بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۴۹۰۳۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۴
ظریف پس از ورود به تهران اعلام کرد
قرار نیست در مذاکره و توافق یک طرف تمام امتیازات را بگیرد و طرف مقابل تسلیم شود.
تدبیر24محمدجواد ظریف پس از ورود به تهران در پاویون دولت فرودگاه مهرآباد به تشریح اهداف سفر به سوئیس و بیان جزئیاتی از تفاهم میان ایران و گروه 1+5 پرداخت و گفت: در دور آخر گفت‌وگوهایی که در سوئیس داشتیم، به لطف خداوند و دعای خوبان و با هدایت‌های مقام معظم رهبری و حمایت‌های بی‌نظیر ایشان از تیم مذاکره کننده هسته‌ای و راهنمایی‌های ایشان به تیم مذاکره کننده و همچنین حمایت شجاعانه رئیس جمهور از مذاکرات، این امکان برای ما فراهم شد که به یک مجموعه‌ای از راه‌حل‌ها برای رسیدن به توافق جامع دست یابیم.

وی ادامه داد: این مجموعه راه‌حل با عنوان مبنای نگارش سند نهایی که تنها توافق ما در مورد مذاکراتی که با لطف خدا و واقع‌بینی طرف مقابل امکان‌پذیر است، خواهد بود.

وزیر امور خارجه کشورمان با بیان این‌که «دو سند بر مبنای راه‌حل‌هایی نگارش خواهد شد که در روزها و ماه‌های گذشته در مورد آن بحث و تبادل نظر شد» گفت: ضروری می‌دانم که از همه افرادی که در مذاکرات هسته‌ای به بنده و همکارانم کمک کردند به ویژه از دکتر صالحی ریاست محترم سازمان انرژی اتمی که هم با تخصص علمی و هم با ظرافت‌های دیپلماتیک توانستند کار مذاکرات را پیش ببرند، و همچنین مردم ایران که با مقاومت خود نشان دادند که حربه فشار و تحریم علیه‌شان کارساز نیست، سپاس‌گذاری کنم.

ظریف خاطرنشان کرد: مردم کشور با حضور در انتخابات نشان دادند که این مردم از نظام و دولت جدا نخواهند بود و همین امر باعث شد که کشورهایی که برای گفت‌وگو با ‌ایران شرط می‌گذاشتند و برای مذاکره با ایران شرایطی را قائل بودند در برابر نمایندگان این ملت بزرگ حضور پیدا کردند و بسیاری از خواسته‌های غیرمنطقی خود را کنار گذاشتند و به این نتیجه رسیدند که حرف‌های قبلی، حرف‌های بسیار کارآمدی نیست.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به صحبت‌های شب گذشته جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در مورد عدم توانایی غرب در به زانو درآوردن ایران، اظهار کرد: شب گذشته نیز دیدید و شنیدید که کری بار دیگر رسماً اعلام کرد که ما نمی‌توانیم مردم ایران را به زانو دربیاوریم.

وی با بیان این‌که «اگر کسانی به این خیال واهی منتظرند که ایران به زانو دربیاید باید در این خیال بمانند» تأکید کرد: این نکته بزرگترین عامل قدرت ما در مذاکرات بود.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین با اشاره به دستیابی ایران به اهداف خود در مذاکرات اخیر، گفت: ما با اهداف خاصی وارد مذاکرات شدیم و تا این مرحله نیز به لطف خدا تا حد امکان به این اهداف دست پیدا کرده‌ایم.

ظریف با بیان این‌که «قرار نیست در مذاکره و توافق یک طرف تمام امتیازات را بگیرد و طرف مقابل تسلیم شود» افزود: ما افتخار می‌کنیم که هیچ گاه تسلیم نخواهیم شد اما چنین تصوری هم نداریم که می‌توانیم در مذاکره طرف مقابل را به تسلیم در برابر خود واداریم.

وی خاطرنشان کرد: ما می‌توانیم در مذاکره، در برابر امتیازاتی که کسب می‌کنیم ما به ازاهایی ارائه دهیم تا بتوانیم کار را پیش ببریم.

ظریف با تأکید بر این‌که هنوز در آغاز راه و ابتدای کار هستیم، اظهار کرد: ما چند هدف جدی از مذاکرات داشتیم و هنوز در آغاز راه هستیم اما در نهایت بر مبنایی که تاکنون به آن دست یافتیم، فکر می‌کنیم که به اهداف خود دست پیدا خواهیم کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه به بیان برخی از اهداف ایران طی مذاکرات اخیر پرداخت و گفت: یکی از اهدافی که ما دنبال می‌کردیم این بود که برنامه هسته‌ای ایران ادامه پیدا خواهد کرد و هیچ یک از تأسیسات ما تغییر نخواهد کرد.

وی با اشاره به ماهیت قطعنامه‌های شورای امنیت، گفت: همه این قطعنامه‌ها خواستار توقف قطعی برنامه غنی‌سازی ایران، توقف رآکتور اراک و بسته شدن تأسیسات فردو بودند اما به حول و قوه الهی هیچ یک از این خواسته‌ها عملی نخواهد شد.

ظریف خاطرنشان کرد: نطنز به غنی‌سازی ادامه خواهد داد و حتی یک روز کار نطنز متوقف و یا تعلیق نخواهد شد.

وزیر امور خارجه کشورمان با بیان این‌که فردو به کار خود ادامه خواهد داد، خاطرنشان کرد: زمانی نام فردو برای طرف مقابل مساوی بود با خطری بزرگ. اما امروز به کار خود ادامه خواهد داد و بحثی از بسته شدن فردو مطرح نیست و متجاوز از 1000 سانتریفیوژ با تمام تأسیسات در فردو باقی خواهد ماند که از این مقدار سانتریفیوژ دو زنجیره بدون مواد هسته‌ای کار خواهد کرد و ان‌شاءالله در آینده فردو با همکاری بین‌المللی به یک مرکز پیشرفته هسته‌ای و تحقیقاتی و فناوری نوین روز تبدیل خواهد شد.

وی با اشاره به تداوم برنامه تحقیق و توسعه فناوری هسته‌ای، خاطرنشان کرد: این برنامه طبق ضوابط علمی به کار خود ادامه خواهد داد. سانتریفیوژهای پیشرفته ما که روزی در ابتدای همین مذاکرات، زمانی که ما توافق ژنو را داشتیم برای جلوگیری از IR8 ما دو ماه مذاکرات را متوقف کردند، مشغول به کار خواهد شد و در این مدت تحقیق و توسعه ادامه خواهد داشت.

ظریف با تأکید بر این‌که امروز غنی‌سازی فقط برای 10 سال آن هم با ضوابطی خاص محدودیت خواهد داشت، خاطرنشان کرد: صحبت از 20 سال محدودیت شدید به اضافه 10 سال اقدامات درازمدت بود اما امروز غنی‌سازی ما فقط برای 10 سال محدودیت خواهد داشت آن هم با ضوابطی خاص.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به تداوم فعالیت رآکتور اراک، گفت: رآکتور اراک که تا مدتی قبل کسی حاضر نبود از آن به عنوان رآکتور آب سنگین نام ببرد و برای اشاره به آن از اصطلاح IR40 استفاده می‌کردند، ماهیت آب سنگین خود را حفظ خواهد کرد و در سند نهایی نام رآکتور، رآکتور آب سنگین خواهد بود.

وی با بیان این‌که این طرح بر اساس یکی از طرح‌هایی است که در سازمان انرژی اتمی طراحی و تأسیس شده، اظهار کرد: ان‌شاءالله این طرح با همکاری بین‌المللی اجرا خواهد شد و ان‌شاءالله رآکتور اراک را به یکی از مدرن‌ترین رآکتورهای آب سنگین جهان تبدیل خواهد کرد.

ظریف با تأکید بر این‌که رآکتور اراک رآکتوری صلح‌آمیز خواهد بود، خاطرنشان کرد: ما هدفی جز اهداف صلح‌آمیز نداریم. برنامه‌های غنی‌سازی هسته‌ای ما طبق فتوای مقام معظم رهبری که سلاح‌های کشتار جمعی را حرام اعلام کرده‌اند همیشه صلح‌آمیز بوده است.

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه با بیان این‌که معتقد بودیم که هیچ‌گاه قطعنامه‌های شورای امنیت را اجرا نخواهیم کرد چون غیرقانونی و غیرعادلانه هستند، تأکید کرد: من این اطمینان را می‌دهم که روزی که توافق در شورای امنیت تصویب شد بر همان قطعنامه کلیه قطعنامه‌های قبلی نه تأیید بلکه لغو خواهد شد و این دستاورد بسیار خوبی است.

وی اضافه کرد: روزی که توافق اجرایی شود کلیه تحریم‌های اقتصادی و مالی لغو خواهد شد.

وزیر امور خارجه کشورمان با تأکید بر این‌که ما دولت‌ها را مسئول اجرای تعهدات می‌دانیم، اظهار کرد: ما کاری نداریم که روش‌های قانونی داخلی دولت آمریکا چیست؛ چرا که این مسئولیت دولت آمریکا است که این روش‌ها را دنبال کند و از نظر حقوق بین‌الملل دولت آمریکا مسئول و موظف خواهد بود که تحریم‌ها را یکباره لغو کند و اگر کسی درباره لغو تدریجی تحریم‌ها صحبت می‌کند باید بدانیم که برخلاف آنچه که تاکنون تصویب شده صحبت می‌کند.

ظریف همچنین تأکید کرد: این توافق هنوز در مرحله تدوین است و اگر بتوانیم با لطف خدا و دعای ائمه و امام زمان (عج) و همه مردم و هدایت‌های رهبری و ریاست جمهوری به نتیجه برسیم آن زمان، زمانی است که توافق نهایی حاصل می‌شود و پس از آن نیز مدتی به اندازه چند ماه به دلیل اقداماتی که ما و طرف مقابل باید انجام دهیم تا زمان اجرایی شدن توافق فاصله خواهد داشت. اما همه این اقدامات بر اساس یک برنامه زمان‌بندی شده مصوب شورای امنیت که قابل خدشه نیست خواهد بود.

ظریف همچنین اظهار کرد: زمانی که توافق نوشته می‌شود یک امکانی وجود خواهد داشت که اگر طرف مقابل به ما گفتند که ما می‌توانیم تحریم‌ها را برگردانیم ما هم به صراحت می‌توانیم پس از گذشت یک روند از اجرای تعهدات خود امتناع کنیم. در همین راستا تصمیم‌های لازم در توافق نهایی وجود خواهد داشت تا حقوق و منافع مردم حفظ شود.

وزیر امور خارجه کشورمان در پایان با بیان این‌که برای رسیدن به آن مرحله چند ماه فاصله نیاز است، گفت: مردم خوب ما باید متوجه باشند که باید با همان مقاومت و استقامتی که تاکنون نشان داده‌اند و بر اساس سیاست‌های اقتصاد مقاومتی که از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ و تبیین شده بتوانیم کار را پیش ببریم تا به حول و قوه الهی بتوانیم از این مرحله مانند مراحل قبلی مقاومت این مردم سربلند بیرون بیاییم.

برچسب ها: تدبیر24 ، ظریف ، فوردو
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
سجاد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
0
3
اون چیزی که مردم رو فرض میکنید خودتونید
فردو رسما به یک فلافلی تبدیل شده...
سانتریفیوژی که غنی سازی نکنه برای فردو...
اب سنگینی که تعطیل شده و پانزده سال بعد بازطراحی میشه و قابل استفاده میشه برای اراک...
نطنزی که فقط شش هزار تا سانتریفیوژ داره و فقط سه درصد غنی میکنه برای نطنز
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها