بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
کد خبر: ۴۷۶۱۳
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۶
پیشرفت مذاکرات خبر اغلب رسانه ها از مبدا ژنو؛
رسانه های غربی بیش از ایرانی ها پس از مذاکرات اخیر ژنو « شنیده ها» و « گفته می شود» منتشر کردند. به زعم آنها مصالحه ای که این روزها در حال شکل گیری است بیشتر باب مزاج تهران است تا واشنگتن.
تدبیر24: در شرایطی که منابع ایرانی حرف های درگوشی به خبرنگاران ایرانی نمی زنند، منابع اینترنتی و صوتی و تصویری مملو از اظهارنظرها و تحلیل های رسانه های غربی است.
 
آنچه در پی می آید پاره ای از تحلیل ها رسانه های غربی است که البته باید گفت از زاویه دید منابع آمریکایی به مذاکرات نگریسته شده است.
 
**پیشرفت مذاکرات خبر اغلب رسانه ها از مبدا ژنو
 
اغلب رسانه های جهان از جمله وال استریت ژورنال، نیویورک تایمز، رادیو دولتی آمریکا، دیلی استار و گلوب اند میل به نقل از مقامات ایرانی و آمریکایی، مذاکرات چهار روزه اخیر در ژنو را سازنده، جدی و مفید عنوان کردند.
 
این رسانه ها با نقل قول از مقامات رسمی مذاکره کننده و در عین حال نقل قول از منابعی که نخواستند نامشان فاش شود، از احتمال رسیدن به یک توافق رسمی یا غیررسمی تا پایان ماه مارس خبر دادند.  
 
روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال به نقل قول از منابع آمریکایی یا ایرانی اکتفا نکرد و به نقل از سرگئی ریابکووف معاون وزیر خارجه روسیه و نماینده این کشور در مذاکرات هسته ای نوشت: روسیه به روند مذاکرات خوشبین است.
 
وال استریت ژورنال به نقل از ریابکووف نوشت: امید برای رسیدن به توافق در حال افزایش است.
 
وبسایت رادیو دولتی آمریکا موسوم به ان پی آر تیتر «در حالی که مذاکرات هسته ای پیشرفت داشته، منتقدان طعنه ها را تشدید کرده اند» را برای مقاله تحلیلی خود درباره مذاکرات اخیر در ژنو انتخاب کرد.
 
وبسایت رادیو دولتی آمریکا، حضور علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی ایران و ارنست مونیز وزیر انرژی آمریکا در مذاکرات را نشاندهنده پیشرفت در مذاکرات عنوان کرد.
 
روزنامه لبنانی دیلی استار تیتر «پیشرفت مذاکرات باوجود باقی ماندن شکاف ها» را برای مقاله خود درباره مذاکرات اخیر ژنو برگزید و به نقل از موشه یعلون وزیر جنگ رژیم صهیونیستی نوشت: توافقی که مورد بحث قرار دارد امنیت اسرائیل را تهدید می کند چرا که این توافق اقتصاد ایران را از زیر بار تحریم خارج می کند و در عین حال به آن اجازه می دهد به غنی سازی ادامه دهد.
 
**عقب نشینی آمریکا از اعمال محدودیت 20 ساله
 
روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال در مقاله ای تحت عنوان «آمریکا و ایران گزینه محدودیت 10 ساله را دنبال می کنند»، نوشت: این گمانه زنی حاکی از عقب نشینی آمریکا از موضع قبلی خود درباره اعمال محدودیت 20 ساله روی برنامه هسته ای ایران است.
 
این روزنامه غربی، مصالحه احتمالی برای رسیدن به توافق جامع هسته ای را به خواست ایران نزدیک تر دانست تا خواست طرف های دیگر.
 
وال استریت ژورنال به نقل از مقامات رژیم صهیونیستی، مدت زمان 10 سال را برای اعمال محدودیت روی برنامه هسته ای ایران ناکافی دانست و نوشت: این گمانه زنی بلافاصله مورد حمله کنگره آمریکا و اسرائیل قرار گرفت.
 
این روزنامه آمریکایی، مقامات دولت اوباما را برای به نتیجه رساندن مذاکرات مصمم دانست و نوشت: دولت اوباما اعلام کرده با توجه به اینکه توافق با ایران یک پیمان نیست لذا نیازی به تصویب کنگره ندارد.
 
روزنامه نیویورک تایمز، طرح اعمال محدودیت 10 ساله روی برنامه هسته ای ایران و کوتاه آمدن آمریکا از طرح های گذشته مثل طرح 20 ساله را تلاش ایالات متحده برای دلجویی از منتقدان ایرانی مذاکرات ارزیابی کرد.
 
این روزنامه در عین حال، طرح اعمال محدودیت 10 ساله را نیز مورد توافق مذاکره کنندگان ایران ندانست و نوشت: ایرانی ها دنبال اعمال محدودیتی در یک بازه زمانی هفت ساله و کمتر هستند.
 
**راه زیادی که باید طی شود
 
علاوه بر مثبت بودن روند مذاکرات، رسانه های غربی به نقل از منابع رسمی و غیررسمی ایرانی و آمریکایی حاضر در مذاکرات ژنو نوشتند: باوجود پیشرفت در مذاکرات، راه زیادی برای رسیدن به توافق نهایی در مذاکرات در پیش است.
 
وال استریت ژورنال در عین حال از باقی ماندن برخی اختلافات بین تهران و واشنگتن خبر داد نوشت: مقامات غربی از رایزنی درباره مرحله بندی رفع تحریم های ایران و مرحله بندی انجام تحقیقات هسته ای توسط این کشور در طول مذاکرات خبر داده اند.
 
روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از دیوید آلبرایت رئیس موسسه علوم و امنیت بین الملل آمریکا که از موسسات نزدیک به کنگره این کشور است، نوشت: آمریکا با پذیرش مواضع ایران در مذاکرات، مصالحه زیادی به خرج داده و برای امکانپذیر شدن توافق نهایی، نوبت ایرانی هاست از مواضعشان کوتاه بیایند.
 
 
 
** نتانیاهو: مذاکرات به سمت توافقی خطرناک می رود  
 
رونامه آمریکایی وال استریت ژورنال به نقل از بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی نوشت: مذاکرات به سمت رسیدن به یک توافق خطرناک پیش می رود.
 
این روزنامه غربی به نقل از یووال اشتینیتز وزیر اطلاعات اسرائیل نوشت: مذاکرات به هیچ وجه راضی کننده نیست و تهدید هسته ای ایران را از بین نمی برد.
 
وال استریت ژورنال به نقل از وزیر اطلاعلات رژیم صهیونیستی خطاب به مذاکره کنندگان آمریکا نوشت: برای ایجاد تاخیری 10 ساله در پیشرفت های هسته ای ایران، امنیت اسرائیل را قربانی نکنید.
 
این روزنامه به همزمانی دور بعدی مذاکرات تیم هسته ای ایران و آمریکا در اروپا و سفر نتانیاهو به واشنگتن اشاره کرد و نوشت: هفته آینده در شرایطی ایران و آمریکا دور جدیدی از مذاکرات را آغاز می کنند که نتانیاهو برای ممانعت از ادامه مذاکرات و سخنرانی در کنگره به واشنگتن سفر می کند.
 
وال استریت ژورنال درباره مخالفت کنگره آمریکا با مصالحه اعمال شده در مذاکره با ایران به نقل از باب کورکر رییس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا نوشت: 10 سال برای محدود کردن برنامه هسته ای ایران کافی نیست.
 
کورکر در واکنش به طرح اعمال محدودیت 10 ساله روی برنامه هسته ای ایران، آن را نگران کننده عنوان کرده بود.
 
رادیو دولتی آمریکا موسوم به ان پی آر به حملات نخست وزیر رژیم صهیونیستی به مذاکرات اشاره کرد و نوشت: نتانیاهو با استناد به گزارش اخیر آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته ای ایران، ادامه مذاکرات توسط آمریکا را تحیرآور عنوان کرد.
 
این رسانه آمریکایی در عین حال، صحبت های نتانیاهو را ادعا دانست و نوشت: گزارش اخیر آژانس بین المللی انرژی اتمی بر خلاف ادعای نتانیاهو حاکی از پنهان کاری ایران در موضوع هسته ای نیست.
 
رادیو دولتی آمریکا با اشاره به دعوت کنگره آمریکا از نتانیاهو برای سخنرانی در سه شنبه آینده(سوم مارس)، کاخ سفید را مخالف سفر نتانیاهو به واشنگتن در شرایط کنونی عنوان کرد.
 
روزنامه لبنانی دیلی استار به افزایش شکاف ها بین آمریکا و رژیم صهیونیستی در خصوص ادامه مذاکرات نوشت: در حالی نتانیاهو ادامه مذاکرات خطرناک و تحیرآور اعلام کرده که واشنگتن، مواضع نتانیاهو را تخریب کننده مواضع خود عنوان کرده است.
 
 
 
**افشای دروغ نتانیاهو و هارپر
 
افشای دروغ نخست وزیر رژیم صهیونیستی درباره تلاش ایران برای دستیابی به سلاح اتمی از دیگر موضوعاتی است که رسانه های غربی به آن پرداخته اند.
 
روزنامه کانادایی گلوب اند میل از استفان هارپر نخست وزیر کانادا به خاطر حمایت از دروغ های نتانیاهو درباره موضوع هسته ای ایران انتقاد کرد و در مقاله ای نوشت: افشای اسناد جدید موساد نشان می دهد که دستگاه اطلاعاتی اسرائیل، تحلیل نتانیاهو درباره نزدیک بودن دستیابی ایران به سلاح اتمی را تایید نمی کند.
 
این روزنامه نوشت: نتانیاهو در سخنرانی سال 2012 خود در سازمان ملل با نشان دادن یک تصویر کارتونی از یک بمب، از دستیابی قریب الوقوع ایران به بمب هسته ای خبر داد و هارپر هم آن را بعدا تایید کرد.
 
روزنامه گلوب اند میل، این افشاگری را سه هفته مانده به انتخابات کنیست اسرائیل باعث تضعیف جایگاه نتانیاهو دانست.
برچسب ها: تدبیر24 ، مذاکرات
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها