بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۴۶۳۱۵
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۹:۲۱
تدبیر24:دکتر محمدرضا عارف با حضور در سیزدهمین کنگره حزب مردم‌سالاری با تبریک به مناسبت ولادت امام حسن عسگری و سی و هفتمین سالروز انقلاب اسلامی اظهار کرد: از دولت یازدهم باید تشکر کرد و باید دید دولت در چه شرایطی روی کار آمد، چراکه با مشکلات زیادی رو به رو است . آنچه وظیفه اصلاحات است٬ حمایت از دولت برای تحقق شعارهای طرح شده آن است تا بتواند به مسائل عموم مردم به خصوص مسائل اقتصادی جامعه، جامه عمل بپوشاند.

وی با بیان اینکه اصلاح طلبان بدون هیچگونه چشم داشتی از دولت حمایت می کنند،گفت: انشالله دولت در تحقق شعارهایش با همراهی همه مردم موفق باشد بخصوص در ارتباط با مسائل معیشتی مردم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام  ویژگی مهم انقلاب  را توجه بر ارزش‌های اسلامی دانست و گفت: ویژگی دیگر انقلاب ، نقش مردم در این انقلاب است که در ۱۲ بهمن در بهشت زهرا آن را دیدیم و لمس کردیم که حضرت امام در ‌آنجا خود را نماینده مردم خواندند.

ی در ادامه تأکید کرد: افتخار نظام جمهوری اسلامی این است که هر مسئولی در نظام به صورت مستقیم یا غیرمستقیم منتخب مردم است و هر نهاد و گروهی که بخواهد از مردم جلو بیفتد خودش را با مشکل مواجه خواهد کرد. بهترین راه برای تحقق حرکت مردم نیز احزاب هستند. پس باید به نقش تحزب جدی‌تر توجه شود چون متأسفانه هنوز سازوکار رویکرد نگاه مناسب به احزاب را نداریم.

عارف ادامه داد: در احزاب ما معمولاً تفکر از بالا به پایین وجود داشته در حالی که برای شکل‌گیری حزب راهی جز رشد از پایین به بالا وجود ندارد. باید تقویت نظام تحزب مورد توجه تشکل‌ها قرار گیرد. مهمترین وظیفه احزاب نیز توسعه مردم‌سالاری، ‌افزایش مشارکت مردم و ارتقای حضور مردم است. چون مردم سرمایه معنوی حکومت هستند.

وی در توصیه خود به احزاب اصلاح‌طلب تأکید کرد: باید کادرسازی صورت گیرد. چرا که ما تاکنون از کادرسازی و توانمندسازی غافل بوده‌ایم. آموزش، بازآموزی و برنامه‌ریزی جدی برای جذب جوانان نکته دیگری است که باید به ‌آن توجه کرد. چون شکاف عمیقی بین نسل اول و سوم انقلاب احساس می‌شود.

وی با بیان اینکه بین نسل اول و سوم انقلاب شکافی وجود دارد، افزود: متأسفانه برای رساندن پیام انقلاب به نسل سوم کوتاهی کرده‌ایم و امروز دشمن  با استفاده از امکانات فضای مجازی نمودی غیرواقعی از دهه 50 ارائه می‌دهند و چون ما کم‌کار بوده‌ایم این نگاه در حال جا باز کردن بنی جوانان است که برای انقلاب و ادامه راهمان خطرناک خواهد بود.

معاون اول دولت اصلاحات تاکید کرد: بداخلاقی با معیارهای ما همخوانی ندارد. اما متأسفانه بخش‌هایی از جامعه و نظام به جای آن‌که به دنبال رساندن پیام انقلاب باشند مهمترین دغدغه‌شان طرد یکدیگر شده است. اما ما اصلاح‌طلبان می‌توانیم ادعا کنیم که وفادارترین قشر به ارزش‌های انقلاب اسلامی بوده‌ایم.

وی ادامه داد : بعضی اصول قانون اساسی را نتوانسته‌ایم به خوبی اجرا و پیاده کنیم؛ نقش مردم در تصمیم‌سازی‌ها از همین فصول و اصول است و اگر کسی بخواهد با صفوف مردم مقابله کند٬ طبیعتا شکست خواهد خورد٬ لذا احزاب یکی از اصول پذیرفته شده در دنیایی است که مدعی دموکراسی است و باید به نقش مردم در احزاب توجه ویژه‌ای شود.

عارف با اشاره به تقویت تحزب٬ بیان کرد: آنچه که باید در دستور کار قرار گیرد٬ تقویت تحزب است و مهم‌ترین وظیفه احزاب به استناد قانون اساسی و به استناد دنیای مردم‌سالار، مشارکت مردم در تمامی صحنه‌هاست٬ به نوعی که سرمایه ما و احزاب مردم هستند و فکر می‌کنم در راستای وظیفه احزاب٬ کادرسازی مهم‌ترین موضوع است. به عبارتی که فعالیت سیاسی از مهم‌ترین رویکردهای یک حزب به شمار می‌رود٬ لذا باید احزاب برای جذب حداکثری جوانان برنامه داشته باشند و شکاف میان نسل دوم و سوم ترمیم شود.

عضو شورایعالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: کسانی که برای آنها در سال‌های گذشته جایگاهی به مانند پیامبران الهی برای آنها درست شده بود امروز می‌بینیم که به چه حال و روزی افتاده‌اند.

وی با اشاره به فعالیت حزبی در کشورخاطرنشان کرد:  آنچه که امروز برای فعالیت سال آینده نیاز داریم یک فعالیت جبهه‌ای تمام عیار است و نمی‌توانیم گزینشی عمل کنیم و رویکرد جبهه اصلاحات باید همگرایی و هم‌افزایی باشد.

رئیس بنیاد امید ایرانیان با بیان اینکه به هیچ وجه نباید احزاب را سبک بشماریم٬ اظهار داشت: مهم‌ترین وظیفه ما تقویت احزاب و گروه‌هاست و ما باید به فکر تقویت احزاب منطقه‌ای هم باشیم. نگاه حذفی در مقوله اصلاح‌طلبی نمی‌گنجد چرا که تفکر اصلاح‌طلبی در تقویت احزاب است.

وی با اشاره به در پیش بودن انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی٬ تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین مسئله پیش روی ما   انتخابات مجلس است٬ چرا که نتیجه انتخابات ۹۴ در انتخابات ۹۶ نیز اثرگذار است پس راهی جز همدلی و همراهی نداریم. من از آقای کواکبیان که گفتند اگر به هدفشان در شورای هماهنگی جبهه اصلاحات نرسند٬ لیست جداگانه‌ای می‌دهند خواهش می‌کنم این مسئله را دیگر مطرح نکنند چرا که بحث اصلی ما اجماع است و ما باید اجماع را دنبال کنیم. آنچه باید دنبال شود پیروزی تفکر اصلاح‌طلبی است و نه افراد خاص و نباید ما به دنبال سهم‌خواهی باشیم.

معاون اول دولت اصلاحات با یادآوری اینکه پیام اجماع پیروزی تفکر اصلاحات است٬ تاکید کرد: از همه دوستان خواهش می‌کنم تا دست از سهم‌خواهی بردارند و به دنبال وزن‌کشی نباشیم چرا که وزن‌کشی و سهم‌خواهی سرمنشا اختلاف می‌شود.

عارف با بیان اینکه انتخابات آتی٬ فرصتی برای احزاب و تقویت تشکل‌های مدنی است٬ یادآور شد: نباید به دنبال این باشیم که نقش ما چه بود یا ما چه کردیم. خوشبختانه سرمایه اجتماعی خوبی پس از انتخابات سال ۹۲ شکل گرفته و وظیفه ما حفظ این سرمایه و ارتقای آن است. ما باید به دنبال آن باشیم تا آن ۲۷درصدی هم که در انتخابات قبل پای صندوق‌ها نیامدند، به این انتخابات بیایند.

عضو شورایعالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه نگاه ما این است که مردم باید در تمامی عرصه‌ها نقش و حضور داشته باشند٬ اظهار داشت: البته اختلاف سلیقه می‌تواند یک ارزش برای کشور باشد و ما هم صفر و یکی نسبت به این مسئله برخورد نمی‌کنیم٬ چرا که معتقدیم اعداد زیادی میان صفر و یک وجود دارد و این اختلاف سلایق می‌تواند فرصت باشد. البته یک شرط هم وجود دارد و آن اثبات برادری‌مان است و باید هدفمان انقلاب اسلامی و تحقق آرمان‌های انقلاب باشد.

رئیس بنیاد امید ایرانیان  با بیان اینکه وظیفه ما تلاش برای همگرایی کامل است و نه همگرایی حداکثری٬ عنوان کرد: اگر ما خلاف این مسئله عمل کردیم باید به اصلاح‌طلبی‌مان شک کنیم. یا نباید شعار اصلاح‌طلبی بدهیم یا اگر هم دادیم باید اجماع کامل را در دستور کار خویش داشته باشیم و با یک لیست در کشور حاضر شویم.

عارف در پایان خاطرنشان کرد: البته من این مسئله را هم به طرف مقابل گفته‌ام و چه خوب است که مردم در هنگام انتخابات با دو لیست روبرو باشند٬ هرچند که من بحث ائتلاف نسبی را هم مطرح کرده‌ام و آقای دکتر مطهری نیز در سخنانش بیان کردند و چه خوب است مجلسی داشته باشیم که ۴۰نفر از آنان مورد اجماع و قبول دو جناح باشند. و این عده می توانند لولای خوبی برای برخی مسائل کلان باشند.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها