بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 23
کد خبر: ۴۷۹۲۷
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۰
روز شنبه نهم اسفند ماه یک نشست تخصصی با عنوان چشم انداز آینده نفت و گاز در بنیاد امید ایرانیان برگزار شد. سخنران اصلی این مراسم دکتر نرسی قربان مشاور سابق اوپک و از کار‌شناسان برجسته حوزه انرژی کشور بود./پیش بینی می‌شود قیمت نفت در سال‌های پیش رو در بازه ۷۰ تا ۸۰ دلار قرار بگیرد/در ایران اگر سرمایه گذاری بشود در ۱۰ سال آینده می‌تواند به آمار تولید ۴/۵ میلیون بشکه در روز برسد/برآیند نظرات کار‌شناسان حاضر در جلسه این بود که افت قیمت نفت چندان سیاسی نیست اما دکتر عارف بر احتمال سیاسی بودن آن با هدف تضعیف روسیه تاکید کرد.
   تدبیر24:   قیمت بالای نفت در سال‌های اخیر دانست. 

هرچند برخی مدعی توطئه آمریکا و عربستان بودند، اما اصل قضیه‌‌ همان عرضه و تقاضای نفت بود. با توطئه عرضه و تقاضای نفت در جهان جابه جا نمی‌شود. با این حال در دوماه آخر ۲۰۱۴با وجود نوسان اندک عرضه و تقاضای نفت قیمت طلای سیاه در بازارهای جهانی ۲۵ درصد افت یافت.

به اعتقاد دکتر قربان احتمال صعودی شدن قیمت نفت در آینده بیشتر از احتمال افت آن است. «پیش بینی می‌شود قیمت نفت در سال‌های پیش رو در بازه ۷۰ تا ۸۰ دلار قرار بگیرد. ما قبلا در قراردادهای نفتی از بیع متقابل استفاده می‌کردیم که من آن را زجر متقابل نام گذاشته‌ام و اکنون قرارداد‌ها تجدید نظر شده است.» 

پتاسیل پنهان نفتی ایران برای آینده: در ایران اگر سرمایه گذاری بشود در ۱۰ سال آینده می‌تواند به آمار تولید ۴/۵ میلیون بشکه در روز برسد. البته تقاضا هم به قیمت بستگی دارد قطعا تقاضا برای نفت ۵۰ دلاری بیشتر از نفت ۱۰۰ دلاری است. یک فرضیه دیگر هم وجود دارد، مدتی که در ایران نفت تولید می‌شده مقداری نفت به نام arrested oil به صورت استخراج نشده در همان میادین نفتی کشف شده باقی مانده که با تکنولوژی‌های جدید قابل استخراج است و این می‌تواند پتانسیل آینده ایران را تشکیل بدهد. 

برچسب ها: تدبیر24 ، نفت ، اوپک
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها