بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 16
کد خبر: ۴۶۳۷۸
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۸
اهواز صبح شنبه‌ی خلوتی را آغاز کرد‎؛ شیفت صبح مدارس در تمامی مقاطع تحصیلی تعطیل است و ادارات از ساعت 10 پاسخگوی مراجعان خواهند بود. گرد و غبار بر سر و روی شهر نشسته و جای پا روی لایه خاک که بر خیابان‌ها نشسته‏، می‌ماند. غبار تا دوردست روی رودخانه سنگینی می‌کند و تک و توک عابران خیابان‌ها انگار از خوابی خاک‌آلود برخاسته‌اند.
تدبیر24:منطقه خوزستان، موجی از گرد و غبار که از صبح سه‌شنبه هفته گذشته در آسمان اهواز وزیدن گرفت‏، خبر از روزهای خاکی بعدی داشت؛ ولی غلظت گرد و غبار به ناگاه آنچنان افزایش یافت که شهروندان اهوازی را غافلگیر کرد.

اهواز و برخی دیگر از شهرهای خوزستان که بر اساس پیش‌بینی‌ها قرار بود آخر هفته‌ای بارانی داشته باشند، آخر هفته‌ای نفس‌گیر را گذراندند و وضعیت بحرانی آلودگی هوا که نسبت به موارد گذشته از غلظت بیشتری برخوردار بود، مردم را خانه‌نشین کرد و لایه ضخیمی از خاک بر سر و روی شهر نشاند.

شوخی و جدی گرد و غبار

گرد و غبار شدید در دو روز گذشته دستمایه طنزپردازی شهروندان اهوازی شد و پیام‌های شوخی و جدی بی‌شماری دست به دست می‌گشت و شهروندان به طعنه از اوضاع بد هوای اهواز شکایت می‌کردند.

در پیامی از قول یک شهروند اهوازی گفته می‌شود: سلام، لطفا تاریخ روز و ماه و سال امروز را به من بگویید؛ از خواب که بیدار شدم یک وجب خاک روی سرم نشسته، می‌خواهم بدانم چند سال خواب بوده‌ام!

و پیام دیگری خطاب به دوستان می‌گوید: بچه‌ها برویم بیرون آدم خاکی درست کنیم!

آغاز گرد و غبار از سه‌شنبه

شدت گرد و غبار، مدارس را در نوبت بعد از ظهر روز سه‌شنبه(هفتم بهمن ماه) به تعطیلی کشاند.

همان روز؛ کورش بهادری، مدیرکل هواشناسی خوزستان از تداوم پدیده گرد و غبار و وقوع بارندگی در استان تا پایان هفته جاری خبر داد و در گفت‌وگو با ایسنای خوزستان اظهار کرد: به دلیل حاکمیت زبانه​های سامانه کم​فشار از سمت مرزهای غربی و جنوبی استان خوزستان و وزش باد شدید، صبح امروز (هفتم بهمن​ماه) شاهد پدیده گرد و خاک در بخشی از استان شامل شهرهای اهواز و آبادان بودیم.

وی افزود: در پی وقوع پدیده گرد و غبار، قدرت دید افقی در اهواز و آبادان به زیر 200 متر رسید.

بهادری ادامه داد: هرچند که گرد و غبار موجب تعطیل شدن مدارس نوبت بعدازظهر اهواز و توقف فعالیت فرودگاه‌های بین‌المللی اهواز و آبادان شد ولی از آن‌جا که یک سامانه بارشی به دنبال این سامانه در حرکت است، انتظار داریم پدیده گرد و غبار تا امشب تداوم نداشته باشد.

وی گفت: به تدریج تا اواخر وقت امروز، شرایط دید بهتر خواهد شد و انتظار داریم رگبارهای پراکنده در سطح استان و ارتفاعات رخ دهد که همراه با رعدوبرق خواهد بود. این وضعیت تا روز جمعه ادامه دارد.

مدیرکل هواشناسی خوزستان عنوان کرد: از آنجا که این سامانه بارشی، رطوبت کافی ندارد و همچنین سرعت باد در لایه‌های فوقانی جو شدید است، علاوه بر رگبارهای پراکنده انتظار وزش باد شدید و گرد و خاک را نیز داریم.

آماده‌باش اورژانس و بیمارستان‌ها

با ادامه وضعیت گرد و غبار؛ اسماعیل ایدنی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، روز پنجشنبه (نهم بهمن ماه) گفت: با توجه به وقوع پدیده ریزگردها در روزهای اخیر در اهواز و شهرهای دیگر استان، مردم از تردد و ورزش در اماکن باز خودداری کنند.

وی اظهار کرد: به همه مردم توصیه می‌شود به دلیل غلظت بیشتر آلودگی هوا در محیط های باز، از تردد خودداری کنند و همچنین ورزش در این شرایط آب و هوایی برای همه ممنوع و بسیار خطرناک است، زیرا هنگام ورزش حجم هوایی که وارد ریه‌ها می‌شود بیشتر است و غلظت بالاتری دارد.

ایدنی گفت: اورژانس‌ها و بیمارستان‌های سطح شهر از آماده باش و آمادگی خوبی برای پذیرش بیماران تنفسی در صورت مراجعه برخوردارند و تعدادی تخت اضافه نیز درصورت افزایش مراجعه به اورژانس بیمارستان‌ها پیش‌بینی شده است.

اختصاص زمانی برای گردگیری اهواز

سرانجام جمعه شب، با تصمیم استاندار و مدیریت بحران خوزستان، مدارس، مراکز آموزشی و دانشگاه‌های اهواز و 12 شهر دیگر در شیفت صبح تعطیل شد و زمان پاسخگویی به ارباب رجوع در ادارات از ساعت 10 صبح اعلام شد تا در فرصتی چند ساعته، نظافت و غبارروبی ادارات و مدارس انجام شود.

عبدالحسن مقتدایی، استاندار خوزستان جمعه (دهم بهمن ماه) در گفت‌و‌گو با سیمای خوزستان با اشاره به تداوم وضعیت گرد و غبار و آلودگی هوا عنوان کرد: تمام مقاطع تحصیلی مدارس نوبت صبح فردا در 13 شهرستان تعطیل خواهند بود.

وی تصریح کرد: همچنین علاوه بر تعطیلی مدارس در نوبت صبح، فردا ارائه خدمات به ارباب رجوع در ادارات از ساعت 10 صبح انجام می‌شود. ادارات فردا تعطیل نخواهند بود ولی خدمات‌رسانی به ارباب رجوع از ساعت 10 صبح انجام خواهد شد و مردم تا این ساعت برای کار اداری از منزل خارج نشوند.

مقتدایی از تعطیلی مدارس در نوبت صبح فردا در کلیه مقاطع در شهرستان‌های اهواز، ماهشهر، سوسنگرد، هندیجان، گتوند، شوشتر، شوش، دزفول، حمیدیه، کارون، باوی، اندیمشک و هویزه خبر داد.

گرد و غبار دو روز گذشته استثنایی بود

محمدرضا لاهیجان‌زاده، مدیرکل حفاظت از محیط زیست خوزستان نیز امروز(شنبه، یازدهم بهمن ماه) به خبرنگار ایسنا گفت: در محدوده خوزستان به واسطه وجود برخی از کانون‌های ریزگردخیز، وزش بادهای نسبتا شدید موجب بروز گرد و غبار می‌شود و کیفیت هوا را پایین می‌آورد؛ در همین راستا در دو روز گذشته (پنجشنبه و جمعه) شاهد این پدیده بودیم که البته در نوع خود به واسطه برخی از شاخص‌ها تقریبا یک مورد استثنایی بود.

وی اظهار کرد: در صبح پنجشنبه؛ وزش باد از حدود ساعت 9 صبح شدت گرفت و در فاصله دو ساعت، میزان آلودگی شاخص غبار از عدد 120 که نشانگر ذرات زیر 10 میکرون در هوا است، به بالای 10 هزار میکروگرم در مترمکعب رسید و این افزایش فوق‌العاده چشمگیر تنها در دو ساعت اتفاق افتاد.

وی افزود: این وضعیت، مردم را غافلگیر کرد و مشکلات بسیار زیادی را در اهواز و برخی دیگر از شهرهای خوزستان به وجود آورد. این پدیده تا بعدازظهر پنجشنبه ادامه داشت و به تدریج در شب کاهش یافت ولی مجددا از ظهر جمعه وزش باد آغاز و موجب شد این عدد به 5 تا 6 هزار برسد.

لاهیجان‌زاده تصریح کرد: موضوع بسیار حائز اهمیت و مهمترین نکته‌ی پدیده گرد و غبار دو روز قبل این است که کانون‌های تشکیل ریزگردها در داخل استان خوزستان بوده است.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست خوزستان ادامه داد: در حدود 10 سال گذشته عمده کانون‌هایی که موجب ایجاد ریزگرد در استان خوزستان می‌شد، در کشور عراق بود و آمار نشان می‌دهد که 75 تا 80 درصد موارد از خاک عراق نشات گرفته است. اما در سال جاری با توجه به آماری که از تصاویر ماهواره‌ای به صورت کامل استخراج کردیم، از 11 مورد پدیده گرد و غبار امسال، در 9 مورد کانون ایجاد ریزگردها داخلی بوده و علت نیز این است که امسال بارش و بارندگی خوبی در خوزستان نداشته‌ایم و وضعیت خشکسالی به شدت در حال تهدید است.

وی با اشاره به تعطیلی امروز برای شیفت صبح گفت: غلظت بی‌سابقه پدیده گرد و غبار در دو روز گذشته، موجب شد که ورود دانش‌آموزان به مدارس بسیار مشکل شود و با توجه به این که مقدار بسیار زیادی گرد و خاک روی میزها نشسته است، از نظر نظافت عمومی و سلامت امکان ورود دانش‌آموزان به کلاس‌ها مقدور نبود. به این ترتیب، در جلسه‌ای که شب گذشته در استانداری خوزستان تشکیل شد، مقرر شد در شهرهایی که روز پنجشنبه و جمعه با پدیده گرد و غبار مواجه شدند، فرصتی برای نظافت عمومی مدارس در نظر گرفته شود تا دانش‌آموزان در شیفت بعدازظهر شرایط بهتری داشته باشند.

هوا همچنان آلوده است

دکتر شهریار میرخشتی -رئیس مرکز اورژانس و فوریت‌های پزشکی خوزستان- نیز از استقرار اتوبوس‌آمبولانس در میادین شهر اهواز و توزیع ماسک بین مردم در دو روز گذشته خبر داد و گفت: آلودگی هوا همچنان ادامه دارد و افرادی که مستعد بیماری‌های قلبی و تنفسی هستند باید از مراجعه غیرضروری به خارج از منزل خودداری کنند.

اهوازی‌ها صبح امروز از خواب خاکی خود بیدار شده‌اند، شهر به زیر لایه‌ای از غبار فرو رفته ولی باز هم هفته دیگری آغاز شده است، مردم می‌روند و می‌آیند و زندگی همچنان در افق خاک‌آلود ادامه دارد؛ به قول اهوازی‌ها، اینجا اهواز است.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها