بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۴۶۷۱۵
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۷:۵۷
بدبینی ایرانیان به غرب منطقی است
وزیر امور خارجه با بیان این که تحریم ها نتوانسته اند اثری داشته باشند و در مدت تحریم تعداد سانتریفیوژها بیشتر شده است، گفت: تنها راه رسیدن به توافق همین مذاکرات است و باید به دولت ایران احترام بگذارند.
تدبیر24: «محمد جواد ظریف» روز یکشنبه در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ، این مطلب را در جلسه پرسش و پاسخ که مجری آن دیوید آگناتوس بود، بیان کرد.

وزیر امور خارجه در پاسخ به این سوال که در مذاکره با وزیر امور خارجه آمریکا چه موانعی برای رسیدن به توافق وجود داشت، افزود: تنها راه رسیدن به توافق همین مذاکرات است و این فرصت نباید از دست برود چرا که هرگز تکرار نخواهد شد.

ظریف ادامه داد: طرف های مذاکره کننده باید به دولت ایران احترام بگذارند و بازی برد و باخت را مطرح نکنند . تعریف من از شکست با بقیه متفاوت است، باید تعاریف را درست تبیین کنیم.

وی در این نشست پرسش و پاسخ به طور مستقیم از طریق شبکه خبر دریافت می شد، اضافه کرد: واژه های تفاهم باید مشترک باشد تا بتوانیم به نتیجه خوب برسیم، ما می خواهیم به جهانیان نشان دهیم که حرکت هسته ای ما صلح آمیز است.

رییس دستگاه دیپلماسی اظهار داشت: برخی متاسفانه بر این باورند که تحریم ها اثر داشته است، اگر بخواهیم راه حلی داشته باشیم و در حوزه سیاسی به نتیجه ای برسیم راه حلی که می تواند ما را به نتیجه برساند، مذاکرات است.



** تمدید مذاکرات نتیجه ای ندارد

رییس تیم مذاکره کننده هسته ای جمهوری اسلامی ایران در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر این که اگر در 24 مارس به توافق با گروه 1+5 نرسید آیا به دنبال آن نیستید که برای رسیدن به توافق زمان بخرید؟ گفت: اگر ما به توافق هم نرسیم ما تلاش خود را کردیم و فرآیند دیگری را دنبال خواهیم کرد اما من امیدوارم که طرف های مذاکره کننده فرآیندی را پیش بگیرند که همه متنفع شوند.

ظریف با بیان این که اگر به توافق نرسیم آخر جهان نخواهد بود، اظهارداشت: در واقع ما آنچه را که تمایل داریم ادامه خواهیم داد ، ما تلاش خود را انجام می دهیم و در ماه های آینده تا زمان تعیین شده، تلاش می کنیم و گسترده کردن زمان و تمدید آن موثر نخواهد بود و نتایجی به بار نخواهد داشت.

وی گفت: من و همکارانم مطمئن هستیم که دوستانی که در 1+5 با ما مذاکره می کنند همگی تلاش دارند که بتوانند هر چه زودتر به توافق برسیم.

ظریف همچنین در پاسخ به این سوال که اگر به توافق رسمی برسید طرفین چه موقعیتی خواهند داشت؟ افزود: ما از 6 ماه آینده برای رسیدن به راه حل استفاده خواهیم کرد نه برای این که به شکست برسیم و من فکر می کنم که ما باید به راه حل برسیم.



**بحران های منطقه ای بدون حضور همه همسایگان حل نمی شود

وزیر امور خارجه همچنین درباره موضوعات منطقه ای هم اظهار داشت: مساله ای که در حال حاضر ما با آن مواجه هستیم صرفا منطقه ای نیست و مساله جهانی است، رویکردها نسبت به آن هم باید همه جانبه و همه شمول باشد.

ظریف ادامه داد: باید عوامل و فاکتورهای زیادی را در نظر بگیرید، همسایه های ما نباید از گفت و گوهایی که در مورد درگیری های منطقه ای صورت می گیرد، حذف شوند؛ متاسفانه ما خودمان به عنوان کسی که در منطقه درگیر با این مسایل هستیم از دور مذاکرات کنار گذاشته شدیم.

وزیر امورخارجه گفت: ایران بر این باور است که عربستان سعودی، ترکیه، مصر و همگی ما آمادگی داریم تا در مورد موضوعات عراق و سوریه گفت و گوهایی برای برداشتن درگیری هایی که در این مناطق وجود دارد، انجام دهیم اما متاسفانه در فرآیندهایی که پیش بینی شده ما در آن وجود نداشتیم.

ظریف افزود: در واقع این مذاکرات هرگز به نتیجه نخواهد رسید؛ اگر همسایه های نزدیک به این کشورها را در نظر نگیریم این درگیری ها در جهان مشکلاتی را برای بحث صلح منطقه ای و جهانی به وجود می آورند.

وی ادامه داد: شرایط و پیش شرط هایی برای حل این درگیری ها می گذارند که ممکن است خود این پیش شرط ها خطرناک باشند.



**دلایل بدبینی مردم ایران نسبت به غرب منطقی است

رییس دستگاه دیپلماسی ایران درباره انتقادات اخیر برخی از نمایندگان مجلس از قدم زدن وی با وزیر امور خارجه آمریکا در جریان گفت وگوهای هسته ای اظهار داشت: من فکر می کنم باید این واقعیت را پذیرفت که در ایران افکار مختلف وجود دارد و جامعه ای یک جانبه نیست . ما رویکردهای مختلفی در جامعه خودمان داریم و این اصلا بد نیست.

وی تصریح کرد: در واقع بدگمانی بسیار زیادی در ایران نسبت به غرب بویژه به خود ایالات متحده وجود دارد و هر واکنش و پاسخی که از مردم ایران دریافت می شود، بخاطر همان عدم اطمینان و بدبینی است که نسبت به غرب وجود دارد.

ظریف ادامه داد: دلیل این موضوع این است که غرب هم نسبت به برنامه هسته ای ایران بدبین بوده اما من نمی دانم که دلیل این امر چیست و ولی مساله حمایت آنها در سال های پیش از صدام حسین برای حمله و جنگ با دولت دموکراتیک برآمده از خواست مردم ایران وجود دارد و تمامی این موارد باعث شده است که بدبینی هایی نسبت به غرب و آمریکا وجود داشته باشد.

وی گفت: آماده هستم که سوال هایی که از طرف مجلس درباره گفت وگوهای هسته ای مطرح می شود را توضیح دهم و بگویم که در گفت وگوهای هسته ای چه اقدامات و رفتارهایی صورت گرفته و تاکید کنم که که از عرف دیپلماسی خارج نشده و مردم می توانند درباره سخنان من قضاوت کنند.

وزیر امور خارجه تاکید کرد: تمام دلایل بدبین بودن مردم نسبت به غرب، بسیار منطقی است و ایران پیش از این با ایالات متحده گفت وگو نمی کرد، اما در حال حاضر گفت وگو می کنیم و از من پرسیده می شود که آیا این گفت وگوها و صحبت ها آیا به نتیجه خواهد رسید یا خیر؟ ولی باید بگویم که ما نمی توانیم آن خصومت ها و دشمنی های آمریکا که نسبت به مردم ایران داشته است را در طول مذاکرات نادیده بگیریم.

ظریف تصریح کرد: مگر این که بتوانیم پیشرفت هایی در زمینه مذاکرات داشته باشیم و منتقدان ما در ایران حق دارند و من بر این باور هستم حتی اگر بتوانیم در طول مذاکرات به توافقی برسیم باز هم مردمی که در ایران حضور دارند، همچنان نسبت به رفتار غرب و آمریکا بدبین خواهند بود.

وی همچنین گفت: پیش از این قرار بود در ماه ژانویه به توافق برسیم و آژانس بین المللی انرژی اتمی هم بر این اعتقاد بود که ایران تمامی قوانین آژانس را رعایت کرده و حتی یک مورد هم وجود نداشت که ایران قوانین را نقض کرده باشد، ولی متاسفانه در آن مذاکرات به توافق نرسیدیم.



**مردم کشورهای همسایه مورد حمایت ایران هستند

وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به این پرسش که کنترل و حمایتی که از جانب ایران از دولت عراق وجود دارد را چه طور می دانید و چگونه ارزیابی می کنید؟ گفت: قدرت ایران در منطقه قدرتی انکارناپذیر است و مردمی که در کشورهای همسایه وجود دارند، همگی مورد حمایت ما هستند.

ظریف ادامه داد: بدون در نظر گرفتن ایران، امکان حل شدن این مذاکرات وجود ندارد و باید تلاش شود تا این مشکلات ساده سازی شود.



**جمهوری اسلامی ایران بازیگر مهم منطقه است

وی جمهوری اسلامی ایران را بازیگر و عامل مهمی در منطقه دانست و گفت: می بایست این بازیگر مهم را در منطقه در نظر گرفت؛ در سطح گسترده تر هم ایران بازیگر مهم است.

وزیر امور خارجه خاطر نشان کرد: بر این باور هستیم اگر ایران بازیگر مهم است باید دیگر بازیگران مهم منطقه ای هم در نظر گرفته شوند؛ آن ها را نمی خواهیم از دور خارج کنیم.

ظریف یادآور شد: اگر عامل مهمی در منطقه هستیم باید در مذاکرات ژنو 2 در مورد سوریه هم دعوت می شدیم.

وی اضافه کرد: بر این باور نبودیم که اگر عربستان آمده ما حضور نمی یابیم بلکه مساله این بود که اگر شما می خواهید ما را وارد بحث کنید به نحو درست تری بتوانید ما را در منطقه درک کنید تا بخواهیم در مسایل، مشکلات و درگیری هایی که در منطقه وجود دارد به نتیجه برسیم.

رییس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: حتی اگر همه تلاش ها در کنار هم قرار گیرد ما این مشکل عظیمی که در منطقه وجود دارد را شاید بتوانیم به سختی حل کنیم، بنابراین ما نیازمند حرکت های سیاسی دیپلماتیک بسیاری هستیم تا در این مساله در جای خودش به کار گرفته شود.



**به دنبال سلاح هسته ای نیستیم/هرگز تهدید نبوده ایم

پرسش دیگر از وزیر امور خارجه این بود که رژیم صهیونیستی از کارهایی که ایران در منطقه انجام می دهد عصبانی است و ایران را تهدیدی برای خودش در منطقه می داند، اگر آن ها بر این باورند که ایران می تواند موجبات مشکلاتی برای آنان شود به ویژه در مورد این که اگر شما قدرت هسته ای تبدیل شوید برای آنان خطرناک هستید، نظر شما چیست؟

ظریف در پاسخ گفت: ما هرگز دنبال این نبودیم که سلاح و تسلیحات هسته ای بسازیم.

وی اضافه کرد: آن ها به دنبال این هستند که ظلمی که بر مردم فلسطین انجام داده اند و حقوق آنان را ضایع کرده اند و یا در لبنان، مصر و کشورهای دیگر را پشت آن مائله و دورویی ها و تظاهرهایی که دارند، پنهان کنند.

وزیر امور خارجه تاکید کرد: ایران هرگز تهدیدی برای هیچ کسی محسوب نمی شود؛ حتی اکنون ما دور میز مذاکره نشسته ایم که بگوییم ما هرگز تهدیدی برای هیچ کسی نبوده ایم و هر گز از زور و اجبار در روابط بین الملل استفاده نخواهیم کرد.



** رضاییان فقط برای روزنامه نگاری وارد کشور نشده است

رییس دستگاه دیپلماسی ایران درباره وضعیت جیسون رضاییان هم گفت: ما فکر می کنیم آقای رضاییان مشکل دارد و فقط به عنوان روزنامه نگار از کشور ما دیدار نکرده است.

ظریف خاطرنشان کرد: روند قانونی رسیدگی به پرونده وی ادامه دارد و همسر وی به قید وثیقه آزاد شده است؛ رسیدگی به پرونده وی ادامه دارد و ما پیش از این در این باره روشنگری کرده ایم.



**رهبری از مذاکرات حمایت می کنند

وزیر امور خارجه در پاسخ به این سوال که برخی به مذاکرات خوشبین هستند، آیا شما هم این طور فکرمی کنید؟ گفت: گزارش هایی که پیش از این و در روزهای گذشته در مورد ایران داده شده را تصحیح می کنم، صحبت های ما صرفا درمورد مذاکرات بوده است و پیش بینی آژانس های خبری در مورد آن چه که من قرار است در آینده انجام دهم شاید درست نباشد. پیش بینی آژانس های خبری درست نیست.

ظریف اضافه کرد: آن چه مهم است این است که ما نظام سیاسی بسیار پویایی داریم و درکی که وجود دارد این است که دولت آقای روحانی و کل کابینه و بالاتر از آن، رهبر انقلاب امروز از حرکت ها و مذاکرات حمایت می کنند و همه باید برای رسیدن به مساله اقدامات لازم را انجام دهند.

وی تصریح کرد: ما این مساله را در نظر داریم که ما مسوول هستیم و اگر مذاکرات به نتیجه نرسد، خودمان را مسوول می دانیم. نمی خواهیم وارد بازی های دیگر شویم و ما درباره موفقیت صحبت می کنیم نه شکست، و به مردممان هم هم امید داریم.

سوال دیگر این بود که رویکرد منتقدان داخلی و مشخصا حسین شریعتمداری مدیر مسوول روزنامه کیهان درباره این که اجماع و توافق با ایالات متحده آمریکا زیر سوال بردن تمام حرکاتی است که به خاطر آن انقلاب شده است، این انتقادات چه نتیجه ای برای رسیدن به توافق دارد؟

رییس دستگاه دیپلماسی اظهار داشت: پیش از این تمامی دلایلی که برای بدبینی وجود دارد را گفته ام، من با آن ها احساس همدردی می کنم، من هم مشکوک و بدبین هستم، ما داریم تلاش می کنیم به توافقی برسیم که برنده و بازنده نداشته باشد و همه داریم تلاش می کنیم تمامی منافع خود را در منطقه و جهان تامین کنیم.

ظریف تصریح کرد: من با ترورهایی صورت گرفته علیه داشمندان ایرانی، با این منتقدان همدردی می کنم، ما مجبور هستیم که وارد مذاکرات شویم حتی همراه با بدبینی های موجود.

در ادامه از وزیر امور خارجه سوال شد که افرادی در واشنگتن موجب شدند این تفکرات در شما به وجود بیاید؟ آقای کری و اوباما کارهایی را انجام می دهند که باعث شد این حرکات صورت بگیرد؟

همچنین درباره جزئیات مذاکرات هسته ای در تابستان و نوامبر گذشته و این که غنی سازی اورانیوم برای شما یک حق محسوب شد و یکسری اتفاقاتی رخ داد که قرار شده بود گام به گام به یکسری اهداف برسید و تحریم ها به صورت مرحله ای برداشته شود، این را چگونه می بینید؟

ظریف گفت:هدف ما فرایند گام به گام در مورد برداشتن تحریم ها نبود هدف اصلی ما برداشتن کل تحریم هاست و قرار نیست این جا مذاکره کنیم.

وی تصریح کرد: فکر می کنم تحریم ها درست نیست و برداشتن تحریم ها شرایطی را ایجاد می کند تا بتوانیم به توافق برسیم اگر این کار صورت بگیرد ،می توانیم به توافق برسیم.

رییس دستگاه دیپلماسی تاکید کرد: این مساله ای است که ایران آمادگی مذاکره درباره آن را دارد، برای برداشتن تحریم مذاکره نمی کنیم من اگر متن جزئیات مذاکره را داشتم راحتتر می توانستم به شما جواب دهم .

ظریف با بیان این که اجازه دهید از جزئیات عبور کنیم نمی خواهم درباره جزئیات صحبت کنم ، با خنده گفت: شما می خواهید تصمیم نهایی را این جا بگیرید.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها