بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۴۶۱۵۹
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۶
يكي از روش‌هاي پيش‌بيني قيمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر اين اساس در این صفحه روندهاي قيمتي بازارهای مهم ایران و جهان به نمايش گذاشته شده‌اند. همچنين در متن مربوط به هر قسمت روند آتي قيمت‌ها براساس شواهد موجود پيش‌بيني شده‌اند.
تدبیر24: بازار سهام 
 افت و خیزهای «محدود» بازارها

معاملات بورسی به دور از هیجان 
دیروز، شاخص کل برای پنجمین روز متوالی در نزدیکی 65 هزار واحد نوسان‌های اندکی را تجربه کرد. به این ترتیب، حالت انتظاری ناشی از برخی نگرانی‌ها درخصوص قیمت جهانی کالاها و همچنین تعیین تکلیف نهایی بودجه کشور در میان معامله‌گران وجود دارد. در این شرایط، برخی گروه‌ها نظیر فلزات اساسی با توجه به کاهش قیمت‌های جهانی همچنان با فشار فروش مواجه هستند. از سوی دیگر، توجه فعالان بازار سرمایه به صنایعی که کمترین آسیب را از ریزش قیمت نفت می‌بینند جلب شده است (مانند مخابرات و بانکی‌ها). همچنین در بررسی بودجه سال 94 توسط نمایندگان مجلس، مواردی مانند کاهش نرخ بهره مالکانه معدنی‌ها از 30 به 25 درصد و اجازه صادرات فرآورده‌های نفتی مازاد بر نیاز داخلی به پالایشگاه‌ها، سیگنال‌های مثبتی برای بازار سرمایه محسوب می‌شوند که پس از اتمام حالت انتظاری می‌توانند چاشنی رونق آن شوند. 
 
بازار ارز  
افت و خیزهای «محدود» بازارها

کاهش قیمت ارز با ابزار‌های کنترلیدیروز در بازار ارز، هر دلار آمریکا با قیمت 3 هزار و 470 تومان معامله شد. در این شرایط، کاهش قیمت دلار در پی افزایش عرضه از سوی صرافی‌های بانک‌ها مشاهده شد. به این ترتیب، افزایش عرضه از سوی عاملان صرافی‌های بانک‌ها در قیمت‌هایی کمتر از بازار، بیم از افت قیمت‌ها در بازار را در بین معامله‌گران به وجود آورد. در این شرایط، با افزایش عرضه و از سوی دیگر کاهش تقاضا در پی ابلاغیه جدید بانک مرکزی در هفته گذشته و همچنین افزایش جو کنترلی مانند بسته‌شدن صرافی‌های متخلف در روز گذشته، افت آرامی را برای دلار رقم زد. در این میان، وجود حباب در قیمت‌های یورو (بیشتر بودن قیمت یورو با توجه به نسبت برابری دلار به یورو در بازارهای جهانی) همراه با افزایش قیمت آن به بالای چهار هزار تومان نیز قابل‌توجه است. 
 
بازار سکه 
 افت و خیزهای «محدود» بازارها

یک هفته ثبات نسبی قیمت سکه 
دیروز، هر سکه طرح جدید افت آرامی را تجربه کرد و به قیمت یک‌میلیون و 40 هزار تومان معامله شد؛ به این ترتیب مشاهده می‌شود از سه‌شنبه هفته گذشته، قیمت سکه بالای یک‌ میلیون و 40 هزار تومان معامله می‌شود. در این مدت گرچه کمبود تقاضا در بازار سکه با ایجاد حباب منفی (کمتر بودن قیمت بازار نسبت به ارزش ذاتی سکه) همراه بوده است، اما تقابل عوامل اثرگذار، یعنی ارز و اونس طلا، موجب ثبات نسبی قیمت‌ها شده بود. در این شرایط نیز دلار که با کاهش سفته‌بازی همراه شده است، اثرگذاری قابل‌توجهی روی سکه ندارد. در بازار طلای جهانی، انتظار درخصوص نشست فدرال رزرو وجود دارد که نوسانات قیمتی را محدود ساخته است. بنابراین احتمالا تا پایان این هفته قیمت سکه نیز تغییرات محسوسی نداشته باشد و روند کم‌نوسان خود را ادامه دهد.  
 
بازار طلای جهانی  
افت و خیزهای «محدود» بازارها

چشم طلا به فدرال رزروطلای جهانی پس از افت روز دوشنبه، دیروز را تقریبا بدون تغییر محسوس ادامه داد. در واقع، نگرانی‌ها در حوزه یورو پس از آنکه نخست‌وزیر جدید این کشور از عدم تمایل برای خروج از یورو سخن گفت، کاهش یافت و دیگر نتوانست قیمت طلا را افزایش دهد؛ رشد مجدد ارزش یورو در روز گذشته نیز گواهی بر این ادعا است. با این حال، تقاضای فصلی شمش طلا در چین بالا است و اخباری نیز مبنی بر افزایش ذخایر طلا در بانک‌های مرکزی هلند و روسیه و همچنین صندوق سرمایه‌گذاری SPDR (بزرگ‌ترین‌ در دنیا) به گوش می‌رسد که از قیمت طلا حمایت می‌کند. در این شرایط، نشست دوروزه کمیته بازار آزاد فدرال رزرو (FOMC) روز گذشته آغاز شده و معامله‌گران را در انتظار نتایج خود گذاشته است (سیگنالی مهم درخصوص زمان افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو).  
 
بازار اوراق مسکن
 افت و خیزهای «محدود» بازارها

روزهای آرام «تسه»ها 
دیروز، اوراق تسهیلات مسکن فروردین 92 (تسه 9201) به قیمت 80 هزار و 185 تومان معامله شدند. به این ترتیب مشاهده می‌شود از اواسط آذر ماه، اوراق مزبور نتوانسته‌اند حتی یک روز هم بالاتر از 85هزار تومان معامله شوند و به ویژه طی یک ماه اخیر در اغلب مواقع، فاصله اندکی با سطح 80 هزار تومانی داشتند. گرچه رونق اندکی در بازار مسکن نسبت به سال گذشته ایجاد شده است، اما هنوز میزان خرید و فروش مسکن به اندازه‌ای نیست که بتواند رکود فصلی بازار مسکن را تغییر محسوسی دهد. بر این اساس، پایین بودن تقاضا برای خرید مسکن موجب عدم رشد قیمت «تسه»ها شده است. همچنین، سود واقعی 20 درصدی این تسهیلات در قیمت‌های فعلی، با توجه به نرخ بهره تسهیلات بانکی (حدود 28 درصد) مناسب ارزیابی می‌شود که افت بیشتر قیمت‌ها را نیز محدود می‌کند. 
 
بازار نفت 
افت و خیزهای «محدود» بازارها

رشد اندک با پیش‌بینی عجیب «دبیر کل» 
دیروز و در لحظه تنظیم این گزارش نفت خام آمریکا با رشدی محدود به قیمت 3/45 دلار بر بشکه معامله می‌شد. در این شرایط، البدری، دبیر کل اوپک گفت: قیمت نفت به کف رسیده است و با کاهش سرمایه‌گذاری‌ها در حوزه تولید نفت‌های غیرمتعارف، قیمت نفت تا 200 دلار بر بشکه نیز بالا می‌رود. این ادعای عجیب در حالی صورت گرفت که بسیاری از کارشناسان نظر متفاوتی دارند؛ مثلا  رئیس موسسه گلدمن ساکس کف‌قیمت نفت را 30 دلار عنوان کرده است. گرچه عمده کارشناسان، نظیر کمپ، تحلیلگر بازارهای «رویترز» کاهش چاه‌های نفت شیل آمریکا را دلیلی برای کاهش تولیدات این کشور (احتمالا تا چهار، پنج ماه دیگر) و بازگشت قیمت نفت عنوان می‌کنند، اما نمی‌توان انتظار جهش قیمتی در این بازار داشت، زیرا قیمت‌های بالای 100 دلار، بار دیگر سرمایه‌گذاری‌ها برای تولید نفت‌های غیرمتعارف را افزایش می‌دهد.
برچسب ها: تدبیر24 ، بازار سهام
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها