بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۴۹۷۹۳
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۹
 تدبیر24: یکشنبه این هفته، ریاست محترم جمهور در جلسه بزرگداشت همسر مکرمه امام خميني ( ره)، در خلال بحث خود صحبتی را هم درباره امر به معروف و نهی از منکر انجام داد. صحبتی که به نظر می رسد بیش از آنکه تلاشی برای اهمیت دادن و بزرگ کردن این فریضه مهم الهی باشد، مانوری بود تبلیغاتی برای موج سواری بر روی خواسته ها و عقاید طیفی از هواداران وی، آن هم بدون توجه به تاثیرات این سخن و توجه به میزان درستی آن.http://rooyeshnews.com/images/stories/ruhani-0.jpg
رئیس جمهور درباره مهمترین معروف ها و منکرهای موجود در جامعه این چنین سخن گفت: «متأسفانه در جامعه امروز ما نهی را در برخی از خیابانها آورده‌اند آن هم علیه زنان درحالی که منکر ما امروز بیکاری در جامعه است و همچنین بزرگترین منکر کم آبی است چطور شده است که مقام امر به معروف و نهی از منکر بسیار پایین آمده است چه کسی این موضوع را تنزل داده است.
... نیازمندی‌های اصلی ما و همچنین اصل وفرع ما کجا رفته است. امر و نهی وظیفه همگان است و زن و مرد در کنار هم قراردارند و همچنین فردای این کشور برای همگان است بنابراین باید انقلاب اجتماعی امام را مدنظر قرار دهیم«.
 سخنان دکتر روحانی از دو جهت محل اشکال است که در ادامه به آن اشاره می شود:
رئیس جمهور محترم با کدام توجیه بدون اینکه تلاشی قانونی برای تغییر قانون مصوب مجلس انجام دهند، صرفاً در حرکتی تبلیغاتی مرتباً آن را نقد کرده و به آن اشکال می کنند. نیروی انتظامی بر اساس قانونی که مصوب و لازم الاجرا ست در حال عمل کردن به وظیفه خود است و رئیس جمهور محترم که باید حافظ قانون باشد مرتباً با سخنان خود این دستگاه را روبروی مردم قرار داده و طوری وانمود می کند که گویی این اتفاقات سرخود و بدون مجوز رخ می دهد. اگر به زعم دکتر روحانی اکنون زمان نهی از منکر بی حجابی و اباحه گری نیست، پس بهتر است به جای سخنرانی در محفل های بی ربط به این موضوع، وزارت ارشاد خود را موظف کنند که برای اصلاح قانون اقدام لازم را به عمل بیاورند، اما اگر فعلاً قصد ورود قانونی به موضوع را ندارند، پس بهتر است که بگذارند بقیه دستگاه ها به وظیفه خود عمل کنند و توجیهی برای فرار از قانون نداشته باشند. ای کاش رئیس جمهور می پذیرفت که زمان کلی گویی و صحبت هایی که صرفاً خوراک تبلیغاتی دارند و به درد میتینگ های قبل از انتخابات می خورند به سر آمده و بهتر است دولت به عمل بپردازد.
از سوی دیگر حجت الاسلام روحانی در سخنرانی اخیر خود قیاسی فرموده اند که جای بسی حیرت است. رئیس جمهور اباهه گری را منکر فرعی دانسته و اشاره کرده اند که ما منکرهای اصلی داریم که باید به آن ها بپردازیم. اینکه این اصلی و فرعی بر چه اساس صورت گرفته است و یا اینکه با چه حسابی، "کم آبی" منکر می شود را به صاحبان اندیشه دینی واگذار می کنیم و حرفی درباره آن نمی زنیم، اما اینکه بگوییم منکر اصلی ما بیکاری است، چرا در خیابان ها به عدم رعایت حجاب تذکر می دهید، بی معنی است. اولاً چه کسی بخاطر اینکه نیروی انتظامی وظیفه قانونی خود را انجام بدهد، جلوی برخورد با منکرهای به زعم رئیس جمهور اصلی را گرفته و یا اجازه برخورد با آن ها را نداده است. اصلاً این دو مسئله چه ارتباطی با یکدیگر دارند. در ثانی وظیفه رسیدگی به منکرهای اصلی با کیست؟ غیر از دولت؟ مسئولیت ایجاد اشتغال و برخورد با بیکاری با چه کسی است؟ به جز دولت؟ آیا بهتر نیست به جای ایراد گرفتن به بقیه دستگاه هایی که مشغول عمل به وظیفه خود هستند، به حل مشکلات کشور و برطرف کردن منکرهای اصلی که وظیفه خود دولت است پرداخته شود؟
اینگونه سخنان این شائبه را در ذهن به وجود می آورد که دولت و رئیس جمهور خدای ناکرده قصد فرافکنی و فرار از مسئولیت را دارند و گرنه چه کسی است که نداند بیکاری معضل است؟ اما به نظر می رسد شماتت دیگر دستگاه ها بخاطر نهی از منکری که وطیفه شان است و برشمردن منکرهای دیگر که خود وظیفه نهی از آن ها را داریم، بیشتر از اینکه از روی دغدغه باشد، از روی سیاسی کاری است.
 و در پایان باید گفت که رئیس جمهور عزیز اگر به فی الواقع به فکر شأنیت و جایگاه امر به معروف و نهی از منکر هستند، بهتر است به جای تضعیف این قانون و تضعیف دستگاه هایی که برای این فریضه زحمت می کشند، خود به اصلاح قانون از طریق اصولی – اگر که نیاز است- و برطرف کردن منکرهای اصلی بپردازند. چنانچه تأكيدات رهبر انقلاب در مورد اقتصاد مقاومتي و نگاه به ظرفيت هاي دروني نظام توسط دولت جامه‌ي عمل پوشانيده شود، مسائلي همچون بيكاري و معضلات اقتصادي و فرهنگي هم قابل حل خواهد بود.
منبع:رویش
برچسب ها: تدبیر24
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها