نیز رو به رو شد. نقطه عطف فعالیت های این تشکل، برگزاری کنگره ششم خود در شهریور ماه سال 92 بود که با حضور تشکیلاتی و منظم همه اعضای این سازمان در کل ایران همراه بود در این مراسم چهره هایی چون ابراهیم یزدی نیز حضور داشتند و موسوی لاری، وزیر کشور دولت خاتمی نیز سخنرانی کرد. سازمان دانشجویی حزب اسلامی کار با توجه به تاثیرگذاری و نظم تشکیلاتی اش، مورد توجه ستادهای انتخاباتی چهره های شناخته شده انتخابات ریاست جمهوری نیز قرار گرفت. به طوری که اعضای این تشکل توسط ستاد هاشمی رفسنجانی، محمدرضا عارف و حسن روحانی دعوت به همکاری شدند که با توجه به ساماندهی مناسب نیروهایشان در کل کشور، توانستند تاثیر زیادی در نتیجه انتخابات گذشته ایفا کنند.

استعفا؛ تاکتیک یا اجبار

بررسی استعفانامه منتشر شده توسط مسئولین سازمان دانشجویی حزب اسلامی کار، دلیل روشن و واضحی از علت این جدایی ارائه نمی کند، اما سابقه اختلاف نظر و فشارهای مدیران ارشد این حزب به سازمان دانشجویی بر کسی پوشیده نیست و چه بسا دلیل اصلی این استعفا اختلاف تشکیلاتی باشد که نمود آن، پیشتر در جریان مربوط به الهه راستگو و قرارگرفتن وی در لیست انتخاباتی اصلاح طلبان در انتخابات شورای شهر دیده شده بود. براساس اخبار منتشر شده، اعضای اصلی سازمان دانشجویی، از مخالفان جدی قرار دادن الهه راستگو در لیست اصلاح طلبان بودند که این مساله باعث تنش جدی آنها با دبیرکل و دیگر اعضای شورای مرکزی حزب شده بود که در نهایت با ورود الهه راستگو به شورای شهر و نقش ایشان در انتخاب قالیباف به عنوان شهردار تهران، این اختلاف رنگ و بوی جدی تری گرفت و سازمان دانشجویی با صدور بیانیه ای از مخالفت خود با حضور راستگو در لیست اصلاح‌طلبان پرده برداشت.

مقصد بعدی، بنیاد عارف، ندا یا همبستگی

بسیاری معتقدند اعضای سازمان دانشجویی که از نظر تشکیلاتی بعنوان یکی از با پرستیژترین نیروهای سیاسی شناخته می شوند، نیم نگاهی به حزب تازه تاسیس ندا نیز دارند و مساله استعفا، تاکتیکی برای توجیه پیوستن به این حزب پرحاشیه است. حضور اعضای اصلی سازمان در میان موسسین و شورای مرکزی ندا، می تواند دلیل اصلی برای این احتمال باشد، اما حد مسلم آن است که اگر قرار به پیوستن بدنه سازمان دانشجویی به این حزب بود، باید بعد از دریافت مجوز ندای ایرانیان از وزارت کشور، این اتفاق رخ می داد. این در حالی است که چند درجه اختلاف مواضع اعضا و بدنه فعلی و مسئولین سابق این سازمان نسبت به حزب ندای ایرانیان، پیوستن یکپارچه‌شان به ندا را در هاله‌ای از ابهام قرار داده و باید منتظر ماند. با اینهمه، گزینه های جدی دیگری نیز برای ادامه فعالیت اعضای مستعفی سازمان دانشجویی وجود دارد. ارتباط نزدیک اعضای این سازمان با ابراهیم اصغرزاده و دعوت مکرر از وی برای شرکت در جلسات و همایش‌های این سازمان، نمایانگر وجود احتمال برای عضویت اعضای بدنه این سازمان در حزب همستگی است. از سوی دیگر، ارتباطات برخی از اعضای این سازمان با تشکیلات مربوط به احمد حکیمی پور، شائبه حضور جدی تر آنها در حزب اراده ملت را نیز به ذهن متبادر می کند و البته مهمترین گزینه بعد از ندای ایرانیان، بنیاد امید ایرانیان متعلق به محمدرضا عارف است که در دوران رقابت های انتخاباتی از کمک های خوب اعضای سازمان دانشجویی در تبلیغات وسیع، بهره زیادی برده بود. گفتنی است محمدرضا عارف در دوران پس انتخابات و در رمضان 92، حضور در مراسم افطار سازمان دانشجویی را به حضور در مراسم افطاری شورای هماهنگی جبهه اصلاحات ترجیح داد که این مساله نشان از مهیا بودن شرایط حضور اعضای مستعفی سازمان در بنیاد امید ایرانیان دارد.

هزینه و فایده های جدایی از حزب اسلامی کار

آنچه که اهمیت استعفای دسته جمعی مدیران فعلی و پیشین سازمان دانشجویی از حزب اسلامی کار را تقویت می کند، دستاوردهای فعالیت این تشکل در دوران رکود فعالیت های حزبی است. در شرایطی که پس از انتخابات سال 88، گروههای مختلف هرکدام مدعی پرچمداری فعالیت سیاسی بودند، سازمان توانست در عمل این مدعا را نشان دهد. بنابراین بدیهی است که این استعفا و از دست دادن سخت افزارهای فعالیت تشکیلاتی، باید دلیل محکم و قاطعی داشته باشد. این دلیل باید اینقدر قاطع باشد که بتواند شرایط روحی و استراتژیک را برای شروع دوباره فعالیت اعضای این سازمان در کل کشور فراهم کند. می توان به جرات گفت، سازمان دانشجویی، هویتی دوباره و وزنی بالا به حزب اسلامی کار بخشید، به طوری که نام دبیرکل این حزب یعنی حسین کمالی پس از سالها مجددا به رسانه ها راه یافت. اما حد مسلم آن است که سازمان دانشجویی حزب اسلامی کار، همواره منتقد جدی سیاست های حزب نیز بوده و با حفظ دیدگاه های اصلاح طلبانه به نقد عملکرد این جریان و حتی نقد عملکرد اعضای حزب متبوع خود نیز پرداخته است. باید منتظر ماند و دید آیا هزینه احتمالی و جدایی از حزب می تواند سقف بلندتری برای فعالیت های این تشکل سیاسی دانشجویی ایجاد کند و می تواند فایده ای در خور برای این تشکل نوپا داشته باشد یا خیر.


مطالب مرتبط
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
غیر قابل انتشار: ۲
انتشار یافته: ۱۶
ناشناس
|
ROMANIA
|
۱۸:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۷
5
2
استعفا دادن تا برن اعتدال و توسعه ، با لابی هایی که شده احتمالا بازوی اصلی اعتدال و توسعه در انتخابات خواهند بود
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۰۲:۵۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۸
نه برادر
اینگونه نیست
ناشناس
| SINGAPORE |
۰۳:۰۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۸
امکان نداره!!!
چرا آخه اعتدال و توسعه؟مگه بنیاد دکتر عارف چیزی کم داره؟تازه از نظر فکری هم بیشتر بهشون نزدیکه
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۲۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۷
2
2
من اين بچه ها رو مي شناسم، قطعا بچه هاي سازمان دانشجويي يكي از قويترين و منسجم ترين و تشكيلاتي ترين مجموعه اصلاح طلبي هستن كه دارن فعاليت مي كنن، حزب كار لياقت اين مجموعه رو نداشت
اصلاح طلب
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۲۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۷
2
2
واقعا یکی از بهترین تشکیلات اصلاح طلبی بودن سخنرانی های خیلی جذابی میزاشتن آدمو یاد سالهای دوم خرداد مینداخت. برای حزب کار متاسفم که قدر نیروهاشو ندونست.
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۰۰:۲۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۰
هرجا باشید افسادطلبید
رضا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۷
2
2
بنده به صورت منظم در برنامه های این سازمان شرکت میکردم که یه دلیل مشغله ی کاری سعادت عضویت را پیدا نکردم
تک تک جملات گزارش شما مورد تایید بنده که یک ناظر خارجی و همیشگی بود میباشد
انشالله دوستان سازمان دانشجویی در مقاصد دیگر موفق باشند و اینده این کشور را بسازند
امیرحسین
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۵۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۷
2
2
گزارش تحلیلی خوب و جامعی بود
شاهین
|
UNITED STATES
|
۲۱:۰۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۷
2
2
تحلیل فوق العاده ای داشتید
برای این مجموعه قوی که در این چند ساله یک تنه پرچم اصلاح طلبی را بر افراشته نگه داشت آرزوی موفقیت و کامیابی میکنم
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۱۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۷
2
1
تشکیلاتی اعتقادی و قوی
امیدوارم بروند بنیاد امید ایرانیان
پاسخ ها
ناشناس
| SINGAPORE |
۰۳:۰۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۸
اگر بروند بنیاد دکتر عارف که عالی میشه.
من اینجا مینویسم و قول میدم با حضور این افراد عارف رئیس مجلس میشه
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۰۰:۲۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۰
اعتقادی؟!!!!
اعتقاد به چی؟
رامین
|
NETHERLANDS
|
۰۳:۰۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۸
3
1
واقعا حیف که من عضو نشدم.تازه میخواستم فرم پر کنم :(
تو رو خدا ببینید کدوم حزب میرن و اطلاع رسانی کنید . به قدری بهشون اعتماد پیدا کردم که هر جا برن منم حاضرم به عنوان سرباز اصلاحات بهشون بپیوندم.
فرقی نداره،بنیاد یا ندا یا هرجای دیگه
ناشناس
|
SINGAPORE
|
۰۳:۰۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۸
2
2
نزدیک به یک سال در همایش هاشون شرکت داشتم.واقعا برای حزب کار متاسفم.
هیچ وقت این احزاب قدر این جوان تر ها را نمیدانند.بهشان میدان نمیدهند تا...
ایکاش اطلاع رسانی کنند که به کدام حزب میروند
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۱۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۸
1
1
چرا نظر منو منتشر نکردید جواب می خواستم. نه توهین بود نه پیگرد حقوقی براتون داشت شما که ادعای آزادی بیان دارید! البته تو این مملکت داغون فقط یک عده سلاحشون اینه و ژست می گیرن بگن با بقیه فرق داریم کار بقیه رو شیک انجام میدن وگرنه صورت مساله رو پاک نمیشه کرد
ناشناس
|
UNITED STATES
|
۲۰:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۸
1
5
چه گزارش سفارشی جالبی!!!! خودشون برای خودشون گزارش مینویسن!!!!
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها