بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۴۷۴۳۲
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۹
سفرها و دیداری های مهم این هفته
سفر‌ها، دیدار‌ها، همایش‌ها، افتتاح‌ها و کلنگ زنی‌های در دستور کار فعالان و مسئولان سیاسی است که نشان می‌دهد تکاپوی اسفند ماه به دو عرصه سیاست داخلی و خارجی نیز سرایت پیدا کرده است.
تدبیر24:  تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران صبح دیروز راهی ژنو شد تا پنجمین دور مذاکرات معاونان وزرای خارجه ایران و آمریکا پس از تمدید هفت ماهه توافق ژنو را برگزار کنند. این گفت‌وگو‌ها تا روز دوشنبه در این شهر جریان دارد.
   
سیزدهمین دور مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ نیز فردا (یکشنبه) در ژنو برگزار خواهد شد تا موضوع دستیابی به راه‌حل جامع هسته‌ای مورد بررسی واقع شود.  
 
گفتنی است محمدجواد ظریف و جان کری روز‌های یکشنبه و دوشنبه سوم و چهارم اسفند ماه در شهر ژنو دیدار و گفت‌وگو می‌کنند و سید عباس عراقچی معاون وزیر خارجه کشورمان نیز روز سه‌شنبه در سفر به وین می‌رود تا در دیدار با یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره همکاری‌های ایران و آژانس گفت‎وگو کنند.  
 
سفر رییس مجلس ارمنستان
این همه برنامه‌ها در حوزه سیاست خارجی نیست. گالوست ساهاکیان، رییس مجلس ملی ارمنستان نیز این هفته به دعوت علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی به تهران خواهد آمد. تاریخ دقیق این سفر اعلام نشده اما بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده قرار است که وی در این سفر ضمن دیدار با رییس مجلس، با برخی از مقامات کشورمان دیدار و بحث و گفت‌وگو کند.
 
سفر استانی به قم   
علاوه بر این در حوزه سیاست داخلی نیز یک سفر مهم انجام خواهد شد. به گفته محمد شریعتمداری معاون اجرایی رییس جمهور، کاروان تدبیر و امید قرار است در چهاردهمین سفر استانی خود راهی قم شود.
 
 این درحالی است که پیش از این قرار بود دولتی‌ها راهی خراسان شمالی شوند اما مقصد جید بر اساس یک تغییر از پیش اعلام نشده انتخاب شد و توضیح درباره دلیل این تغییر برنامه عنوان نشده است.  
 
به نظر می‌رسد که چالش‌های موجود میان مراجع تقلید با وزارت ارشاد در برنامه ریزی برای این سفر نقش داشته باشد. برخی معتقد‌اند که سفر استانی به قم اهمیتی فرا‌تر از پتانسیل‌های این شهر به عنوان پایتخت مذهبی کشور دارد زیرا ممکن است روحان به قصد دلجویی از علما قم را انتخاب کرده باشد تا از موج انتقادات وارده بر سیاست‌های فرهنگی دولت بکاهد. اما عده ایی دیگر از فعالان سیاسی و عموما هواداران دولت این فرضیه را محتمل ندانسته و معتقد‌اند که این استان نیز مانند دیگر استان‌های کشور در برنامه سفرهای هیات دولت جای گرفته و دلیل خاصی ندارد.  
 
با این حال همه می‌دانند که حضور روحانی در این شهر و دیدار با علما فرصت خوبی است که رییس جمهور از حمایت روحانیون بهره گیرد و مشکلات موجود را حل و فصل کند زیرا قم جایگاهی غیر قابل کتمان در عرصه سیاسی و فرهنگی داشته و به نوعی کنترل مذهبی و دینی کشور از این شهر انجام می‌شود.
 
همایش‎های حزبی و انتخاباتی   
گفتنی است برنامه‌های سیاسی این هفته به سفر‌ها و ملاقات‌ها ختم نمی‌شود. با نزدیک شدن به انتخابات آتی گروه‌ها و جریان‌های سیاسی نیز در کشور فعالیت‌های انتخاباتی خود را در قالب همایش‌ها و گردهم آیی‌ها به صورت جدی‌تر دنبال می‌کنند.  
 
کنگره حزب ارداه ملت ایران روز گذشته در پژوهشگاه فرهنگ و هنر٬ با پیام رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس دولت اصلاحات برگزار شد و احمد حکیمی‌پور دبیر کل این حزب گزارشی از فعالیت‌های یک‌ساله حزب ارائه کرد.  
 
پنج شنبه و جمعه آینده (۷ و ۸ اسفند ماه) نیز اولین کنگره ندای ایرانیان برگزار خواهد شد. بهروز شجاعی رئیس کمیته اطلاع رسانی و تبلیغات این حزب پیش از این اعلام کرده بود که در این کنگره اعضای شورای مرکزی انتخاب خواهند شد.  
 
افتتاح پروژه حرم تا حرم و ادامه بررسی بودجه
ناگفته نماند که حسن روحانی رییس جمهور کشورمان این هفته پروژه قطعه یک آزاد راه حرم تا حرم را نیز افتتاح کرده و در حاشیه آن کلنگ یک پروژه دیگر که گفته می‌شود اهرمی برای کاهش ترافیک تهران است را نیز به زمین خواهد زد.  
 
نمایندگان مجلس نیز در هفته جاری ادامه بررسی لایحه بودجه ۹۴ را در دستور کار دارند.  
 
به این ترتیب هفته پیش رو و به طور کلی اسفند ماه در دنیای سیاست نیز پر کار است لذا مسئولان این حوزه هر یک به کاری مشغول‌اند و تلاش می‌کنند تا پرونده‌های مهم کشور همچون بودجه در موعد مقرر به نتیجه رسد.
منبع: فرارو
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها