بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۴۹۶۶۵
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۰
وزیر امور خارجه تشریح کرد:
وزیر امورخارجه کشورمان در گفت وگو با شبکه خبری یورونیوز گفت: ما درباره حذف مرحله به مرحله تحریم ها صحبت نمی کنیم.
  تدبیر24وزیر امورخارجه کشورمان در گفت وگو با شبکه خبری یورونیوز گفت: ما درباره حذف مرحله به مرحله تحریم ها صحبت نمی کنیم.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از ایرنا، محمد جواد ظریف در این گفت وگو که جمعه شب پخش شد، افزود: باید در مذاکرات به حقایق موجود تکیه کرد و سیاست کاری را کنار گذاشت.
وی در پاسخ به این سئوال یورونیوز که پس از ماه ها مذاکره، سرانجام طرفین به یک تفاهم اولیه دست یافتند، در این گفت و گوها پشت درهای بسته، به ویژه در لوزان چه گذشت؟ اظهار داشت: مذاکرات، تلاشی برای رسیدن به دو هدف بود. هدف اول اطمینان یافتن از اینکه برنامه هسته ای ایران همیشه صلح آمیز باقی خواهد ماند و هدف دوم، حذف تحریم ها بود.
ظریف ادامه داد: از دیدگاه ما، هر دو هدف منطقی بودند زیرا ایران هرگز قصد تولید سلاح هسته ای نداشته است و برای ما این موضوع قابل قبول بود و تحریم ها هم به هیچکس برای حل مساله کمک نمی کرد.
وزیر امور خارجه ایران اظهار داشت: برای ما مهم بود که بتوانیم به این دو هدف برسیم و تلاش کردیم. اجرای آن، گاه سخت بود زیرا برخی از دوستان غربی ما و شرکایمان در این مذاکرات ، به تحریم ها همچون دارایی خود نگاه و گمان می کردند که تحریم دارایی است که نباید به راحتی از آن چشم پوشید؛ این امر، مذاکرات را دشوار می کرد.
رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان گفت: گاه لحظات دشواری وجود داشت زیرا از جنبه های مختلفِ توافق نهایی تفاسیر متفاوتی می شد اما ما قادر بودیم روی راه حل تمام مشکلاتی که وجود داشت تمرکز کنیم. اکنون بخش مشکلی از کار را شروع کرده ایم، بخش سخت مذاکره برای نوشتن توافق نهایی که تلاش و زمان زیادی را می طلبد، اما فکر می کنم اراده سیاسی حاصل شده است. اکنون بستگی به ما و همکارانمان دارد تا به تهیه بخش های فنی تر توافق بپردازیم.
خبرنگار یورونیوز سپس گفت: پس از 18 ماه مذاکره، هنوز هم تحریم ها مهمترین و عمده ترین چالش است. فکر می کنید چگونه می توانید این مشکل را در سه ماه باقی مانده تا پایان ماه ژوئن حل کنید؟
ظریف گفت: ما درباره حذف مرحله به مرحله تحریم ها صحبت نمی کنیم. متاسفانه آمریکا صحبت در این باره را شروع کرده و از عبارت «لغو مرحله به مرحله» استفاده کرده است. اگر شما به بیانیه مشترک مراجعه کنید، حتی واژه «تعلیق» را نمی بینید و کلمه «مرحله ای» را هم نخواهید دید. روشن است که تمام تحریم های اقتصادی و مالی پایان خواهد یافت.
وزیر خارجه کشورمان در بخش دیگری گفت: روزی که ما به توافق برسیم، به شورای امنیت خواهیم رفت و شورای امنیت قطعنامه ای صادر خواهد کرد که بر اساس آن تمام قطعنامه های قبلی فسخ و به تمام تحریم ها پایان داده خواهد شد. این کاملا واضح است؛ مرحله بندی یا تعلیقی وجود نخواهد داشت. توافقی که ما اعلام کردیم کاملا روشن است.
خبرنگار پرسید: اما بیانیه لوزان سوییس به هیچ برنامه زمانی برای رفع تحریم ها اشاره نکرده است.
وزیر امور خارجه ایران گفت: خوب؛ موضوع زمان بسیار روشن است زیرا ما در این باره پیش تر توافق کرده بودیم که ما برای اقدامات غیرقابل بازگشت از سوی ایران و اقدامات غیرقابل برگشت توسط آمریکا، اتحادیه اروپا و شورای امنیت سازمان ملل تدابیری اتخاذ می کنیم. موضوع این است که دفعه پیش، هنگامی که در ماه نوامبر در ژنو به توافقی رسیدیم، «فکت شیت» نداشتیم و آنچه ما به عنوان طرف ایرانی مذاکره آماده کردیم، سند جاری است. آمریکا بنا به دلایل داخلی خود که ممکن است حقشان نیز باشد، فکت شیتی را تهیه کرده است؛ این دقیقا آن چیزی نیست که ما به تصویب رساندیم. بنابراین بهترین راه برای همه ما این است که جنگ در این باره را متوقف کنیم، مذاکره کنیم و هنگامی که توافق نهایی آماده شد، آن را در اختیار عموم قرار دهیم.
خبرنگار یورو نیوز پرسید: اما در حال حاضر نمایندگان مجلس ایران نیز خواهان تهیه نسخه ایرانی «فکت شیت» و انتشار آن شده اند. چرا تاکنون جزئیات را منتشر نکرده اید؟ که ظریف گفت این کار انجام شده است. من در تلویزیون ایران مصاحبه ای حدود دو ساعت و نیم انجام دادم و همه چیز را توضیح دادم. همکارم دکتر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی ایران نیز در تلویزیون ایران کل فرایند را توضیح داد. چیزی برای پنهان کردن نداریم. چرخش از آنچه توافق کرده ایم، کار ما نیست. بنابراین معتقدم یک بار به توافق نهایی خواهیم رسید زیرا در حال حاضر باید پیش نویس را تهیه کنیم و روی پیش نویس به توافق برسیم. ما از همان ابتدا نیز گفتیم که باید مسیر کار را انتخاب کنیم.
وی ادامه داد: می توانیم راه برخورد و مقابله را انتخاب کنیم یا راهی برای همکاری؛ نمی توانیم کمی از هر کدام را انتخاب کنیم. اگر مسیر رویارویی را انتخاب کنیم، آمریکا و سازمان ملل متحد به تحریم ها ادامه می دهند و ایران نیز بدون هیچ محدودیتی به برنامه غنی سازی خود ادامه خواهد داد.
خبرنگار یورو نیوز در ادامه این سئوال را مطرح کرد: می خواهم دوباره به سوالم برگردم. چرا نمی خواهید «فکت شیت» را منتشر کنید؟ آیا این ترفند شما برای کاهش فشار تندروهای داخل ایران است؟
ظریف در پاسخ گفت: ما برای منافع ملی مذاکره می کنیم نه برای گروه های فشار سیاسی. فکر می کنم آمریکا نیز آنقدر عاقل هست که همین کار را انجام دهد. اگر نیاز به انتشار «فک شیت» بود، آن را منتشر می کردیم اما فکر می کنم مردم ایران اکنون حقایق زیادی را می دانند.
وزیر خارجه کشورمان در پاسخ به این سئوال خبرنگار یورو نیوز که می خواهم به نام برخی از وزرای خارجه ای اشاره کنم که در مذاکرات با ایران شرکت داشتند و مایلم شما آنها را در یک یا دو کلمه توصیف کنید.
آقای اشتاین مایر؟
ظریف گفت: یک مذاکره کننده جدی.
خبرنگار یورو نیوز پرسید: لوران فابیوس؟
محمد جواد ظریف گفت: باز هم یک مذاکره کننده جدی.
خبرنگار یورونیوزپرسید: وزیر خارجه چین؟
وزیر امور خارجه ایران گفت: یک دوست خوب و یک مذاکره کننده جدی.
خبرنگار یورونیوز پرسید: وزیر خارجه روسیه؟
ظریف گفت: او هم همین طور؛ یک دوست خوب و مذاکره کننده ای جدی.
خبرنگار در ادامه پرسید: و جان کری؟
ظریف گفت: کسی که زمان زیادی را صرف این مذاکرات کرد و باز هم، یک مذاکره کننده جدی.
خبرنگار این شبکه پرسید: اجازه دهید در مورد مسائل منطقه ای، به ویژه یمن صحبت کنیم. وضعیت کنونی این کشور، اختلافات استراتژیک بین ایران و عربستان را تشدید کرده است. این موضوع چه تاثیری بر آینده منطقه خواهد داشت؟
محمد جواد ظریف گفت: یمن صحنه رویارویی ایران و عربستان نیست. در یمن مشکلاتی وجود دارد که باید توسط مردم یمن و توسط گروههای سیاسی مختلف یمن حل شود و هر کسی که نفوذی در یمن دارد باید کمک کند.
خبرنگار یورونیوز گفت: بنابراین نظرتان درباره این موضوع چیست که آقای لاوروف می گوید فروش سامانه پدافند موشکی اس 300 به ایران به دلیل وضعیت یمن انجام شده است؟
ظریف گفت: ما برای تامین تجهیزات مربوط به پدافند هوایی، از مدتها پیش توافقی با روسیه داشتیم. این سلاح ها، سلاح های تهاجمی نیستند بلکه سلاح های دفاعی هستند که خیلی وقت پیش سفارش تهیه آنها را به روسیه داده بودیم و اکنون آنها تصمیم گرفته اند به این قرارداد عمل کنند و بنابر تعهدشان آن ها را تحویل دهند.
خبرنگار یورونیوز گفت پیش از این نقض تحریم های سازمان ملل به شمار می آمد؟
ظریف پاسخ داد: نه؛ این کار هرگز با تحریم های سازمان ملل مغایرتی نداشت. فکر می کنم بیانیه دولت روسیه در این باره کاملا واضح است. آنها گفته اند این قرارداد هرگز تحریم های سازمان ملل را نقض نمی کرد و البته ما در ایران این تحریم ها را به رسمیت نمی شناسیم و همه آن ها را غیر قانونی و ناعادلانه می دانیم. به هر حال روسیه در این مورد، شخصا تصمیم گرفت و هر موضوعی در این باره به روسیه مربوط می شود.
وزیرامور خارجه کشورمان تصریح کرد: ما معتقدیم که تاخیر در تامین سیستم های دفاع هوایی اس 300 غیرضروری بود اما اکنون از تصمیم روسیه برای عمل به این قرارداد، استقبال می کنیم.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها