بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 18
کد خبر: ۴۷۴۶۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۸:۳۴
تدبیر24: نزدیک به یک سال به انتخابات دوره دهم مجلس باقی مانده است؛ انتخاباتی که برخی تحلیلگران معتقدند ممکن است دوگانه اصلاح‌طلب- اصولگرا در آن کمرنگ‌تر شود و بسان انتخابات سال 92 دوگانه تندرو میانه‌رو محور ائتلاف‌های سیاسی قرار گیرد. شاید همین تحلیل‌ها سبب شد تا باهنر چهره شناخته‌شده جریان اصولگرایی خود را محور جریان اعتدالگرایی قلمداد کند و از تعیین شرط برای ائتلاف با اصلاح‌طلبان سخن بگوید. به همین بهانه گفت‌وگویی داشتیم با احمد پورنجاتی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب که در ادامه می‌خوانید.
 
 چندی پیش شاهد نطق علی مطهری، نماینده تهران در صحن علنی مجلس بودیم که منجر به تشویش در صحن علنی شد. ارزیابی‌تان از نطق آقای مطهری و عملکرد نمایندگان مجلس چیست؟
با توجه به شناختی که از مجلس دارم نه در این دوره بلکه در تمامی دوره‌ها چنین مواردی مشاهد می‌شود البته تفاوت‌هایی در دوره‌ها به چشم می‌آید ازجمله در موضع‌گیری‌هایی که فراتر از چارچوب‌های پرنشیب نمایندگان در برابر نظرات یا مواضع سیاسی مخالف وجود داشته است. اگر بخواهم داوری منصفانه‌ای درباره اینگونه مواضع داشته باشم که متاسفانه در تمامی مجالس نیز مشاهده می‌شود ربطی به اکثریت یا اقلیت‌بودن نمایندگان ندارد بلکه گاهی اوقات در یک مجلسی یک جریان سیاسی اکثریت در برابر مواضع اقلیت داشته و گاهی اوقات چنین رفتارهای واکنشی خارج از اخلاق پارلمانی به خود گرفته است. من نمی‌خواهم به تاریخچه بپردازم. گاهی اوقات یک جریان در اقلیت بوده و بعد در برابر موضع‌گیری یکی از نمایندگان جناح اکثریت مجلس چنین رفتارهایی را نشان داده است. در دوره ششم مواجه با این بودیم که اصولگراها که در اقلیت بودند گاه از بین آنها برخی نمایندگان به‌گونه‌ای بی‌پروا در برابر نطق‌های قبل از دستور یا اظهارنظرهای برخی از نمایندگان مجلس از جناح اکثریت واکنش نشان می‌دادند که گویی اکثریت هستند. نکته جالب این است که دوباره در این مجلس شاهد این هستیم که بخش تندروی جناح اکثریت مجلس که مدعی اصولگرایی است در برابر اظهارات یک نماینده که در موضع انجام وظایف نمایندگی نطق‌های قبل از دستور است چه واکنشی نشان می‌دهد. آنچه این نماینده انجام می‌دهد بر طبق آیین‌نامه بخشی از وظایف نمایندگی تعریف شده است و به هیچ‌وجه کسی غیر از خود آن نماینده مسئولیت آنچه می‌گوید را ندارد. مجلس جای اظهارنظرهای متفاوت است و باید نماینده دیگری که نظر دیگری دارد در وقت خودش یا در وقتی که طبق آیین‌نامه می‌تواند داشته باشد اظهارنظر کند.
 ارزیابی‌تان درباره اتفاق اخیری که در صحن علنی افتاد چه بود؟
 این مورد بی‌سابقه نبوده و در همه دوره‌ها مشاهده می‌شود. صرف‌نظر از محتوای سخنان جناب آقای مطهری(فارغ از محتوای سخن ایشان) هرچه در هر زمینه‌ای گفته باشد این نوع برخورد واقعا به هیچ وجه قابل توجیه نیست.
 چندی پیش آقای باهنر در جلسه جامعه اسلامی مهندسین عنوان کردند ما با اصلاح‌طلبان ائتلاف نمی‌کنیم. نظرشما در این‌باره چیست؟
مثل این می‌ماند که یک نفر که مطمئن است از طرف دیگری به مهمانی دعوت نخواهد شد، پیشاپیش بگوید من هیچ تمایلی برای حضور در فلان مهمانی ندارم. کسی از شما دعوت نکرده و قرار نیست چنین اتفاقی نیز بیفتد. تاجایی که من در جریان امور اصلاح‌طلب‌ها هستم، حتی در مورد انتخابات سال 92 انتخاب آقای روحانی رویکرد ائتلافی نداشتند و همچنان از یک موضع شفاف در چارچوب اهداف اصلاح‌طلبانه بود و درمجموع با توجه به واقعیت‌های پیش رو انتخاب کردند.البته طبیعی است که همگرایی یا نقاط مشترک گاهی اوقات در بزنگاه‌هایی که شبیه آستانه انتخابات 92 که برای پایان دادن به مشکلات است به‌طور عملی همسو عمل شود ولی اینکه بحث ائتلاف مطرح باشد گمان نمی‌کنم هرگز چنین چیزی از طرف اصلاح‌طلب‌ها  نه مطرح بوده و نه خواهد بود. بنابراین من فکر می‌کنم اصولگراها بهتر است که تلاش کنند با پالایش مجموعه خودشان از جریان‌های تندرو که ضربه مهلکی در این سال‌ها به بدنه جامعه زدند درس عبرت بگیرند. اصولگراها باید انسجام بین خودشان را حفظ کنند و یک رقابت سالم داشته باشیم تا یک انتخابات قابل‌قبولی اتفاق بیفتد که هرچه مردم برگزیدند، همان خواهد شد. به‌نظر من، نیازی نیست نه برای اصلاح‌طلب‌ها نه برای اصولگراها که از یک رویکرد ائتلافی صحبت کنند.
 اختلافات در جریان اصولگرا موجب نزدیکی برخی از آنان به اصلاح‌طلبان نخواهد شد؟
نتیجه قابل درک از سخنان آقای باهنر٬ اعتراف ضمنی و قابل فهم به شکاف جبهه اصولگرایی است که به‌رغم برخی اظهارات متناقض که گاه برای فاصله‌گذاری میان مواضع جبهه اصولگرا با عملکرد و کارنامه آنچنانی دوره حاکمیتی یکپارچه‌شان در ده سال اخیر ابراز می‌کنند، یک نفر در جریان اصولگرا و در موقعیت آقای باهنر٬ برای نخستین بار می‌گوید ما همه یکی هستیم و اگرچه ممکن است اختلافات جزئی تاکتیکی داشته باشیم اما از منتهاالیه جریان عاقل‌تر و واقع‌نگرتر اصولگرا تا طیف تندرو این جبهه همگی یکی هستیم. باید منتظر بود چهره‌های شاخص اصولگرا که در دو سال اخیر سعی کردند دامان خود را از آنچه در دوران جریان یکدست اصولگرایی در ده سال اخیر با حمایت اصولگرایان انجام داد، منزه نگه دارد، نسبت به این سخنان موضع‌گیری و مرزبندی کند. هرگز سخنی از ائتلاف با این افراد مطرح نشده و هرگز هم چنین نخواهد شد. بنابراین نباید افکارعمومی را فراموشکار تلقی کنیم و نباید هم دست پیش گرفت تا پس نیفتیم.
 به‌نظر شما زمان ائتلاف  چه زمانی است؟
به‌نظر من، ائتلاف زمانی اتفاق می‌افتد  که یک جبهه دچار نوعی فروپاشی یا تجزیه و طیف‌بندی‌های عمیق می‌شود و در آن هنگام، ائتلاف  مورد طمع جذب جریان رقیب قرار می‌گیرد.
 با توجه به شرایط موجود آیا این اتفاق می‌افتد؟
نه؛ به هیچ وجه این اتفاق نمی‌افتد. شرایط مناسب و غیرمناسب ندارد. الان جریان اصلاح‌طلب خوشبختانه در یکی از بهترین دوره‌های انسجام درونی خودش قرار دارد. از نظر مدیریت راهبردی و فعالیت سیاسی فضای مناسبی دارد و تقریبا می‌داند که چه می‌کند و به مقتضای شرایط به نفع مصالح کشور چگونه باید گام بردارد. بنابراین بحث ائتلاف اصلا موضوعیت ندارد.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
امیری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۲۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۸
0
0
دعوت به اتلاف با اصواگرایان معتدل و حتی صحبت صریح از لیست مشترک برای مجلس دهم اولین بار از سوی اقای عارف مطرح و رسانه ای شد!
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها