بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۵۰۳۴۲
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۳
در گفت و گو با شبکه سی.بی.اس آمریکا؛
درصورتی که مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 شکست بخورد، فرصت بسیار مهمی برای دو طرف از دست رفته است.
تدبیر24 وزیر امور خارجه ایران با تاکید بر اینکه فرصت بسیار خوبی برای ایران و جامعه بین المللی ایجاد شده تا برای حل یک مشکل مهم اقدام کنند،گفت: درصورتی که مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 شکست بخورد، فرصت بسیار مهمی برای دو طرف از دست رفته است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از ایرنا، محمد جواد ظریف که به منظور شرکت در اجلاس بازنگری معاهده ان پی تی به نیویورک سفر کرده است، در گفت و گوی زنده با شبکه تلویزیونی سی بی اس آمریکا، در پاسخ به سوال 'چارلی رز' مجری این شبکه که پرسید درصوت شکست مذاکرات چه اتفاقی خواهد افتاد،تاکید کرد: به طور قطع نمی توان گفت که فاجعه ای به بار خواهد آمد، اما به یقین یک فرصت مهم از دست خواهد رفت.
ظریف خاطرنشان کرد: ملت ایران نزدیک به دوسال قبل پای صندوق های رای رفتند و به رییس جمهوری رای دادند که همت خود را صرف حل این مسئله کند و در واقع این فرصت را به ایران و جامعه بین المللی داده شده تا به حل این مشکل کمر ببندند. و حالا اگر این گفت و گو ها با نتیجه نرسد یقینا به نظر من یک فرصت مهم از دست خواهد رفت .
 
ظریف در این گفت و گو که 30 دقیقه به طول انجامید ابتدا با اشاره به این که درگفت و گو های هسته ای پیشرفت های چشمگیری حاصل شده است، گفت: یقینا دو سال پیش مردم فکرش را هم نمی کردند که ما به این جا که حالا هستیم برسیم واین زمانی اتفاق می افتد که کسی تصمیم بگیرد بجای روی آورد ن به فشارو ارعاب مذاکره و گفت و گو را انتخاب کند.
وی تصریح کرد: تحریم ها برای مدت های طولانی به ایران تحمیل شدند اما نتیجه ای دربرنداشتند و به همین دلیل بود که به مذاکره روی آورده شد.
رییس دستگاه دیپلماسی ایران اظهار داشت: دستاوردهایی که ما در نوامبر 2013 داشتیم چیزی بود که منفی بافان دست یافتن به آن را غیر ممکن می دانستند و بعد هم گفتند ایران هرگز به تعهدات خود عمل نخواهد کرد که ما عمل کردیم و هم آژانس بین المللی انرژی اتمی و هم خود رییس جمهوری آمریکا اذعان کردند به این مساله که ایران به تعهدات خودش عمل کرده و در نتیجه حالا ما تقریبا آماده یک توافق بلند مدت هستیم که این اطمینان را ایجاد خواهد کرد که برنامه های هسته ای ایران برای همیشه صلح آمیز خواهد بود.البته این از نظر ما اهمیت چندانی ندارد برای آن که ما هیچوقت قصد دیگری نداشیتم.
ظریف افزود: از طرفی هم این فرصت برای ایران فراهم خواهد شد که با غرب روابط عادی تری برقرار کند و من نمی گویم جامعه بین المللی برای آنکه همین دیروز من در مقام ریاست جنبش عدم تعهد به نمایندگی از طرف گروه کثیری از کشور های جهان در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی کردم که همه آنها دیدگاه هایی شبیه به ایران دارند. همه آنها مثل ایران مخالف تولید سلاح های هسته ای هستند ومعتقدند که باید از شر سلاح های هسته ای خلاص شد وهیچ کس نباید سلاح های هسته ای داشته باشد و علی الخصوص کشور های جنبش عدم تعهد.
وزیر امور خارجه ایران در پاسخ به این سوال که در صورت شکست مذاکرات هسته ای چه اتفاقی خواهد افتاد؟ گفت: فکر نمی کنم فاجعه ای پیش بیاید اما به نظر من فرصت غنیمتی از دست خواهد رفت.
ظریف اظهار داشت: این فرصت یگانه ای است ودلیلش هم این است که مردم ایران حدود یک سال و نیم پیش پای صندوق های رای رفتند ورییس جمهوری را انتخاب کردند که خواهان تعامل، گفت و گو و احترام متقابل بود.
وی افزود: حالا این فرصتی را که مردم ایران هم دراختیار دولت ایران وهم جامعه بین المللی گذاشته اند که به تعامل بپردازند، اگر ببینند که نتیجه این تعامل و گفت و گو، آن احترام متقابلی را که انتظارش را داشته اند به بار نیاورده است، به نظر من این یک فرصت از دست رفته بسیار با اهمیتی است.
 
مجموعه درهم آمیخته ای از بی اعتمادی میان ایران و آمریکا وجود دارد
ظریف در پاسخ به این سوال که چرا فکر می کنید غرب بایستی به شما اعتماد داشته باشد؟ گفت: مشکل عدم اعتماد متقابل مشکلی است که وجود دارد و در واقع مجموعه در هم آمیخته ای از بی اعتمادی وجود دارد.
وی افزود: از طرفی نا خرسندی ها وبغض هایی دردل مردم ایران نسبت به آمریکا وجود دارد که برمی گردد به زمانی که امریکا دولت منتخب مردم ایران را سرنگون کرد. و از طرفی آمریکا هم نسبت به ما بی اعتمادی هایی دارد که گرچه به نظر ما بی اساس است اما آن را می فهمیم.
وزیر امور خارجه ایران تصریح کرد: آنچه ما به آن امید داریم این است که این روند به بنای اعتماد و اطمینان میان دو کشور منجر شود ونه آن که بر اساس اعتماد واطمینان اولیه شکل بگیرد.
 
حرفهایی که در واشنگتن زده می شود کمکی به بنای این اعتماد نمی کند
ظریف افزود: اما متاسفانه حرف هایی که در واشنگتن زده می شود کمکی به بنای
این اعتماد از جانب ایران نمی کند. البته ما خیال بحث راجع به مسائل داخلی آمریکا را نداریم و ما با دولت آمریکا به عنوان یک کلیت طرف هستیم نه این که با قوه های مختلف درون این دولت به طور جدا گانه .
وزیر امور خارجه ایران گفت: لذا ما انتظار شنیدن حرف هایی از سوی دولت آمریکا را داریم که قادر به بنای این اعتماد و اطمینان باشد نه آن که مایه از میان رفتن آن بشود.
 
مردم ایران زیر بار توافق بد نمی روند
به گزارش ایرنا، چارلی رز از ظریف پرسید: وقتی که پس از تفاهم سیاسی لوزان به ایران برگشتید مورداستقبال باشکوه و پرشوری از طرف مردم ایران واقع شدید. آیا این شور وهیجان به معنی این بود که مردم ایران مشتاق باز پیوستن به جهان هستند و از این که این برخورد ها ومناقشه ها رو به پایان است، ابراز خوشحالی می کنند؟
ظریف پاسخ داد: مردم ایران مردمی منطقی هستند وهمانطور که قبلا درهمین برنامه گفته ام نسبت به تهدید وارعاب حساسیت دارند وهروقت پای فشار و ارعاب به میان بیاید نسبت به آن واکنش شدید نشان می دهند. گواه آن هم نتایجی است که فشار های 8 سال گذشته به بار آورد و همانطور که می دانید ما قبلا 200 سانتریفیوژ داشتیم وحالا 20 هزار .
وزیر امور خارجه ایران افزود: اما مردم ایران در عین حال از این گونه واکنش های شدید خرسند نیستند ونبوده اند ولذا وقتی که دیدند با نمایندگان آنها درجریان این تعامل وگفتگو با احترام برخورد شده است ابراز خوشحالی کردند و البته همین مردم اگر ببینند که این توافقنامه برای شان وحقوق آنها احترام به بار نمی آورد، مقاومت خواهند کرد وترجیح خواهند داد که فشار را تحمل کنند و زیر بار یک توافق بد نروند.
 
حضور ایران بر سر میز مذاکره از روی انتخاب و تصمیم است نه ناگزیری
ظریف در پاسخ به این تعبیر که فشار های ناشی از تحریم ها دولت ایران را به پای میز مذاکره کشانده است؟ گفت: این تعبیر نادرستی است و دلیل حضور ما در این جا این است که این دولت به تعامل و گفت و گو باور دارد .
رییس هیات مذاکره کننده هسته ای جمهوری اسلامی ایران افزود: پیشنهادات و فرصت هایی که ما امروز به جامعه بین الملل ارائه داده ایم دقیقا همان پیشنهاداتی هستند که 8 سال پیش و یا 10 سال پیش آن ها را ارائه داده بودیم وآن ها قادر به تشخیص ارز ش واهمیت این پیشنهادات در آن زمان نبودند.
رییس دستگاه دیپلماسی ایران اضافه کرد: حالا هم آن ها باید این را تشخیص بدهند که حضور ما پای میز مذاکره از سر ناگزیری نیست بلکه از روی انتخاب و تصمیم است واگرطرف این مذاکرات این را تشخیص ندهد آن وقت مردم ایران رویکرد های دیگری دارند که به آن ها معطوف خواهند شد.
 
آیا قادر به برداشتن قدم های بعدی خواهیم بود؟
به گزارش خبرنگار ایرنا، ظریف در پاسخ به این سوال چارلی رز که آیا این توافق راه را برای همکاری های میان دو کشور ایران و آمریکا باز خواهد کرد یا نه؟ پاسخ داد: ما طبعا دلمان می خواهد که با غرب رابطه ای مبتنی بر احترام متقابل داشته باشیم. ودلمان نمی خواهد که با کسی دشمنی داشته باشیم.
وزیر امور خارجه ایران با بیان این که مردم ایران دلشان می خواهد ضمن تاکید بر حقوق و شان خود و برپایه احترام متقابل با غرب بده بستان داشته باشند، گفت: دراین میان عدم اعتماد و اطمینان وجود دارد که باعث تاسف است اما یک واقعیت است و آن اینکه مردم ایران هنوز به یاد می آورند که آمریکا چطوردولت منتخب آنها را سرنگون کرده است.
وی افزود: در مجموع، تاریخچه بدی میان دو ملت وجود دارد که ریشه در روان دوملت دارد که آن ها را به سمت وسویی که می بینیم سوق داده است والبته بهتر است وارد جزییات این که چه کسی درابتدا مسئول پیدا شدن این عدم اعتماد بوده است، نشویم.
ظریف تصریح کرد: آن چه مهم است این است که این واقعیت وجود دارد وحالا ما باید ببینیم که از طریق تعامل و گفت و گو قادر به ازمیان برداشتن این دیوار بی اعتمادی خواهیم بود یا نه و ببینیم که به دنبال برداشته شدن این دیوار آیا قادر به برداشتن قدم های بعدی خواهیم بود یا نه؟
وی افزود: رهبر جمهوری اسلامی ایران به صراحت گفته است که حصول یک توافق جامع مبتنی بر احترام متقابل می تواند راه را برای قدم های بعدی باز کند، موجب باز شدن درهایی برای گفت گو در زمینه های دیگر بشود.
وزیر امور خارجه در توضیح این سخنانش گفت: وقتی که آمریکا می گوید می خواهد با ایران به توافق برسد و از طرفی حرف از وارد آوردن فشار می زند این از نظر من نشانه احترام به مردم ایران نیست.
ظریف در ادامه گفت: سیستم حکومتی درایران به این شکل است که مردم ایران یک دولتی را انتخاب می کنند و رهبر جمهوری اسلامی ایران هم همیشه به انتخاب و ترجیح مردم ایران احترام گذاشته و از آن حمایت کرده است.
ظریف افزود: ما 18 ماه است که با هم حرف می زنیم و ایالات متحده آمریکا اذعان دارد که ایران به همه تعهدات خودش عمل کرده است اما از طرفی می بینیم که خودش را در چنان شبکه در هم تنیده ای از تحریم ها علیه ایران گرفتار کرده است که حتی اگر دلش بخواهد نمی تواند خودش را از آن خلاص کند.
 
اگر هدف از تحریم ها ایجاد نفرت بوده، آمریکا موفق شده است
رییس هیات مذاکره کننده هسته ای ایران در مخالفت با این استنباط چارلی رز که تحریم ها ضربات سنگینی بر دولت ایران وارد کرده است، گفت: اصلا این طور نیست تحریم ها به دولت ایران صدمه ای نزده ودیدید که ایران با وجود تحریم ها به ساختن سانتریفیوژهای خودش ادامه داد و بر تعداد آن ها افزود.
ظریف افزود: اما از طرفی مردم ایران می بینند که آمریکا به آن ها فشار وارد می آورد وآن ها را از نظر اقتصادی در مضیقه می گذارد وحتی اجازه خرید دارو به آن ها نمی دهد؛ به این حقیقت پی می برند که ادعاهای آمریکا در رابطه با احترام به ملت ایران بی اساس است.
وزیر امور خارجه ایران در پاسخ به این ادعای چارلی رز که تحریم ها به شدت کارساز وموفق بوده اند؟ گفت: این که مردم ایران را تحت فشار قرار بدهند نشانه موفقیت تحریم ها نیست و اگر ایجاد غیض و نفرت نسبت به آمریکا هدف این تحریم ها بوده، پس آمریکا در رسیدن به این هدف موفق بوده است.
 
10 سال پیش توافق شده بود، حالا راه برای خیلی کارهای دیگر باز بود
به گزارش ایرنا، ظریف ادامه داد: انچه امروز در نتیجه این مذاکرات به آن رسیده ایم 10 سال پیش هم امکان پذیر بود که آنها نپذیرفتند و در صورتی که 10 سال پیش این توافق حاصل شده بود حالا راه برای خیلی کارهای دیگر هم باز بود اما درآن زمان دولت بوش وجان بولتون تصمیم گرفتند در توافقی که با کشورهای اروپایی تقریبا در حال حصول بود، اختلال ایجاد کنند وحالا پشیمان هستند؛ بنا بر این این تحریم ها نیستند که نتیجه ای به بار می آورند بلکه این گفتگو است که به نتیجه می رسد.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۳
پيام
|
-
|
۱۳:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۹
3
0
تو رو جون مادرت ظريف جون بذار مذاكرات شكست بخوره
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۹
1
0
البته فرصت بسیار مهم واسه روحانی، ظریف و هوادارانشون و به ویژه افساد(اصلاح) طلبان دورو
حقیقت
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۲
1
0
آقای ظریف ناراحت نباشید خسته هم نباشید ماملت سختیها هستیم ما ملت فولادیم اگر خدای ناکرده مذاکرات شکست بخورد فرستی خوبی است ما روی پای خودمان محکم تر بیستیم
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها