بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۴۸۰۳۷
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۴

    تدبیر24: چندي پيش دومين مجمع پيشرفت علمي و صنعتي و فرهنگي نصف جهان با حضور چهره‌هاي شاخص و نخبه و با تجربه ی اصفهاني شامل چهره‌هاي تاثيرگذار ملی و استانی در حوزه‌هاي ديني، دانشگاهي، سياسي، فرهنگي و اقتصادي و علمی در تهران برگزار شد.

گام بلند و همسو برای پیشرفت نصف جهان با حركتي غيرجناحي و متحد

 هميشه عدم توجه به ظرفيت‌هاي بزرگ نخبگان و مديراني با تجربه  كه اصفهان خاستگاه اصلي پيشرفت كاري آنان بوده، براي رشد و ترقي ديار نصف جهان به عنوان يكي از علل عدم حل مشكلات ريشه‌ اي اين شهر استراتژ‍يك در نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران مورد توجه و البته نقد بوده است.

طي چهار دهه اخير هم، وحدت مردم جان بر كف استان اصفهان منشا تحولات عظيم كشوري بوده است. از تشكيل نخستين پايگاه‌هاي مردمي براي سرنگوني ر‍ژيم پهلوي تا گسيل دلاور مردان و جان بر كفان به جبهه‌هاي حق عليه باطل و افتخار آفريني در ميادين نبرد عليه دشمن در هشت سال دفاع مقدس و سپس گام نهادن در مسير سازندگي كشور همگي از وحدت رويه‌اي نشات گرفته كه منشا بروز آن اصفهانش و مردم و مديرانش بوده‌اند.

حال در شرايطي كه به تاكيد رهبر معظم انقلاب مسير رشد و تعالي كشور از راه اقتصاد مقاومتي و توجه به ظرفيت‌هاي عظيم بومي مي‌گذرد، توجه به اين ظرفيت‌ها و همگرايي آن از نقطه شروع بسيار از خيرات و بركات انقلاب يعني اصفهان مي‌تواند يك حركت تصميم ساز ديگر در دهه پيشرفت و تعالي انقلاب باشد.

اصفهان؛ مركز نورافشاني علمي به دنياي اسلام
بر همين اساس مجمع پيشرفت علمي و صنعتي و فرهنگي نصف جهان كه در گام اول حركت سياستي غير جناحي و سياست پرهيز از تبليغ عملكرد را برگزيده است، طي دو سال اخير با تمرين موفق هم دلي و همكاري و تجميع نظرات چهره‌هاي شاخص نظام كه روزي استان اصفهان مامن رشد و بالندگي آنان بوده است در مسيري گام برداشته كه طي چهار دهه اخير رمز افتخارات متعدد كشوري بوده است.

اين تجديد همدلي با برگزاري دومين مجمع در تهران و با استقبال چهره‌هاي شاخص كشوري و استاني اصفهانی، مويد ظرفيت بالاي تاثير گذاري آن شد تا بارديگر اين حركت نشان از جنبش خلاقانه اراده‌ها براي تحول و پيشرفت در دياري باشد كه پايتخت فرهنگ و تمدن ايران سلامي ناميده و شناخته مي‌شود،‌ چنانچه مقام معظم رهبري نيز در ديدار با مردم اصفهان در ۲۶ آبان ماه سال ۱۳۸۹ در توصيف ظرفيت‌هاي اين استان فرمودند: " جا دارد نگاه علما،‌ دانشمندان و محققان در اصفهان به آن افق‌هاي بلند موجود در قرن‌هاي گذشته باشد. يك روزي اصفهان مركز نور افشاني علمي به همه كشور،‌ بلكه همه دنياي اسلام بوده است؛ و علما،‌ دانشمندان و هنرمندان اين خطه دستيابي به اين جايگاه را در افق فعاليت‌هاي خود قرار دهند....".

جلسه ی هم اندیشی اصفهانی های موثر در کشور با قرائت پیام آیت الله مظاهری توسط سردار رحیم صفوی، آغاز به کار کرد.

مشروح اين پيام به شرح زير است:
بسم االله الرحمن الرحيم
« وَتَعَاوَنُواْ عَلَى الْبرِّ وَالتَّقْوَى وَلاَ تَعَاوَنُواْ عَلَى الإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ وَاتَّقُواْ اللّهَ »
اكنون كه با عنايت خداوند تعالي و اهتمام شما عزيزان، دومين مجمع پيشرفت علمي و صنعتي و فرهنگي نصف جهان به منظور هم‌انديشي و هماهنگي براي پيشرفت و توسعه هرچه بهتر استان اصفهان در ابعاد و زمينه هاي گوناگون تشكيل گرديده است، ضمن تقدير و تشكر از همه متصديان محترم و مشاركت كنندگان گرامي در اين امر مهم، بيان چند نكته را به اختصار، لازم مي‌دانم:

نخست: تأكيد بر ضرورت اين حركت جمعي و تلاش مباركي است كه اگر به اميد خداوند با تكيه بر روحيه خلوص و توجه به اولويت‌ها و استفاده از همه ظرفيت‌ها انجام پذيرد و استمرار يابد، مطمئناً بركات فراواني را براي استان اصفهان به همراه خواهد داشت و مصداق روشن، تعاون بر نيكي و تقوا خواهد بود و ان شاءالله همه كساني كه مي‌توانند به نحوي در اين حركت جمعي مشاركت نمايند،‌ با حفظ اتحاد و همبستگي در اين كار مهم وارده شده و به آن اهتمام ورزند.

دوم: چنانكه اشاره شد، يكي از مهم ترين شرايط توفيق اين حركت، استفاده از همه ظرفيت‌هاي موجود و بهره‌گيري از دانش و تجربه و دلسوزي همه كساني است كه مي‌توانند در اين مسير،‌ به تعالي و پيشرفت استان اصفهان در همه ابعاد و زمينه‌ها كمك فكري و يا مساعدت عملي بنمايند. از اين رو جهت‌گيري اين مجمع نبايد محدود به يك گروه و يا اشخاص خاص بماند،‌ بلكه با سعه صدر و آغوشي باز از توان و استعداد همه گروه‌ها و كساني كه دل در گرو اسلام و انقلاب داشته و دغدغه آباداني و توسعه همه جانبه كشور و استان و دستيابي به افق‌هاي بلند را دارند، استقبال نموده و به نحو مناسب و شايسته از آن ظرفيت‌ها بهره برداري گردد.

سوم: اكنون مشكل اساسي پيش رو در استان اصفهان، مسأله آب و هواست. به ويژه بحران آب كه سراسر استان را تحت تأثير پيامدهاي منفي فراوان و بعضاً تبعات مصيبت بار اجتماعي و فرهنگي قرار داده است. اين مجمع كه در مسأله بحران آب استان تاكنون بررسي‌ها و پيگيري‌هايي را به انجام رسانيده، مي‌تواند با برنامه ريزي و اهتمام بهتر، به كمك مسئولان مربوطه بشتابد و با ياري آنان به ويژه استاندار محترم اصفهان كه از ابتداي مسئوليت خود با جهت گيري تخصصي و اهتمام خالصانه براي حل اين مشكل بزرگ،‌پيگيري‌هاي فراوان و اقدامات شايسته‌اي را به انجام رسانيده، حلقه اين اقدامات را تكميل نموده تا به اميد خداوند موانع موجود بر سر راه رفع معضل بحران آب در استان اصفهان به نحو شايسته و كارشناسانه و با تأكيد بر حقوق همگان و با نگان غيربخشي ولي آينده نگر و واقع بينانه، برطرف گردد.

چهارم: موضوعات ديگري نيز در اين مجمع بايد مورد بحث و بررسي و چاره انديشي واقع گردد كه از مهم‌ترين آنها در عرصه اقتصادي، مسايل مربوط به صنعت و كشاورزي است كه به دليل شرايط فعلي حاكم بر اقتصاد كشور ما، با معضلات و تنگناهاي مختلفي مواجه است و تلاش فكري اين مجمع مي‌تواند در اين زمينه راهگشا باشد.

پنجم: مسايل فرهنگي و اجتماعي نيز بايد در صدر توجهات همگان باشد. اساس و بنيان دين و آيين ما و نيز انقلاب اسلامي ما بر فرهنگ و توجه به ابعاد فرهنگي زندگي انسان‌هاست و از اين جهت، توسعه و پيشرفت اقتصادي بدون برقراري موازنه در ابعاد اجتماعي و فرهنگي به هيچ روي مطلوب و مفيد و كارساز نخواهد بود.

ششم: اين مجمع و هر حركت جمعي ديگر براي دستيابي به توفيق، بايد برنامه ريزي و سپس اهتمام و جديت بر آن را سرلوحه خود قرار دهد. كار بدون برنامه ريزي و جهت‌گيري معين و هدف گذاري مدون به نتيجه روشن نخواهد انجاميد، چنانكه برنامه تنها و بر روي كاغذ، بدون اقدام و اهتمام و پيگيري، ابتر خواهد بود.
حفظ اتحاد و انسجام و همدلي و برادري نيز شرط مهم ديگر براي به ثمر نشستن و استمرار يافتن و پديدار شدن اين حركت جمعي است.

و از همه مهمتر؛ حفظ روح اخلاص است « صِبغة الله و مَن أَحسَنُ مِنَ اللهِ صِبغة» كه باعث بركت و ارتقاء همه امور و فعاليت‌هاست . از اهتمام همه شما عزيزان تقدير مي‌كنم و توفيقات همگان را از خداوند تعالي در سايه توجهات حضرت بقيه‌الله الاعظم«ارواحنافداه» خواستارم.

 برخی از چهره های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی و علمی  که در این نشست حضورداشتند به شرح زیر است:
آیت الله جنتی، دبیر شورای نگهبان قانون اساسی، دکتر ترکان، مشاور ارشد رییس جمهور، سردار رحیم صفوی، دستیار و مشاور عالی فرماندهی کل قوا در امور مربوط به نیروهای مسلح، مهندس محمود حجتی، وزیر کشاورزی، دکتر محمود واعظی، وزیر ارتباطات، حجت الاسلام و المسلمین دکتر مصلحی، وزیر سابق اطلاعات ، دکتر غرضی کاندیدای یازدهمین انتخابات رئیس جمهور و زیر نفت اسبق، مهندس سعیدی کیا وزیر اسبق وزارت مسکن و شهرسازی، مهندس تابش رییس بنیاد مسکن کشور،  حجه السلام رحیمیان رییس سابق بنیاد شهید کشور، مقتدایی رییس مجمع نمایندگان و برخی از نمایندگان استان، شهردار اصفهان و برخی معاونین، دكتر طبيبي رئيس دفتر شوراي نگهبان استان، رئیس شورای شهر اصفهان و برخی از اعضای شورا، برخی از چهره های شاخص صنعت، اقتصاد و بازار اصفهان ، تعدادی از مسئولین استان، جمعی از روحانیون اصفهان،  جمعی از روسا و  اساتید دانشگاه های استان، برخی از معاونین وزارتخانه ها و دکتر جواد اژه ای، و سایر مسئولین ملی و استانی... .

گام بلند و همسو برای پیشرفت نصف جهان با حركتي غيرجناحي و متحد

گام بلند و همسو برای پیشرفت نصف جهان با حركتي غيرجناحي و متحد

این نشست مهم با سخنرانی های سردار صفوی، دکتر زرگرپور، دکتر ترکان، وزیر جهاد  کشاورزی، وزیر ارتباطات، آیت الله جنتی و حجة الاسلام و المسلمين سالك آغاز به کار کرد. پس از اتمام قسمت اول، حاضرین به بیان ایده ها و پیشنهادات خود برای پیشرفت استان اصفهان پرداختند.

گام بلند و همسو برای پیشرفت نصف جهان با حركتي غيرجناحي و متحد

گام بلند و همسو برای پیشرفت نصف جهان با حركتي غيرجناحي و متحد

این نشست مهم با سخنرانی های سردار صفوی، دکتر زرگرپور، دکتر ترکان، وزیر جهاد  کشاورزی، وزیر ارتباطات، آیت الله جنتی و حجة الاسلام و المسلمين سالك آغاز به کار کرد. پس از اتمام قسمت اول، حاضرین به بیان ایده ها و پیشنهادات خود برای پیشرفت استان اصفهان پرداختند.

هم‌انديشي سلايق مختلف سياسي،‌ اقتصادي و صنعتي
تنوع چهره هاي شاخص اصفهاني در اين مجمع خود حكايت از استرات‍ژي صحيح حركتي آن و انطباق با اهدافش دارد. نکته حائز اهمیت این نشست، همان هم اندیشی سلایق مختلف سیاسی و اقتصادی و صنعتی بود . هدف ترسيم شده از سوي مجمع، استفاده از ظرفيت همه نخبگان و مديران با تجربه اعلام گرديد؛ امري كه تعالي و پيشرفت ايراني اسلامي در افقش به روشني ديده مي‌شود.

تكيه بر ظرفیت ها و توانمندي‌هاي استان اصفهان
آيت الله جنتي دبير شوراي نگهبان در سخنان خود در مجمع بر پيشرفت نصف جهان تاكيد كرده و گفت: هر چه مي توانيم براي خدمت به خدا و نظام و مردم با تمركز و توجه وي‍ژه به كار براي خدا و احساس مسوليت خدايي كرد و با خلاص در عمل به جنگ مشكلات رفت.

گام بلند و همسو برای پیشرفت نصف جهان با حركتي غيرجناحي و متحد

وي در ادامه افزود: هر كس مي‌بايست در حد توان و قدرت خود براي اعتلاي نام ايران اسلامي تلاش كند.

مشاور ارشد رييس جمهور ديگر مهمان حاضر در اين نشست نيز لزوم بهره‌مندي از توانمندي‌هاي اصفهان را بارديگر يادآور شد؛ همان نكته‌اي كه از آن به عنوان وجه تمايز اصفهان و ظرفیت  دروني اين خطه ياد مي‌شود.

اكبر تركان در اين مجمع تاكيد كرد: امروز ديگر از عصر صنعتي عبور كرده‌ايم و در عصر فراصنعتي به سر مي‌بريم كه محصول آن بايد در قالب بسته‌هاي فكري توليد شود و اين توانمندي در اصفهان وجود دارد.

گام بلند و همسو برای پیشرفت نصف جهان با حركتي غيرجناحي و متحد

آباداني يك روي سكه اصفهان است
وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات نيز به عنوان يكي از سخنرانان اصلي اين مجمع به بيان ظرفيت‌هاي استان و شهر اصفهان پرداخت و توسعه اين منطقه را توسعه كشور دانست؛ همان نكته‌اي كه در مسير حركتي تبيين شده نيز بارها بر آن تاكيد شده و هدف نهايي از پيشرفت نصف جهان، بهره‌گيري از ساير ظرفيت‌هاي كشوري براي الگو پذيري موثر از اين نسخه پيشرفت براي اقصي نقاط ايران اسلامي اعلام گرديده است.

گام بلند و همسو برای پیشرفت نصف جهان با حركتي غيرجناحي و متحد

محمود واعظي در سخنان خود تمركز كريدور علمي و فناوري در اصفهان را زمينه ساز تحول در اين شهر دانست و افزود: بايد به نقطه‌اي رسيد تا رابطه نيروي انساني و فناوري‌هاي نو، مبدا توسعه اصفهان قرار داده شود تا تحول در اصفهان شكل گيرد.

استاندار اصفهان كه ديگر سخنران اين نشست بود، به تبيين دو روي سكه اين شهر و استان پرداخت. دو روي سكه‌اي كه اغلب تنها يك روي آن،‌ آباداني اصفهان ديده مي‌شود. رسول زرگر پور در مجمع پيشرفت نصف جهان گفت: يك روي سكه اصفهان قابليت‌ها و توانمندي‌هاي آن است و روي ديگر آن معضلات و مشكلات.

گام بلند و همسو برای پیشرفت نصف جهان با حركتي غيرجناحي و متحد

وي ضرورت تعامل واقعي و جمعي در حل اين مشكلات را يادآور شد و افزود: امكان حل مشكلات و حركت رو به جلو وجود دارد.

وزير جهاد  كشاوري ديگر زاده از ديار استان اصفهان نيز از ديد ظرفيت‌هاي انساني و توانمندي‌هاي فكري مردم اين استان به پيشرفت اصفهان نگاه كرد.

حجتي ضمن تاكيد بر حل مشكلات از طريق ابتكارات و نوآوري‌ها، گفت: ظرفيت و توانمندي سرمايه انساني و خلاقيت دروني موجود در اصفهان هميشه بوده و خواهد بود؛ سرمايه‌اي كه در مناطق ديگر كمتر يافت مي‌شود.

در اين نشست علاوه بر ايراد سخنراني‌هايي كه به تبيين بيش از پيش شرايط و نيازهاي استان اصفهان پرداخت،‌ مشكلات استان نيز بر مبناي اولويت‌هاي جاري دسته بندي شد.

در پایان ضمن قرائت بیانیه ی پایانی توسط دكتر شمشيري دبیر هم اندیشی قرائت شد.

وي این حرکت را بیعت با رهبری جهت تحقق چشم انداز ترسیم شده توسط معظم له و آغاز یک هم فکری جهت نیل به آن اهداف دانسته و مجموعه ی نخبگان از طریق بنیاد به عنوان یک محیط همسو و هم فکر جهت تحقق اهداف تلاش می نماید تا با بسیج منابع انسانی، اجرایی و با کمک ظرفیت اندیشمندان، متخصصین و محققین موانع کلان تحقق چشم انداز و اهداف برنامه های توسعه را شناسایی و به مسئولین کشور و استان کمک نماید بدین ترتیب با اولویت های ذیل:

الف – کمک به رفع ناهنجاری های فرهنگی و اجتماعی

ب – کمک به مسئولین جهت رفع موانع سرمایه گذاری

ج – کمک به مسئولین جهت رفع مشکلات محیط زیست، آب و کشاورزی

د – کمک در تدوین برنامه ششم

به یاری مسئولین وقت خواهند شتافت.

برچسب ها: تدبیر24
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها