بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۴۹۴۶۰
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۳
در حالی رئیس سازمان زندان‌ها آمار داده که سالانه 500 هزار نفر به زندان‌های کشور وارد می‌شوند که اگر همین تعداد افراد در اقتصاد ایران شاغل شده بودند، می‌توانستند بیش از 21 هزار میلیارد تومان به تولید ناخالص داخلی کشور اضافه کنند.
تدبیر24: اخیراً رئیس سازمان زندان‌ها اعلام کرده است که سالانه 500 هزار نفر به زندان‌های کشور وارد می‌شوند. طبق صحبت‌های علی‌اصغر جهانگیر، سالانه 500 هزار نفر به زندانیان اضافه می‌شوند. با توجه به این رقم می‌توان برآورد کرد که اقتصاد ایران چقدر از منفعت‌هایی را که از داشتن شغل این افراد می‌توانست بدست آورد، از دست خواهد داد.

آن طور که آمار بانک مرکزی نشان می‌دهد، تولید ناخالص داخلی در سال 92 و بر اساس قیمت‌های جاری، 934 هزار میلیارد تومان بود. در عین حال، تعداد جمعیت شاغل بر اساس آمار منتشر شده در این سال از سوی مرکز آمار ایران، 21 میلیون و 346 هزار و 179 نفر است که در این صورت می‌توان برآورد کرد سهم هر نیروی شاغل از تولید ناخالص داخلی در کشور، 43 میلیون و 754 هزار و 903 تومان است.

این بدان معناست که هر نیروی شاغل سهم 43 میلیون تومانی را در تولید ناخالص داخلی ایران ایفا می‌کند. حالا اگر تعداد زندانیانی را که به گفته رئیس سازمان زندان‌ها هر ساله به جمعیت زندانی‌ها اضافه می‌شود در نظر بگیریم، عدد 21 هزار میلیارد تومانی بدست می‌آید که نشان از عدم‌النفع ایران از محل افزایش تعداد زندانیان در سال است.

نکته مهمی که در صحبت‌های برخی مقامات رسمی سازمان زندان‌ها پیش از این دیده می‌شد، بحث طول مدت زندانی بودن برخی از این زندانیان هم هست. آن‌طور که آمار‌های رسمی نشان می‌دهد، برخی از این زندانیان کمتر از یک ماه در زندان می‌مانند که این مسأله نشان از جدی نبودن جرم این زندانیان دارد.

از سویی، توجه به هزینه‌هایی که برای نگهداری این زندانیان می‌شود هم این بحث را تأیید می‌کند. آن طور که علی ولی‌نیا، مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی استان کرمان اعلام کرده، سالانه 520 هزار تومان برای هر زندانی هزینه می‌شود. این هزینه که در نهایت بار خود را روی خزانه می‌کشد، نشان از هزینه 260 میلیارد تومانی دولت در سال برای نگهداری از زندانیان تازه دارد.

در عین حال، آمار دیگری که پیش از این علی بدری، رئیس کل دادگستری استان لرستان اعلام کرده بود که آمار زندانیان در دهه 50 در حدود 10 هزار نفر بوده که در حال حاضر این عدد به 250 هزار نفر رسیده است. این رشد زندانیان نشان از عدم‌النفع‌هایی برای اقتصاد ایران دارد که به نظر می‌رسد روز به روز رو به فزونی است.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها