تهديدهاي پيش روي دولت پزشکیان

تهديدهاي پيش روي دولت پزشکیان

جهانبخش خانجانی» جريان اصلاحات كه در تداوم حركت تاريخي ملت ايران در انقلاب مشروطه، انقلاب شكوهمند اسلامي و حماسه بزرگ دوم خرداد همچنان بر مشي اصلاحي و رفرميستي خود تاكيد و اصرار دارد
اتحاد مثلث!

اتحاد مثلث!

فیاض زاهد - محمد مهاجری» وضعيت جديدي كه در سپهر سياست ايران رخ نموده تا حد كم نظيري استثنايي است. براي اثبات و انتقال اين باور تلاش مي‌شود در اين نوشته به برخي ابعاد آن اشاره شود
شنبه ۳۱ شهريور ۱۴۰۳ - 2024 September 21
کد خبر: ۴۸۶۷۶
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۱

سرنوشت اقتصادایران پس ازتوافق

دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران، بر این باور است که توافق هسته‌ای می‌تواند تاثیر خوبی بر شرایط نامطلوب صنایع کشور بگذارد.
  تدبیر24:  دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران، بر این باور است که توافق هسته‌ای می‌تواند تاثیر خوبی بر شرایط نامطلوب صنایع کشور بگذارد.

سید محمدرضا مرتضوی به صدای اقتصاد گفت: یکی از موانع بزرگی که بر سر راه تولیدکنندگان کشور قرار دارد، تحریم‌های اقتصادی است. لغو تحریم ها روند طولانی در پی خواهد داشت اما تجربه تحریم کشور عراق ثابت کرد که حتی بعد از توافقات اولیه، تحریم‌ها با سرسختی سابق ادامه نخواهد داشت.

مرتضویی در ادامه افزود: با شکل‌گیری توافقات، روابط بازرگانی و بانکی دوباره آغاز و همچنین موانع ال‌سی برای تولیدکنندگان برداشته خواهد شد. با این حساب هزینه تامین مواد اولیه که برای صنایع ایران 15 درصد گران تر از تولیدکنندگان خارجی است، به حالت عادی بازمی گردد.

وی اظهار کرد: از سوی دیگر انتقال تکنولوژی و قطعات بهتر صورت می گیرد و صنایع با تکنولوژی به روزتر که از آن محروم بودند، تولیدات مطلوب تری ارائه خواهند داد. قطعا با افزایش کیفیت محصولات ایرانی روبه رو خواهیم شد که این افزایش کیفیت و تولید تنها در داخل کشور نیست و می توان آن را به صادرات نیز بسط داد.

دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران با اشاره به شرایط نامطلوب بنگاه‌های تولیدی گفت: با وجود مثبت شدن رشد اقتصادی و سهم بالای بخش صنعت در آن، این میزان رشد در همه سطوح صنعت ملموس نیست. علت این موضوع که رشد اقتصادی در صنعت کشور قابل لمس نیست، کاهش تقاضا از طرف بازار و مردم است. عدم افزایش توان خرید مردم دلیل اصلی این موضوع است زیرا تقاضای جدیدی وارد بازار نشده و فروش تولیدات صنعتی رونقی نداشته است.

وی در ادامه گفت: زمانی می توان رشد اقتصادی را به صورت ملموس مشاهده کرد که اتفاقی در بخش مصرف مردم بیفتد. تولیدات با افزایش تقاضا جان دوباره ای می گیرند اما وقتی شاهد هستیم که مردم به صورت کنترل شده ای نیازها و کالاهای خود را خریداری می کنند نباید انتظار معجزه داشت. صنعتگری که در بازار تقاضا نداشته باشد، رشد تولیداتش نیز با کندی پیش می رود و در واقع با مشکلات بسیاری رو به رو می شود که یکی از این مشکلات کمبود نقدینگی است. کمبود نقدینگی تاکنون فشارهای بسیاری به بخش صنعتی وارد کرده است و متاسفانه این زخم همچنان هم سرش باز مانده است.

دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت افزود: درست است که فضای اقتصادی کشور نشان می دهد که رشد اقتصادی داشته ایم اما به دلیل عدم تبادل کالا و انتقال پول نمی توان ادعا داشت که رشد اقتصادی در بخش صنعت ملموس است.
منبع: آفتاب
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: