بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
کد خبر: ۴۶۴۲۹
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۵
زهرا شجاعی فعال سیاسی اصلاح طلب
در شعارهایی مثل «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» متبلور می‌شد و مطمئنا تحقق این شعارها حفظ استقلال و جمهوریت و اسلامیت نظام و رعایت حقوق مردم می‌تواند باعث دوام و استحکام بیشتر . . .
تدبیر24: یکی از حوادث مهم هزاره دوم میلادی بدون شک انقلاب اسلامی ایران است. در تاریخ معاصر جهان انقلاب‌هایی مانند انقلاب فرانسه و انقلاب روسیه را شاهد بودیم اما انقلاب اسلامی ایران از جهاتی با انقلاب‌های هم‌عصر خود مشترک و از جهاتی متفاوت است. اگر بخواهیم به یکی از ویژگی‌های خاص انقلاب اسلامی ایران اشاره‌ کنیم، که انقلاب ما را از سایر انقلاب‌ها متمایز می‌کند حضور و مشارکت گسترده‌ زنان در این انقلاب است البته در سایر انقلاب‌های جهان نیز حضور زنان قابل‌مشاهده است ولی با توجه به اسلامی بودن انقلاب ایران و عنایت به تصویری که از زن در دنیای معاصر مطرح بود این حضور چشمگیر و گسترده‌ای که زنان در انقلاب داشتند بسیار قابل توجه و قابل اعتنا بود. از دیگر ویژگی‌های انقلاب اسلامی ایران مشارکت جوانان در انقلاب بود. جوانان به دلیل روحیه‌ آزادیخواهی و عدم دنیاپرستی که دارند حضور چشمگیری در انقلاب اسلامی داشتند و تأکید خاصی که حضرت امام بر جوانان داشتند به فرمایشی منجر شد که در 13خرداد 42 به مأموران ساواک فرموده بودند: «یاران من در گهواره هستند.» یاران در گهواره امام در سال 42 در سال 56 وارد عرصه شدند و به تمام‌کننده عمر سلطنت شاهنشاهی و پیروزکننده انقلاب تبدیل شدند. از خصوصیت دیگر انقلاب ایران حضور تمامی اقشار مردم در انقلاب بود به‌عنوان‌مثال اگر بخواهیم انقلاب فرانسه را مورد بررسی قرار دهیم قطعاً باید به نقش روشنفکران در این انقلاب اشاره‌ کنیم؛ و در انقلاب روسیه نقش کارگران کاملا مشهود و برجسته‌تر از سایر اقشار بود ولی در مورد انقلاب اسلامی طبقه‌ خاصی را نمی‌توان به‌عنوان عامل اصلی انقلاب معرفی کرد؛ چراکه تمام اقشار مردم اعم از شهری و روستایی در پیروزی انقلاب نقش داشتند؛ و این به اعتقاد من ویژگی‌ای است که مخصوص انقلاب ایران است و در سایر انقلاب‌ها دیده نمی‌شود. از دیگر خصوصیات انقلاب ایران، اسلامی بودن آن است. اعتقادی بودن و ارزشی بودن انقلاب اسلامی بر کسی پوشیده نیست چراکه علت اصلی اعتراض مردم به‌ خاطر کم‌اهمیتی به ارزش‌های دینی در نظام سیاسی سابق بود گرچه عواملی همچون فسادهای طبقاتی و فساد سیاسی و خفقان که در رژیم گذشته حاکم بود ازجمله عوامل اعتراض مردم بود اما اصلی‌ترین علت اعتراض مردم عدم رعایت باورها و ارزش‌های دینی بود. اعتراض در انقلاب زمانی رخ می‌دهد که نارضایتی مردم به اشکال گوناگونی به‌صورت انباشته دربیاید و به‌صورت انفجاری به اعتراض سراسری تبدیل شود و نتوانند آن را سرکوب کنند که قطعاً این رویه ‌به انقلاب تبدیل می‌شود. در ادبیات سیاسی حرکت‌های اعتراضی عناوین گوناگونی می‌گیرند از قیام و جنبش و نهضت و کودتا تا رفرم و اصلاح که شاید معانی و مفاهیم نزدیک به همی‌دارند اما قطعاً در ادبیات سیاسی تغییر و رفرم حرکتی است که چهارچوب یک نظام را می‌پذیرد و موجودیت آن را قبول می‌کند ولی خواستار اصلاح در چهارچوب همان نظام است. در کودتا تغییر سیاسی یک حکومت است که در یک مدت کوتاه و توسط نظامیان صورت می‌گیرد و معمولاً قدرت دست‌به‌دست می‌گردد اما رژیم سیاسی و نظام سیاسی تغییر چندانی پیدا نمی‌کند ولی انقلاب که خیزش مردم است برای رسیدن به یک موقعیت مطلوب. در سال57 خواسته مردم ما در شعارهای آنان تجلی پیدا می‌کرد. در شعارهایی مثل «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» متبلور می‌شد و مطمئنا تحقق این شعارها حفظ استقلال و جمهوریت و اسلامیت نظام و رعایت حقوق مردم می‌تواند باعث دوام و استحکام بیشتر انقلاب اسلامی شود.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها