بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۵۰۵۴۱
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۸
  تدبیر24: شهروندان کرمانی ساعتی بیش از 16 ‌تن زباله تولید می‌کنند؛ زباله‌هایی که مدیریت شهری باید برای جمع‌آوری آنها یک میلیارد و نیم میلیون تومان هزینه صرف کند. این رقم تنها هزینه‌ جمع‌آوری پسماند استان کرمان است. هزینه‌ای که هر روز با تولید زباله بیشتر، افزایش می‌یابد و منبع تأمین این هزینه‌ها نیز خود شهروندان کرمانی هستند.

براساس آمارهای ارائه شده از سوی بانک جهانی روزانه 5.3 میلیون تن زباله در سراسر دنیا تولید می‌شود که سهم ایران در تولید زباله ۴۰ هزار تن در روز است. واقعیت این است اگر تولید زباله در شهرهای جهان به ‌ویژه در شهرهایی که سرانه تولید زباله آنها زیاد است به همین شکل ادامه یابد، تصور داشتن زمینی پاک و قابل زیست برای آیندگان کمی دور از ذهن است.

دلیل عمده افزایش تولید زباله‌ها در شهرها افزایش جمعیت شهری است، از آن گذشته رواج فرهنگ مصرف سبب شده در شهرهایی همچون کرمان روزانه هر فرد 380 گرم زباله تولید کند و زباله‌های خانگی مانند پسماند‌های مواد خوراکی، کاغذ، شیشه و پلاستیک تولید شود.

"مهنوش مومنی" رییس کمیته پسماند شورای شهر کرمان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با بیان این مطلب گفت: با توجه به توسعه مناطق شهری، افزایش جمعیت شهری، نبود فرهنگ بازیافت و تفکیک از مبدا در جوامع شهری؛ حجم تولید زباله در شهرها و به ویژه کلانشهرها رو به افزایش است که باید در این زمینه به مطالعه و چاره‌اندیشی پرداخت.

وی ادامه داد: به دلیل این‌که در شهر کرمان از لحاظ منابع مالی، فرهنگ تفکیک از مبدا مشکلاتی مشاهده می‌شد کمیته پسماند در شورای شهر کرمان تشکیل شد.

مومنی افزود: سرانه تولید زباله در جهان، روزانه 250 تا 300 گرم است، این در حالی است که در ایران به طور متوسط سرانه تولید زباله روزانه 800 گرم و در شهر کرمان روزانه 380 تا 400 تن تولید زباله تولید می‌شود.

رییس کمیته پسماند شورای شهر کرمان با اشاره به بیماری‌های حاصل از تولید زباله در بین جوامع انسانی اظهار کرد: نمی‌توان پسماندهای زباله را منشأ یک بیماری خاص نام برد، اما قطعا بیماری‌هایی همچون وبا، هپاتیت B، کزاز و ... بیماری‌هایی هستند که می‌تواند ناشی از آلودگی محیط باشد، ضمن آن‌که ممکن است منشا بعضی از بیماری‌ها دیگر نیز از زباله‌ها باشد که تاکنون مشخص نشده است.

واکنش‌های خطرناک پسماندهای تفکیک نشده است

وی با بیان این‌که زباله، محیط زیست ما را آلوده می‌کند، تصریح کرد: در شهر کرمان زباله‌ها بدون تفکیک در زمین دفن می‌شوند. این در حالی است است که باید طبق ماده 31 قانون مدیریت پسماند(مخلوط کردن زباله‌های بیمارستانی و پسماندهای خطرناک با سایر زباله‌های عادی ممنوع است)، باید زباله‌های بیمارستانی و زباله‌های خطرناک جدا از سایر پسماندهای عادی تفکیک و سپس دفن شوند، ضمن آن که باید مکان خاصی برای زباله‌های بیمارستانی و خطرناک در نظر گرفته شود.

مومنی تاکید کرد: در شهر کرمان هیچ گونه تفکیکی روی زباله‌ها صورت نمی‌گیرد و زباله‌ها به همان شکل که جمع‌آوری می‌شوند، در زمین دفن می‌گردند. این زباله‌ها شامل پسماندهای خانگی، بیمارستانی و ... است. اگر این زباله‌ها از لحاظ مکانیکی با یکدیگر مخلوط و در خاک دفن شوند، فعل و انفعالات شیمیایی در آنها صورت می‌گیرد که می‌تواند بسیار خطرناک‌تر از خود زباله باشد. آنها می‌توانند خاک را آلوده کنند، حتی برخی از آنها چند صد سال طول می‌کشد که به چرخه طبیعت برگردند که این خود تخریب محیط زیست، آلودگی آب ،هوا و خاک را به همراه خواهد داشت.

رییس کمیته پسماند شورای شهر کرمان گفت: شهرهایی در ایران وجود دارند که کار بازیافت را به خوبی با حضور سرمایه‌گذار انجام می‌دهند، ضمن آن‌که فرهنگ سازی تفکیک از مبدا را به خوبی انجام داده‌اند. طبق قانون، موظف هستیم هر ساله 10 درصد حجم ورودی به معدن زباله را کاهش دهیم، اما این اتفاق متاسفانه در حال حاضر در شهر کرمان رخ نمی‌دهد و با ادامه این روند، در سال‌های نه چندان دور، مشکلات فراوانی برای این خطه به وجود خواهد آمد و شاهد بروز بیماری‌هایی به دلیل دفن نادرست زباله‌ها در استان خواهیم بود.

وی افزود: جمع‌آوری زباله در شهر کرمان به خوبی صورت می‌گیرد و کوچه‌های شهر کرمان همیشه تمیزند، اما مشکل ما، در دفن زباله است که تا کنون هیچ اقدامی صورت نگرفته و زباله‌ها به صورت مخلوط در خاک دفن می‌شوند.

معدن زباله و سودآوری

مومنی با اشاره به این‌که بیشترین حجم زباله‌های شهر را زباله‌های خانگی در برمی‌گیرند، افزود: با فرهنگ‌سازی تفکیک از مبدا و ورود سرمایه‌گذار بخش خصوصی از معدن زباله می‌توانیم کسب درآمد داشته باشیم. ولی اولویت ما در تفکیک زباله و دفن آنها به صورت تفکیک شده است.

عضو شورای شهر کرمان تصریح کرد: باید زباله‌هایی که قابلیت برگشت به محیط زیست را دارند، دفن شوند و مابقی زباله‌ها را با استفاده از سیستم بازچرخش دوباره به چرخه تولید برگردانیم. ضمن این‌که، طبق قانون مدیریت پسماند، در خصوص زباله‌های صنعتی، باید آن صنعتی که زباله را تولید می‌کند، موظف شود برای باز چرخش و تفکیک آن دوباره آن را از مردم خریداری و بازیافت کند.

وی با بیان این‌که زباله‌هایی که از مواد نفتی ساخته شده‌اند، می‌توانند ارزش بالایی داشته باشد، اظهار کرد: متاسفانه در حال حاضر دزدانی در سطح شهر وجود دارند که زباله‌های سطح شهر را جمع آوری کرده و آنها را به کارگاه‌های غیرمجاز اطراف شهر (وجود 100 کارگاه غیرمجاز تفکیک زباله در سطح شهر کرمان) می‌فروشند و آن کارگاه‌ها نیز این زباله‌ها را به برخی کارخانه‌ها می‌فروشند و از این راه سود بسیار زیادی حاصل می‌کنند.

مومنی ادامه داد: زباله‌های مصرفی در تولید محصولات کارخانه‌های الیاف، کفپوش‌های ورزش، ظروف پلاستیکی که مصرف بهداشتی نداشته باشد، کیسه زباله، MDF، کمپوست و ... استفاده می‌شوند.

رییس کمیته پسماند شورای شهری کرمان با اشاره به این‌که، در شورای شهر کرمان مطالعات و نیازسنجی لازم برای بازیافت انجام گرفت، افزود: اکنون به دنبال سرمایه‌گذار هستیم که معدن زباله را به بخش خصوصی واگذار کنیم.

وی با اشاره این‌که می‌توان از زباله‌های خانگی کود کمپوست تولید کرد، تاکید کرد: برای بحث تفکیک از مبدا در حال فرهنگ‌سازی هستیم، ضمن این‌که دکه‌هایی در سطح شهر مستقر کرده‌ایم که برخی از زباله‌ها را خریداری می‌کنند. اگر زباله‌ها تفکیک شوند و فقط موادی که غیرقابل بازیافت است را دفن کنیم، می‌توانیم سالانه نزدیک به 50 درصد از حجم معدن زباله را کاهش دهیم.

نداشتن مدیریت مصرف

مومنی گفت: ما قابل مقایسه با برخی از کشورهای جهان نیستیم، به طوری که معدن تفکیک زباله آنها در مرکز شهرهایشان قرار دارد؛ این نشان دهنده این است، که چه مقدار بهداشتی و اصولی کار می کنند. به طوری که حتی تولید زباله پلاستیکی ندارند. اما سرانه تولید زباله ما خیلی بالاتر از استاندارد جهانی است و این موضوع به مدیریت مصرف خانوار نیز برمی‌گردد. اگر در خانوارها، مدیریت مصرف وجود داشته باشد، خیلی از این اسراف‌ها را انجام نمی‌دهیم و بیشترین حجم زباله را ما نداشتیم. ما به دلیل این‌که نفت داریم، زباله نفتی نیز زیاد داریم و بیشتر زباله‌های ما پسماندهای نفتی هستند.

وی با بیان این که 90 درصد زباله قابل بازیافت است، تصریح کرد: مهم‌ترین عامل در بازیافت، فرهنگ سازی است. اگر برای تولید زباله، مدیریت مصرف و پس از تولید، زباله تفکیک از مبدا را خوب فرهنگسازی کنیم، بسیاری از مشکلات ما حل خواهد شد. با فرهنگ سازی بازیافت زباله؛ می‌توان سالانه چند میلیارد تومان صرفه جویی اقتصادی انجام و به شهرداری کمک شایانی کنند.

رییس کمیته پسماند شورای شهر کرمان اظهار کرد: بازیافت عیب ندارد و بی‌نقص است و هر مقداری که در بحث بازیافت سرمایه گذاری کنیم هزینه‌ای انجام نداده‌ایم بلکه یک سرمایه بدست آوردیم و این موضوع به سلامت مردم جامعه برمی‌گردد.

آلودگی آب‌های زیرزمینی

وی ادامه داد: سوزاندن زباله از نظر جامعه، یک عمل طرد شده است. به این دلیل که عمل سوزاندن خود می‌تواند عامل برخی از بیماری‌ها باشد. اکنون بهترین کار، دفن زباله است، به گونه‌ای که ترانشه‌های جدا و تفکیک شده داشته باشیم و زباله‌ها به طور جداگانه (پسماندهای خانگی عادی، بیمارستانی و ...) دفن شوند. ولی نه به این شکلی که اکنون وجود دارد؛ ما عملا پسماندها را دفن می‌کنیم، ولی همه زباله‌های عادی و خطرناک را با یکدیگر دفن می‌کنیم.

مومنی افزود: دفن زباله‌ها ممکن است موجب آلوده شدن آب‌های زیرزمینی شود. در حال حاضر محل دفن زباله و عمقی که زباله را در آن دفن می‌کنند مشکلی برای آب‌های زیرزمینی ایجاد نخواهد کرد، اما در آینده قطعا این اتفاق خواهد افتاد.

وی ادامه داد: زمانی که زباله در خاک تجزیه شود، قطعا آلودگی آب‌های زیرزمینی را به همراه خواهد داشت. از نظر مکان‌سنجی اکنون محل دفن زباله جایی است که خوشبختانه آلودگی آب‌های زیرزمینی را دربرنمی‌گیرد.

رییس کمیته پسماند شورای شهری کرمان تاکید کرد: نبود شبکه فاضلاب شهری بیشترین تهدید برای آب‌های زیرزمینی است. شبکه فاضلاب شهری در کرمان راه اندازی نشده است و خطر ترکیب شدن فاضلاب با آب‌های زیرزمینی وجود دارد. اگر شبکه فاضلاب شهری راه‌اندازی نشود، در آینده مجبوریم که آب شرب را از آب مصرف خانگی جدا کنیم.

وی تاکید کرد: نبود تکنولوژی‌های به روز دنیا و تفکیک زباله از مشکلات بازیافت در ایران است که مهم‌ترین عامل، نبود تجربه مدیریتی، فرهنگ سازی، نبود سرمایه‌گذار موثر و وجود کارگاه‌های غیرمجاز بازیافت در اطراف شهر کرمان است که انگیزه سرمایه‌گذار را در این زمینه کم می‌کند.

رییس کمیته پسماند شورای شهر کرمان تصریح کرد: سرمایه‌گذار برای بازیافت پسماند زباله در شهر کرمان وجود دارد و مشکل زباله شهر کرمان با یک مدیریت و برنامه‌ریزی صحیح حل خواهد شد.
برچسب ها: تدبیر24
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها