بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۵۰۶۶۲
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۳
در حالی تعیین نرخ سود سپرده کمتر از یکسال به خود بانکها محول شده که رییس شورای هماهنگی بانکها معتقد است که نرخ سودهای سپرده کمتر از یکسال باید نسبت به نرخ های قبلی تغییر و با سود سپرده 20 درصد سالانه هماهنگ شود؛ چرا که در غیر این صورت نقض کننده توافق بانکها برای کاهش نرخ سود بانکی خواهد بود.
 تدبیر24:  بعد از توافق بانکها برای کاهش نرخ سود بانکی در هفته گذشته بود که شورای پول و اعتبار سودهای جدید را مصوب کرد. بر این اساس سود سپرده یکساله به میزان توافق بانکها 20 درصد تعیین شد و تعیین سود سپرده‌های کمتر از یکسال به عهده بانکها قرار گرفت که البته هنوز در این رابطه توافقی شکل نگرفته و سودهای قبلی اعمال می‌شود. در عین حال که نظر مدیران عامل بانکها برای تغییر سود سپرده کمتر از یکسال چندان از یکدیگر دور نیست و نظرات مشابهی دارند.

سودهای منطقی از نگاه همتی
در همین زمینه عبدالناصر همتی-مدیرعامل بانک ملی- در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، درباره احتمال تغییر نرخ سود سپرده های کمتر از یکسال با توجه به مصوبه اخیر شورای پول و اعتبار در زمینه سود بانکی اظهار کرد: نظر به کاهش نرخ سود یکساله به 20 درصد درصورت باقی ماندن نرخ های سپرده کمتر از یکسال به روال گذشته نرخ های جدید تحت تاثیر قرار گرفته و رقابت مخربی شکل خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه ما در بانک ملی در مورد سپرده های قبل از یکسال به توافق رسیده و با بانکهای بزرگی مانند ملت و تجارت نیز در این باره هماهنگ شده ایم توضیح داد: بر این اساس نرخ های قبل از یکسال ما برای روزشمار 10 درصد، سه ماهه 14 درصد، 6 ماهه 16 درصد و 9 ماهه 18 درصد خواهد بود.

مدیر عامل بانک ملی هشدار داد که در صورت باقی ماندن سودهای سپرده کمتر از یکسال به روال گذشته که اغلب نرخ های متناسب با سودهی یکساله 20 درصد شورای پول و اعتبار نیست موجب افزایش بهای تمام شده پول در اقتصاد شده و در نهایت ضمن ایجاد رقابت ناسالم به عدم اجرایی شدن مصوبه کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی تا 24 درصد خواهد شد چرا که در این حالت با سودهای سپرده بالا منابع ناشی از ارائه تسهیلات کشش تامین هزینه تمام شده پول را نخواهد داشت.

همتی در مورد اینکه آیا به عنوان رییس شورای هماهنگی بانکها تاکنون جلسه ای برای توافق درباره تغییر سود سپرده‌های قبل از یکسال داشته‌اید، عنوان کرد که تاکنون چنین جلسه ای برگزار نشده اما پیگیر این موضوع خواهیم بود تا در این رابطه توافقاتی در راستای اجرای بهتر سودهای جدید در شبکه بانکی شکل بگیرد.

رییس شورای هماهنگی بانکها همچنین در این رابطه که با توجه به تجربه سال گذشته در کاهش نرخ سود و عملکرد بانکها، روال پیش رو را چگونه پیش بینی می کنید؟ یادآور شد: امیدوارم که بانکها به توافق شکل گرفته پایبند باشند.

اهمیت رفتار سپرده گذار در تعیین سود سپرده کمتر از یکسال
همچنین مدیر عامل بانک مهر اقتصاد نیز بر این باور است که باید برای تعیین نرخ های کمتر از یکسال ضمن در نظر گرفتن رفتار سپرده گذار باید اوضاع بازارهای دیگر نیز مورد توجه قرار گیرد.

نتاج به ایسنا گفت: حتما نرخ های سود جدید سپرده های کمتر از یکسال باید به گونه ای تعیین شود که در عین حال که کمتر از 20 درصد سالانه است، نیاز مشتری از سپرده گذاری را تامین کرده و موجبات خروج منابع آنها از بانکها را فراهم نیاورد.

وی خاطرنشان کرد: رفتار سایر بازارها نیز در تصمیم گیری برای کاهش و یا هر تغییری در سود سپرده موثر بوده و بانکها برای هر توافقی برای این تحول باید رفتار بازار سرمایه، کالا ، خدمات و حتی بازارهای موازی را نیز مدنظر داشته باشند.

نتاج درباره منطقی بودن نرخ سود 10 درصد روزشمار(نرخ قبلی) برای بعد از اجرایی شدن سود های مصوب شورای پول و اعتبار گفت: در این باره نیز باید توجه داشت که از یک سو مدیران بانکها علاقمند برای کاهش بهای تمام شده پول خود خواهند بود، اما در سویی دیگر تقاضای سپرده گذار قابل اهمیت است.

اعمال کمترین آسیب به سود سالانه
اما یکی دیگر از مدیران عامل بانکها در این‌باره ضمن تاکید بر لزوم کاهش سودهای قبلی عنوان کرد که این موضوع در اختیار بانکها قرار گرفته و باید متناسب با سود سپرده یکساله مصوب شورا هماهنگ شود.

وی تاکید کرد: تعیین نرخ سودهای سپرده باید با توجه به شرایط بانکها، کشش بازار، رفتار سپرده گذار و همچنین ایجاد کمترین آسیب به توافق شکل گرفته تعیین و اعمال شود.

به گزارش ایسنا، در حال حاضر و طبق مصوبات قبلی، نرخ سود روزشمار 10 درصد، سه تا شش ماهه 14 درصد، شش تا 9 ماهه 18 درصد و 9 تا یکساله 20 درصد است.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها