بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۴۸۰۳۶
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۲

    تدبیر24: تشکل فراگیر تولید و تجارت به عنوان یکی از تشکل های فعال بخش خصوصی که در انتخابات اتاق بازرگانی شرکت دارد.

 دومین نشست تشکل فراگیر تولید و تجارت، برگزار شد و اعضای کاندیدا در بخش های مختلف صنعت و معدن، کشاورزی و بازرگانی معرفی شدند. مباحث عملیاتی و دستاوردهای تشکل در خصوص رخدادهای اصلاح تفکر اقتصادی، از دیگر موضوعات مطرح شده در این نشست بود.

مسعود گلشیرازی، سخنگوی تشکل فراگیر تولید و تجارت در جمع اصحاب رسانه تاکید کرد: لازم است بخش خصوصی از عرصه ی صرفاً مشورتی با قوای سه گانه، به عرصه ی بازی سازی صحنه  اقتصادی تبدیل گردد.

گلشیرازی بیان داشت: با مروری بر قانون اتاقهای بازرگانی در حوزۀ قانون، 14 درصد از قوانین اتاق بازرگانی بر حوزۀ مشورتی اتاق و بعبارتی توسعۀ زیرساختها تاکید دارند و 86 درصد از اختیارات اتاق بازرگانی معطوف به زمینه سازی توسعۀ داد و ستد و رونق اقتصادی است. لذا در مقایسۀ اتاقهای کشورهای مختلف صرفاً 20 درصد برنامه ها مشورتی هستند و 80 درصد فعالیت آنها معطوف به توسعۀ اقتصادی است، اما در کشور ما این وضعیت معکوس است. همینطور 65 درصد فعالیت ها معطوف به توسعۀ زیرساخت ها و 35 درصد معطوف به فعالیتهایی است که در توسعۀ اقتصادی موثر است که برای اصلاح این نسبت باید اندیشۀ حاکم بر اتاق را تغییر دهیم چون معتقدیم اتاق اتفاق تازه می خواهد.

وی گفت: در گام اول، حاکمیت نبوغ اقتصادی به جای حاکمیت سیاسی می باشد و مزیت های هر کدام از این دو تفکر سیاسی و اقتصادی تبیین می گردند.

گلشیرازی با اذعان این که این دو اندیشه، لازم و ملزوم یکدیگرند، انتخاب یکی از این دو تفکر را در 18 اسفندماه به عنوان اندیشۀ حاکم بر اتاق بازرگانی سرنوشت ساز خواند و تاکید کرد: اندیشۀ حاکم بر اتاق بازرگانی اصفهان مستلزم نزدیکی با افق شهر صنعتی اصفهان می باشد و حاکمیت نبوغ اقتصادی با مزایای (1) ارائۀ ایده های خلاقانه و توان بازاریابی که مهمترین برگ برنده در این نوع اتاق می باشد، (2) این اتاق در فعالیتهایی که به عنوان مجری و متولی توسعۀ کسب و کار است موفق تر خواهد بود، (3) توسعۀ داد و ستد و ایجاد رونق اقتصادی، (4) توسعۀ اقتصادی با محوریت توسعۀ منابع بخش خصوصی، خروجی این اتاق است که می تواند تحقق یافتن سخنان مقام معظم رهبری را برای بازی سازی و حاکمیت بخش خصوصی بر اقتصاد تضمین کند.

وی، علت طرح این موضع را با تقسیم بندی فعالان اقتصادی به گروه تجار و کسبه و کارآفرینانی که در این عرصه فعالیت می کنند، افراد سنتی، و گروه مهندسانی تشریح کرد که تاریخچۀ فعالیت مهندسان به سوابق مدیریتهای اقتصادی 30 سال پیش باز می گردد و نتیجۀ مدیریت آنها به گونه ای بوده که امروز مقام معظم رهبری امر به تغییر آن می دهند.

گلشیرازی تفاوت این سه گروه را این گونه توصیف کرد که گروه تجار و کسبه هم درد را می بیند و هم درمان ها را ارائه می دهد. گروه سنتی، درد را خوب تشخیص می دهد و گروه مهندسان درد را می بیند اما راهکار ارائه نمی دهد.  شاید گروه سنتی تجربه بیشتری در این خصوص داشته باشد. لذا اگر اتاق بخواهد در مشاوره ایفای نقش کند باید هم درد را ببیند و هم درمان ارائه دهد.

گلشیرازی ادامه داد: انتخاب تیمی در تشکل به منظور دیدن درد و بلد بودن درمانها انجام گرفت، که علاوه بر جایگاه مشورتی باید در حوزۀ اجرایی از فعالیت های تشکلی توانمند و ساختارساز برخوردارباشد.

سخنگوی تشکل فراگیر تولید و تجارت در خصوص فرایند انتخاب اعضای جدید اتاق بازرگانی بیان داشت: در فرایندی بسیار دشوار و مبتکرانه از اعضای اتاق دعوت به عمل آمد که به عنوان بدنۀ اصلی این تحول همراه شوند و بر اساس این دو مقوله انتخاب می شوند تا منتخبین به عنوان نمایندگان فعالان اقتصادی مورد اقبال قرار گیرند. چنانچه تفکر غیرسیاسی و نبوغ اقتصادی در اتاق بازرگانی انتخاب شود، ساختار در جهت توسعۀ کسب و کار و رونق اقتصادی است و جنبۀ اجرایی کمیسیون ها در اولویت می باشد. تغییرات ساختار کمیسیون های اتاق و افزایش تعداد آنها و استفاده از اعضای تشکل و کاندیداها که اعلام آمادگی برای اختصاص فعالیت های خود به امور اجتماعی و لبیک به سخنان مقام معظم رهبری کرده اند، از پیامدهای حاکمیت نبوغ اقتصادی است.

گلشیرازی، انتخاب اعضا را مبتنی بر فرایند علمی، کارشناسی، دموکراتیک عنوان کرد که اعضا بتوانند یک بازیگر خوب باشند نه صرفا تماشاگر، زیرا اتاق بازرگانی برای تحقق توسعۀ اقتصادی به چنین افرادی نیاز دارد و این به عنوان بهترین سرمایه است که در طول این دهه شکل گرفته است.

در ادامۀ جلسه؛ سيد رسول رنجبران، عضو هیئت رییسۀ اتاق بازرگانی فرایند انتخاب 15 نامزد از بین 60 نفر را بسیار مشکل، پیچیده و علمی توصیف کرد که مولفه هایی مثل سطح تحصیلات، کارآفرینی، تجربه، شغل، عضویت در تشکل های صنعتی، شهری و کشوری و تحصیلات عالی که میانگین تحصیلات آنها کارشناسی ارشد و میانگین سنی 41 سال می باشند، مد نظر بودند.

وی افزود: به غیر از فولاد مبارکه، برخی از نامزدها جذب نیروی کار فوق العاده ای دارند و اتاق بازرگانی درآمدهای خوبی از این بخش دارد که نشان میدهد بخش عمدۀ اقتصاد در دستان آنهاست.

رنجبران از اصحاب رسانه تقاضا کرد تا گروه ها را رصد نمایند، نقاط ضعف و قوت آنها را شناسایی کنند و در این زمینه شفاف سازی و اطلاع رسانی انجام گیرد.

گنجوی، دیگر عضو تشکل فراگیر تولید و تجارت با اشاره به عدم برخورداری اتاق از جریان سازیهای اقتصادی در حوزۀ فعالیتهای خود، بیان داشت: حوزۀ اقتصاد نیاز به وارد شدن به جریانهای اقتصادی را دارد و کسانی که درد را بشناسند، درمان بدهند و مطالبه کنند. ما میخواهیم اقتصاد، مطالبۀ مملکت شود.

وی اظهار داشت: افراد، جریان سازهایی هستند که توانسته اند اشتغال ایجاد کنند. در این جریان سازی، نقش مطبوعات بسیار مهم است. افراد، جریان سازهایی هستند که توانسته اند کار و اشتغال ایجاد کنند. نیمی از کاندیداها با هدف پیوستن به جریان سازهای اتاق کاندید شده اند. وی ابراز امیدواری کرد که مطالبه گران اقتصادی با پیوستن به جریان سازهای مطبوعاتی، حوزۀ فعالیت جدید اتاق بازرگانی، صنعت، معدن و کشاورزی را رقم بزنند. گنجوی در ادامه بیان داشت: مادامی که اقتصاد ما دولت بنیان است و بخش خصوصی محور اصلی نمی باشد و حاکمیت اقتصادی ایجاد نشود مطمئناً حوزۀ کارآفرینی ما دچار مشکل است و به جایی نخواهد رسید. به نظر می رسد تنها راه برون رفت، ایجاد تشکلی همگرا به عنوان پارلمان بخش خصوصی در اتاق می باشد و بخش خصوصی واقعی باید بر اتاق حاکمیت یابد تا اقتصاد ما به وضعیت مطلوب برسد.

عضو تشکل فراگیر تولید و تجارت تصریح کرد: حضور نمایندگان سیاسی در اتاق می تواند منجر به تشویق بخش دولتی و از طرفی موجب بیتوجهی به بخش خصوصی شود. لذا باید کارآفرینان، معدن کاران، صنعتگران، تجار و کشاورزان به کارآفرینان واقعی و نمایندگان واقعی بخش خصوصی رای دهند. اگر این اتفاق بیافتد قطعاً اتاق بازرگانی می تواند در تمامی تصمیم گیری ها نقش بی بدیل خود را ایفا کند. اگر فضای کسب و کار بهبود یابد اشتغال زا خواهد بود و کارآفرینی رونق خواهد گرفت.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها