بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۵۰۰۴۶
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۲
معاون رییس‌جمهور ادامه داد: باید به سمتی برویم که سه تا پنج سال آینده تعداد گردشگران ورودی به گردشگران خروجی بچربد. فکر می‌کنم این امکان‌پذیر است بویژه با انتخاب بازارهای هدف و استدلالی که پشت آن است حتما به این مهم می‌رسیم.
 تدبیر24: 9 دفتر اطلاع‌رسانی گردشگری ایران پس از دریافت مجوز از کانون جهانگردی و اتومبیل‌رانی با تایید سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، رسما فعالیت خود را در کشورهای اسپانیا، ایتالیا، ژاپن، سوئیس، سنگاپور، چین، مالزی و عمان آغاز کردند.
به گزارش ایسنا، مراسم اعطای مجوز به گروه نخست نمایدگی‌های اطلاع‌رسانی گردشگری ایران درحالی با حضور هشت تن از ایرانیان مقیم آن کشورها برگزار شد که برخی از این نمایندگان هنوز نسبت به نوع فعالیت و وظایف دفاتر اطلاع‌رسانی گردشگری در خارج از کشور،ابهام‌هایی داشتند و با وجود بیش از یک ساعت گفتمان درباره عملکردی که این نمایندگان تاکنون در کشورهای خارجی داشتند؛ اما این سوال همچنان تا پایان مراسم مطرح بود که اکنون برای آن‌ها به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران چه برنامه و وظایفی ترسیم شده و وجهه‌شان در مجامع بین‌المللی چگونه تعریف خواهد شد؟ برخی نیز درخواست داشتند ؛ از آن‌ها با عنوان سفیر گردشگری جمهوری اسلامی ایران در مجامع بین‌المللی یاد شود.

ابوالقاسم ایرجی مدیرعامل کانون جهانگردی و اتومبیل‌رانی درباره‌ ابهاماتی که نمایندگان جدید اطلاع‌رسانی گردشگری ایران درباره وظایف و برنامه‌های این دفاتر داشتند، گفت: پیش از اعطای مجوز، برای برخی از آن‌ها جلسه توجیهی برگزار شد؛ اما برخی دیگر در ایران نبودند تا در این جلسه شرکت کنند که به مرور برای آن‌ها نیز چنین برنامه‌ای اجرا خواهد شد؛ ولی در هر حال در قراردادی که این نمایندگان با کانون امضا کرده‌اند وظایف مشخص و به ابهامات پاسخ داده شده است.

براساس قراردادی که این 9 نماینده با کانون جهانگردی و اتومبیل‌رانی ایران امضا کرده‌اند وظایف دفاتر اطلاع‌رسانی گردشگری در چهار بند اطلاع‌رسانی، تبلیغات، ‌بازاریابی و سرمایه‌گذاری مشخص شده است که از آن جمله می‌توان به توزیع اقلام اطلاع‌رسانی گردشگری بین دفاتر خدمات مسافرتی کشور هدف، انجام نظرسنجی و نیازسنجی از گردشگران، انتشار گزارش و اطلاعات گردشگری در رسانه‌های کشور هدف، هماهنگی برای تبلیغ سفر به ایران در رسانه‌ها، برنامه‌ریزی و برگزاری نمایشگاه عکس از جاذبه‌های گردشگری ایران، برنامه‌ریزی و حضور برای اطلاع‌رسانی، تبلیغ و بازاریابی گردشگری ایران در جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های جهانی، ملی و محلی، برنامه‌ریزی و برگزاری تورهای آشناسازی، معرفی و ارائه بسته‌های مختلف سفر به ایران، مطالعه و بررسی بازار هدف، تشکیل شبکه بازاریابی، اطلاع‌ رسانی و معرفی بسته‌های سرمایه‌گذاری و پاسخگویی به نیازها و انتظارات سرمایه‌گذاران، اشاره کرد.

راه‌اندازی دفاتر اطلاع‌رسانی گردشگری یکی از برنامه‌های دوران ریاست اسفندیار رحیم‌مشایی در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری بود که آن زمان اعلام شد این دفاتر قرار است در 20 کشور دنیا راه‌اندازی شوند، بعدها نامی از کشورهای عمان،‌ کویت،‌ سوئد،‌ ایتالیا‌، لیبی و ترکیه به میان آمد که این دفاتر در آن کشورها راه‌اندازی شده‌اند؛ اما هیچگاه درباره‌ی ماوریت و دستاورد این دفاتر اطلاع‌رسانی و شفاف‌سازی نشد.

سازمان میراث فرهنگی و گردشگری سال 92 آن‌چنان که معاون گردشگری می‌گوید با تغییر در مدل قدیمی دفاتر اطلاعرسانی گردشگری، توافق‌نامه جدیدی را با کانون جهانگردی و اتومبیلرانی امضا کرد تا نمایندگانی را در 40 کشور هدف برای اطلاع‌رسانی گردشگری برگزیند.

مدیرعامل کانون جهانگردی و اتومبیل‌رانی در مراسم اعطای مجوز به 9 دفتر نمایندگی اطلاع‌رسانی گردشگری ایران، گفت: پس از تصویب آیین‌نامه ایجاد دفاتر اطلاع‌رسانی گردشگری از مهر 92،‌ انتخاب نمایندگان آغاز شد. 56 نفر از 49 کشور متقاضی بودند که اکنون نخستین گروه که شامل 9 نماینده در کشورهای ژاپن، سوئیس، ایتالیا، اسپانیا، عمان، مالزی، سنگاپور و چین انتخاب شده‌اند. البته ضرورت داشت در برخی کشورها مثل چین دو دفتر نمایندگی اطلاع‌رسانی گردشگری ایجاد شود.

محمدکاظم خلدی‌نسب‌ - مدیرکل بازاریابی و توسعه‌ی گردشگری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری پیش از این درباره‌ نحوه‌ انتخاب این نمایندگان به ایسنا، توضیح داده بود: درخواست‌های زیادی برای راه‌اندازی دفاتر اطلاع‌رسانی گردشگری به سازمان می‌رسد؛‌ اما باید درباره‌ی توانمندی‌ها‌، تجربه و شناخت این متقاضیان از بازار هدف‌، به جمع‌بندی برسیم و سپس انتخاب کنیم. ما در این گزینش‌ها‌، میزان توانمندی و امکانات را در کشور هدف ارزیابی می‌کنیم و پس از بررسی و تأیید آن، کمیته‌ی راهبردی،‌ مجوز این دفتر را صادر می‌کند‌.

در ادامه‌ این مراسم که با حضور مسعود سلطانی‌فر رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و مرتضی رحمانی‌موحد معاون گردشگری این سازمان و همچنین نماینده‌ای از وزارت خارجه برگزار شد، نمایندگان حاضر به معرفی فعالیت‌های‌ خود در کشور محل اقامت‌شان پرداختند.

سیدعباس امامیه نماینده دفتر اطلاع‌رسانی گردشگری ایران در ژاپن با تشریح عملکرد خود در طول 18 سال اقامتش در این کشوربه تأثیر اطلاع‌رسانی و تبلیغات مستقیم در ژاپن با هدف جذب گردشگر از این کشور، اشاره کرد و افزود: در حال حاضر تعداد گردشگرانی که از ژاپن به ایران سفر می‌کنند بسیار کم است. البته تشریفات زیادی برای سفر آن‌ها وجود دارد که امیدواریم این مشکلات کم و آمار گردشگران ژاپنی در ایران بیشتر شود.

لاله چگینی نماینده دفتر اطلاع‌رسانی گردشگری ایران در مالزی نیز که کتابی درباره‌ی مالزی نوشته و به گفته خودش، تنها راهنمای فارسی‌زبان موزه ملی این کشور به شمار می‌آید نیز در ادامه به استناد تجربیات‌اش در حوزه گردشگری، اظهار کرد: تجربه نشان داده معرفی ایران در اروپا به واسطه‌ی قدمت ارتباطات، کار بسیار آسان‌تری است؛ اما در آسیا چون اطلاعات مردم کم است و تلویزیون مهم‌ترین منبع کسب اطلاعات به‌شمار می‌آید، معرفی و تبلیغ ایران کار بسیار دشواری به حساب می‌آید.

در ادامه‌ این مراسم، محمدرضا نفیسی‌آذر نماینده اطلاع‌رسانی گردشگری ایران در سوئیس که فعالیت گردشگری‌اش را در سوئیس از حدود 30 سال پیش آغاز کرده و در سال 1992 به عنوان مرد گردشگری سوئیس شناخته شده است، نیز به سهم بسیار ناچیز ایران از تعداد گردشگران دنیا و درآمد صنعت گردشگری اشاره کرد و افزود: ما در این کشورها کار می‌کنیم و زیر و بم آن‌ها را می‌شناسیم، یقینا دیدی که ما به بازار داریم، شما ندارید. نماینده اطلاع‌رسانی گردشگری به واسطه اقامت و فعالتی که در کشور هدف دارد، باید به مشکلات و راه‌حل‌ها آگاه باشد و بداند گردشگری از چه زاویه‌ای باید ارتقا یابد.

وی در ادامه بیان کرد: امیدوارم با حرکتی که برای معرفی ایران آغاز شده است، سهم بیشتری از گردشگران دنیا را به ایران جذب کنیم.

اسدالله بناگر نماینده دفتر اطلاع‌رسانی گردشگری ایران در کشور عمان که تمرکز اصلی‌اش در حوزه گردشگری سلامت است، نیز با اشاره به تعاملات ضعیف و یک‌سویه‌ی گردشگری بین عمان و ایران، درخواست کرد؛ تعامل گردشگری با عمان دوسویه شود، چرا که هم‌اکنون ایرانی‌ها برای سفر به این کشور باید هفت میلیون تومان وثیقه بگذارند.

در ادامه، حسین اربابی نماینده دفتر اطلاع‌رسانی گردشگری ایران در ایتالیا که حدود 32 سال در این کشور اقامت دارد و مبتکر پیتزای قرمه‌سبزی است، گفت: ایتالیایی‌ها علاقه‌ی زیادی دارند به ایران بیایند؛ ولی جو منفی تبلیغات هنوز حاکم است. این واقعیت دارد که گردشگران وقتی می‌خواهند به ایران سفر کنند ترس دارند؛ اما پس از سفر بسیار خوشحالند. من می‌خواهم گردشگران متقاعد شوند که ایران کشوری امن و مهمان دوست است.

او در عین حال درخواست کرد؛ شرایط برای سفر دانشجویان بویژه آن‌هایی که در رشته‌های باستان‌ شناسی و تاریخ تحصیل می‌کنند، تسهیل شود.

اربابی که زاده‌ی استان سیستان و بلوچستان است با اشاره به وضعیت معیشت مردم این استان و تاثیری که گردشگری در تغییر آن می‌تواند داشته باشد، بیان کرد: یقینا با ورود گردشگر اوضاع معیشتی مردم به ویژه در نقاط محرومی مثل سیستان و بلوچستان متحول می‌شود. باید شرایطی فراهم شود که گردشگران به این نقاط سفر کنند و توزیع درآمد اتفاق افتد.

سپس نماینده دفتر اطلاع‌رسانی گردشگری ایران در اسپانیا به معرفی 9 سال فعالیت‌هاش در این کشور پرداخت. محمد محمدی‌راد همکاری‌اش را با کانون جهانگردی و اتومبیلرانی به عنوان نماینده دفتر اطلاعر‌سانی گردشگری ایران در اسپانیا از حدود سه سال پیش آغاز کرده است. او با اشاره به رشد تقاضای‌ سفر به ایران از اسپانیا، اظهار کرد: از دو سال پیش تعداد متقاضیان سفر به ایران از اسپانیا افزایش یافته و اکنون وظیفه سنگینی در این کشور برای تبلیغ ایران داریم، چرا که اسپانیا مهمترین و بزرگترین کشور در صنعت گردشگری است.

او همچنین گفت: حدود یک سال است که در حال مذاکره برای برقراری پرواز مستقیم تهران-مادرید هستیم. با یکی از هتل‌های زنجیره‌ای اسپانیا نیز وارد مذاکره شدیم تا در ایران سرمایه‌گذاری کند.

حسین خلیفی یکی از دو نماینده دفتر اطلاع‌رسانی گردشگری ایران در چین نیز در ادامه مراسم با اشاره به درخواست زیاد چینی‌هایی که در حوزه نفت و گاز فعالیت می‌کنند برای سفر به ایران، گفت: شاید گردشگران چینی که برای بازدید از سایت‌های نفتی و گازی به ایران سفر کرده‌اند پروژه‌ای نگرفته باشند؛ اما باید به این نکته توجه کرد که تعداد قابل توجهی از چینی‌ها برای بازدید از سایت‌های غیر تاریخی متقاضی هستند، با این حال تا کنون هیچ سازمانی برای سرمایه‌گذاری در بازدیدهای غیرتاریخی پشتیبانی نکرده، لازم است در این باره همکاری بیشتری شود.

دفاتر اطلاع‌رسانی گردشگری ایران در شانگهای و گوانگجو راه‌اندازی شده است که نماینده ایران در گوانگجو در مراسم اعطای مجوز دفاتر اطلاع‌رسانی گردشگری ایران حضور نداشت.

آرش اصغریان نماینده دفتر اطلاع‌رسانی گردشگری ایران در سنگاپور نیز با اشاره به حمیت‌های سنگاپور از ایران در شرایط تحریم و همچنین ظرفیت بالای این بازار برای جذب گردشگر، اظهار کرد: با سرمایه‌گذاری ساده و جزئی می‌توان جمعیت زیادی از سنگاپور را به سمت ایران هدایت کرد، مخصوصا حالا که اوضاع سیاسی تغییر کرده و کار راحت‌تر شده است. قطعا با تزریق کمی تبلیغات می‌توان به این نتیجه رسید.

تا 10 سال دیگر گردشگری ورودی بر گردشگری خروجی باید بچربد

در ادامه، مسعود سلطانی‌فر رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به احساس نیاز جدی برای ایجاد و گسترش شبکه جذب گردشگران خارجی، یادآور شد: در حال حاضر اشتیاق زیادی برای سفر به ایران وجود دارد؛ اما به دلیل مشکلات زیرساختی، بسیاری از تقاضاها رد می‌شود. برای همین فشار زیادی می‌آوریم تا پروژه‌های نیمه تمام گردشگری زودتر به نتیجه برسند.

وی بیان کرد: تقریبا روزانه روی این موضوع وقت می‌گذارم و چگونگی پیشرفت فیزیکی هتل‌ها را کنترل می‌کنم و روزی نیست که با بانک‌ها و صندوق توسعه ملی کلنجار نروم و یا از پروژه‌ها بازدید نکنم. این فشار زیاد برای آن است که تا یکی دو سال آینده به نتیجه برسیم.

معاون رییس‌جمهور ادامه داد: باید به سمتی برویم که سه تا پنج سال آینده تعداد گردشگران ورودی به گردشگران خروجی بچربد. فکر می‌کنم این امکان‌پذیر است بویژه با انتخاب بازارهای هدف و استدلالی که پشت آن است حتما به این مهم می‌رسیم.

وی اضافه کرد: اکنون این 9 دفتر اطلاع‌رسانی گردشگری در تعدادی از کشورهای هدف ایجاد شده است و حتما به تعداد آن ها تا پایان سال اضافه می‌شود و فکر می‌کنم بتوانیم 10 دفتر نمانیندگی دیگر را در خارج از کشور ایجاد کنیم.

او در ادامه یادآور شد: دقیق که رصد می‌کنم متوجه می‌شوم کشورهای دنیا تا 10 درصد از تولید ناخالص ملی‌شان به گردشگری اختصاص دارد، درحالی که گردشگری ایران دو درصد از تولید ناخالص ملی را شامل می‌شود. این نشان می‌دهد بین وضعیت و ظرفیت گردشگری در ایران فاصله وجود دارد.

او سپس با اشاره به درآمد گردشگری دنیا و سهم نیم درصدی ایران از آن، اظهار کرد: این استراتژی ما است که در دو برنامه ششم و هفتم توسعه به سهم مورد نظری که در چشم‌انداز 20 ساله ترسیم شده است، دست یابیم.

سلطانی‌فر با اشاره به تنوع مقصدی که در نوروز امسال حاصل شد، گفت: ضرورت دارد برای گردشگران خارجی نیز این تنوع مقصدی ایجاد شود. اکنون 9 نماینده اطلاع‌رسانی گردشگری در تعدادی از 44 کشور هدف گردشگری ایجاد شده‌اند که برنامه‌ریزی شده این فعالیت توسعه یابد و برای آن برنامه عملیاتی وجود دارد.

رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری همچنین با اشاره مشکلات و محدودیت‌های داخل کشور که تحت تأثیر تحریم‌ها بوجود آمده‌اند، اظهار کرد: با جدیت دولت و همکاری وزارتخانه‌ها خیلی امیدواریم وضعیت‌مان بهتر شود.

وی در ادامه سخنانش به تصویر ذهنی گردشگرانی که به ایران سفر می‌کنند، اشاره کرد و افزود: طبق مصاحبه‌هایی که گردشگران خارجی در رسانه‌های کشور خودشان انجام می‌دهند که البته آن مصاحبه‌ها برای ما ملاک است نه مصاحبه‌هایی که این‌جا (ایران) انجام می‌دهند، بیش از 99 درصد گردشگران قبل از سفر ذهنیت‌شان نسبت به ایران منفی بوده؛ اما پس از سفر آن نگرش فرو می‌ریزد و احساس امنیت ایجاد می‌شود.

برای مقابله با ایران‌هراسی فکر می‌کنیم

مرتضی رحمانی‌موحد معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خطاب به نمایندگان دفاتر اطلاع‌رسانی گردشگری ایران اظهار کرد: شما نماینده عام صنعت گردشگری هستید و نگاه این صنعت راهبردها و راهنمایی‌ها و کمک‌های شما به عنوان دیدبان‌های اصلی صنعت گردشگری است. دفاتر گردشگری زیادی در داخل کشور فعالیت می‌کنند که می‌توانند از مزیت شما بهره‌مند شوند.

وی ادامه داد: البته در برخی نقاط نیاز است حمایت دیپلماتیک از این دفاتر صورت گیرد و این دقیقا همان مسیری است که ما برای مدل جدید دفاتر نمایندگی اطلاع‌رسانی گردشگری انتخاب کردیم که نزدیک به وزارت خارجه باشد تا در مواقع لزوم به حمایت و پشتیبانی شما برخیزد. شاید دلیل طولانی شدن پروسه ایجاد دفاتر نمایندگی همین بود که حمایت جامعی از این فعالیت صورت گیرد.

او سپس بیان کرد: امیدوارم این دفاتر به سرعت در کشورهای دیگر بویژه اروپا که مرکزیتی در فکر و اندیشه دارد و مدل سنجش در امور است، راه‌اندازی شود و البته این سیاست در آسیای شرقی و حتی اقیانوسیه نیز پیش گرفته می‌شود.

رحمانی‌موحد درباره اقداماتی که برای مقابله با ایران‌هراسی صورت می‌گیرد نیز گفت: این درست است که باید فعالیت‌هایی در این زمینه داشته باشیم. ما به این موضوع فکر می‌کنیم؛ اما باید توجه کرد معادلات سیاسی پیچیده است که زمان و گاه ثانیه‌ها را تعیین می‌کند.

او در عین حال توضیح داد: به خاطر وجود محدودیت‌ها در زیرساخت هیچ‌وقت نمی‌توانیم مثل برخی از کشورها گردشگری انبوه داشته باشیم. با توجه به نگاهی که در گردشگری کشور ما وجود دارد باید به دنبال جذب گردشگری تخصصی در حوزه‌هایی چون علمی، دانشگاهی، هنری، فرهنگی، ورزشی و مذهبی باشیم.

معاون گردشگری همچنین متذکر شد: منظور از راه‌اندازی دفاتر اطلاع‌رسانی گردشگری صرفا ایجاد یک دفتر معمولی نبوده است، بلکه هدف ایجاد نمایندگی جمهوری اسلامی ایران بود. می‌خواستیم انگیزه ایرانی‌های مقیم در سایر کشورها را برای معرفی ایران در جریان زندگی خود گسترش دهیم.

در پایان این مراسم مجوز دفاتر نمایندگی‌ اطلاع‌رسانی گردشگری ایران اعطا شد و نمایندگان حاضر قراردادی را که مشخص کننده وظایف این دفاتر است با کانون جهانگردی و اتومبیل‌رانی امضا کردند.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها