بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۴۹۵۷۴
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۲
تدبیر24:  تفاهم لوزان فی‌نفسه اقدامی بسیار موثر و مهم در سیاست خارجه كشور به شمار می‌آید، البته اگر این تفاهم به توافق تبدیل شود می‌تواند آثار و پیامدهای مثبت فوری در سیاست خارجه و موقعیت منطقه‌ای ایران داشته باشد و شرایط را برای تعامل سازنده ایران با جهان فراهم كند. این فضا برای تحقق هر چه بهتر شعار محوری آقای روحانی در انتخابات هم بسیار مساعدتر است. در واقع تبدیل تفاهم سوئیس به توافق، شرایط را برای توسعه روابط سازنده و بهره‌مندشدن مردم ایران از تعاملات و فرایندهای بین‌المللی و همین‌طور امكان تعامل ایران با اقتصاد جهانی هموارتر می‌كند. در ضمن یكی از مهم‌ترین پیامدهای توافق درحال شكل‌گیری می‌تواند ارتقای موقعیت منطقه‌ای ایران بوده و امكان و ظرفیت ایفای نقش منطقه‌ای ایران را گسترش دهد. در واقع با این تحول می‌توان انتظار داشت درصورت توجه مناسب و كافی به حوزه‌های پیرامونی، نه فقط مناطق غربی بلكه مناطق شمالی و شرقی حوزه تمدنی ایران نیز شرایط بهره‌گیری از ظرفیت‌های انحصاری ژئوپلتیکی‌ كشور ما را پیدا کنند و فرصت‌هایی كه در دهه‌های گذشته واگذار شده بار دیگر در خدمت مردم ایران به كار گرفته شود. البته باید توجه داشت كه اراده سیاسی طرف‌های درگیر در تبدیل تفاهم لوزان به توافق نقش بسیار مهمی دارد. هرچند كه فكت‌شیت‌ها برای آگاهی عمومی از تفاهم لوزان هستند، امروز به‌عنوان یك عامل مهم برای دامن زدن به اختلاف‌ها مطرح می‌شوند. از این‌رو باید دانست كه فكت‌شیت‌ها با ملاحظه‌های سیاسی طرفین و با توجه به فشارهایی كه به تصمیم‌گیر‌ها وارد می‌شود، نگاشته می‌شوند. خصوصا درمورد آمریكا باید به فشارهایی كه از سوی مخالفان داخلی و متحدان منطقه‌ای به آنان وارد می‌شود، اهمیت داد. تبدیل این تفاهم به توافق می‌تواند در تنظیم روابط ایران با دیگر كشورها و ب‍ه‌وی‍ژه قدرت‌های شرقی كه در سال‌های اعمال تحریم منافع عظیمی برده‌اند، تاثیر جدی داشته باشد. خبر تغییر تصمیم روسیه برای تحویل سیستم‌های دفاعی اس-300 به ایران نیز می‌تواند تنها تائیدی بر مزایا و دستاوردهای این دگرگونی در سیاست‌ خارجه جمهوری اسلامی ایران به‌شمار آید. بدون شك حل‌وفصل مسائل اعتمادزُدا در روابط ایران با همسایگان و کشورهای غربی می‌تواند امكان تعامل سازنده‌تر برای ایران را با قدرت‌های شرقی بهبود بخشد. 
* استاد دانشگاه
منبع: روزنو
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها