بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۴۸۹۵۴
تاریخ انتشار: ۰۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۱
بهره گیری از فناوریهای جدید، جذب سرمایه و صادرات، از اولویت های مناطق آزاد است و حرکت و برنامه ریزی در این راستا ضروری است.

 تدبیر24حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز یکشنبه در نشست روسای هیات امنای مناطق آزاد سراسر کشور با بیان اینکه شرایط کشور روز به روز در حال بهتر شدن است، گفت: تردیدی ندارم که کشور امسال به سمت رونق اقتصادی پیش خواهد رفت و همه باید تلاش کنیم که اقتصاد کشور به رونق و شکوفایی بیش از پیش برسد.

رییس جمهوری خاطر نشان کرد: امروز اقتصاد کشور از دوره رکود خارج شده و تا رسیدن به رونق مطلوب هم به زمان نیاز دارد و در این مسیر باید تحرک و شتاب بیشتری ایجاد شود.

روحانی با اشاره به اینکه امسال می توان تولید را تقویت کرده و سرمایه را جذب کرد، اظهار داشت: برای اینکه به رونق برسیم باید تسهیلات لازم فراهم شده و شرایط کسب و کار بهبود یابد. در چنین شرایطی است که می توان انواع سرمایه های داخلی و خارجی را جذب کرد و مناطق آزاد با توجه به فرصت و شرایط ویژه ای که دارند می توانند نقش بسزایی در جذب سرمایه داشته باشند.

رییس جمهوری با تاکید بر ضرورت توجه به نحوه حمایت و اختصاص تسهیلات لازم در شرایط خروج از رکود و وارد شدن به رونق اقتصادی گفت: باید به گونه ای برنامه ریزی و حرکت شود تا اعتماد مردم و سرمایه گذاران برای فعالیت اقتصادی جلب و تقویت شود.

روحانی گفت: رونق اقتصادی نیازمند سرمایه و تکنولوژی است و بدون آن امکان پذیر نیست. باید شرایطی فراهم شود که سرمایه گذاران و تولید گران نسبت به سود آوری هزینه هایی که انجام می دهند، اعتماد داشته باشند و مناطق آزاد برای فراهم کردن این شرایط از ظرفیت های بهتری برخوردار است.

رییس جمهوری تصریح کرد: باید زیر بناهای لازم را برای تولید گران فراهم کرده و اعتماد لازم برای آنان را ایجاد نمود و اجازه نداد که به این اعتماد لطمه و صدمه ای وارد شود.

روحانی با تاکید بر به کار بردن دقت لازم برای شناسایی سرمایه گذاران واقعی گفت: باید از ابتدا مراقبت و دقت لازم را به کار گرفت تا سرمایه گذار و تولید کننده واقعی وارد عرصه فعالیت و سرمایه گذاری شوند.

رییس جمهوری با تاکید بر نقش مناطق آزاد در جذب نیروی کار و سرمایه، گفت: اگر مناطق آزاد در این مسیر درست حرکت کنند می توانند به الگویی برای سراسر کشور تبدیل شوند.

روحانی با اشاره بر ضرورت حرکت در راستای اقتصاد مقاومتی، افزود: اقتصاد مقاومتی مناطق آزاد را به جذب منابع خارجی و توسعه صادرات موظف کرده است و این اقدامات باید از اولویت های منطق آزاد باشد.

وی اضافه کرد: در گذشته مناطق آزاد به مراکزی برای خرید اجناس تبدیل شده بود در حالی که باید این مناطق مراکزی برای جذب سرمایه در زمینه‌های مختلف باشند.

رییس جمهوری بر ضرورت جلوگیری و پرهیز از ساخت و ساز غیر قانونی در ساحل دریا تاکید کرد و گفت: ساحل فروشی در هیچ جا نباید صورت بگیرد. ساحل برای استفاده عموم مردم است و همه باید از آن استفاده کنند.

روحانی در ادامه جنگل حرا را شناسنامه و هویت جزیره قشم توصیف کرد و با تاکید بر ضرورت حفظ و صیانت از آن اظهارداشت: اجرای هر طرحی که بخواهد به این جنگل صدمه بزند از نظر ما مردود و غیرقابل قبول است. جنگل حرا یک سرمایه و ثروت ملی است و با همه توان باید از ان صیانت شود.

رییس جمهوری در ادامه توجه به گردشگری را مورد تاکید قرار داد و گفت: گردشگری از راه های رسیدن به رونق و افزایش اشتغال است و ضرورت دارد مورد توجه جدی قرار گیرد.

روحانی لزوم تهیه شاخص هایی برای سنجش مناطق آزاد را مورد تاکید قرار داد و اظهار داشت: صادرات غیر نفتی، جذب سرمایه خارجی، رضایت گردشگر، توجه به محیط زیست و مناطق تاریخی و دینی ،رضایت میزبانان و مردم بومی می تواند از جمله این شاخص ها باشد.

رییس جمهوری با اشاره به اهمیت توجه به رضایت مردم بومی و مسافران و گردشگران، گفت: باید برای گردشگرانی که توان استفاده از هتل ها را ندارند تسهیلات و امکاناتی فراهم شود که راحت تر و آسوده تر بتوانند استراحت کنند.

رییس جمهوری اصلاح سیستم مالی و بانکی را مورد تاکید قرارداد و گفت: برای رسیدن به رونق اقتصادی به غیر از جذب سرمایه باید سیستم مالی و بانکی کشور اصلاح شود و مناطق آزاد با ارائه تسهیلات ویژه می توانند در این زمینه نیز الگو باشند.

دکتر روحانی افزود: در منطقه آزاد می توان با تسهیلات جدید در زمینه بسیاری از کارها الگویی برای سایر مناطق کشور ارائه کرد.

رییس جمهوری گفت: شرایط امسال به گونه ای است که فضای بین المللی نیز می تواند برای فعالیت اقتصادی در کشورمان مفید باشد و یکی از دستورات اقتصاد مقاومتی، دیپلماسی اقتصادی و تسهیل رابطه با کشورهای جهان و بویژه کشورهای منطقه است و مناطق آزاد می تواند نقش مهمی در این زمینه داشته باشد.

روحانی با تاکید بر تامین آب شرب مردم گفت: معتقدم در تامین آب شرب مردم باید دولت حمایت و پشتیبانی کند و شرکت مپنا اقدام مناسبی در تامین آب آشامیدنی در قشم انجام داده است که می تواند در سایر مناطق کم آب نیز مورد بهره برداری قرار گیرد و بایستی شرایطی فراهم شود که بخش خصوصی در این زمینه وارد عمل شود.

رییس جمهوری با اشاره به نامگذاری سال جاری به نام دولت و ملت، همدلی و همزبانی اظهار امیدواری کرد: همه همدلانه حرکت کرده و همزبان و هم سخن در یک مسیر باشند و وحدت و اتحاد و دوستی بیش از گذشته در کشور فراگیر شود.

در این جلسه تعدادی از روسای مناطق آزاد از جمله منطقه آزاد کیش، سرخس، ماکو، چابهار و انزلی گزارشی را از فعالیت های سال گذشته و برنامه ها و پروژه های سال جاری خود در زمینه های اقتصادی، صنعتی و فرهنگی ارائه کردند.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها