بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۵۰۶۶۵
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۸
سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی از گزارش وزارت امور خارجه به این کمیسیون در مورد آمار زندانیان ایرانی خارج از کشور و اقداماتی که برای آزادی و انتقال صورت گرفته خبر داد که بر اساس آن 2371 ایرانی تا پایان سال 93 در زندان‌های خارج از کشور به سر می‌بردند.
  تدبیر24:  حسین آذین در همین رابطه  گفت: کمیسیون اصل 90 در مکاتبه با وزارت امور خارجه خواستار ارائه گزارش این وزارتخانه درباره وضعیت ایرانیان زندانی خارج از کشور و تشریح اقدامات حمایتی ایران از آنها شد که در همین راستا معاون کنسولی امور مجلس و ایرانیان وزارت خارجه گزارشی را تقدیم کمیسیون اصل 90 کرد.

وی با اشاره به بخش‌هایی از این گزارش افزود: بر اساس این گزارش، آمار زندانیان ایرانی در خارج از کشور از 3500 نفر در سال 92 به 2370 نفر در سال 93 تقلیل یافته و این امر نشان دهنده اقدامات و فعالیت‌هایی است که منجر به کاهش تعداد زندانیان ایرانی خارج از کشور شده است.

به گفته سخنگوی کمیسیون اصل 90، بر اساس گزارش وزارت خارجه در سال 93، 774 نفر از زندانیان هموطن آزاد شده و به ایران بازگشته‌اند که از این تعداد 131 نفر در قالب موافقتنامه انتقال محکومین صورت گرفته و برخی از آنها مابقی محکومیت خود را در داخل کشور سپری خواهند کرد. همچنین 7 تن از زندانیان ایرانی در خارج از کشور که به دلیل نقض قوانین تحریم‌های ناعادلانه بین‌المللی یا خصومت دولت آمریکا در سایر کشورها زندانی بوده‌اند آزاد شده‌اند.

آذین با اشاره به اقدامات صورت گرفته از سوی وزارت امور خارجه برای انعقاد موافقتنامه انتقال محکومین به حبس با دولت‌های ترکمنستان و ژاپن به دلیل سختگیری این کشورها نیز خاطرنشان کرد: همچنین موافقتنامه‌های انتقال محکومین منعقده با ترکیه، عراق و آذربایجان در سال گذشته شده که منجر به انتقال تعداد زیادی از زندانیان ایرانی به داخل کشور شده است. همچنین تلاش وزارت امور خارجه این بوده که زندانیان ایرانی در کشورهای دیگر به زندان‌های داخل منتقل شوند تا وضعیتشان بهبود یابد.

وی یادآور شد: در این گزارش همچنین آمده که در سال 93 بیش از 643 نفر از هموطنان زندانی در خارج از کشور از زندان آزاد شده و به میهن اسلامی مراجعت نموده‌اند و تعداد 131 نفر نیز برابر موافقتنامه‌های انتقال محکومین و رایزنی‌های کنسولی با مسئولین کشورهای مخاطب به داخل کشور منتقل شده‌اند تا مابقی دوران محکومیت‌شان را در زندان‌های ایران سپری کنند.

به گفته آذین، بر اساس این گزارش، در سال 93 بیشترین تعداد انتقال زندانیان ایرانی به داخل کشور وجود داشته با توجه به این‌که در سال 92 تنها 34 نفر از زندانیان ایرانی به داخل کشور منتقل شدند، اما این آمار در سال 93 به 131 نفر رسیده که تقریباً چهار برابر سال 92 است.

سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس با اشاره به وجود 2371 ایرانی زندانی در کشورهای مختلف تا پایان سال 93، اظهار کرد: کشور ترکمنستان علی‌رغم سخت‌گیری‌های این کشور با آزادی 62 نفر از زندانیان ایرانی موافقت کرده که ملاحظه مربوط به این کشور وضع قوانین و مقررات جدید در رابطه با مواد مخدر است و 85 درصد ایرانیان زندانی در ترکمنستان نیز مجرمین مواد مخدر هستند. در کشور آذربایجان نیز 20 نفر ایرانی آزاد و 54 نفر به زندان‌های داخل ایران منتقل شدند. در عراق هم 19 ایرانی که از زوار عتبات بودند و در زندان‌های این کشور زندانی بودند آزاد شدند.

وی با اشاره به آمار تعداد زندانیان آزاد شده و محکومین انتقالی به ایران طی سال‌های 90 تا 93 نیز گفت: در سال 90 تعداد محکومین انتقالی به ایران 72 نفر و تعداد آزاد شده‌ها 584 نفر بودند که جمع کل آنها 656 نفر بوده است. در سال 91 جمع کل زندانیان انتقالی به ایران 58 نفر و تعداد آزاد‌ شده‌ها 642 نفر بوده که جمع کل آن 700 نفر می‌شود. همچنین در سال 92 تعداد محکومین انتقالی 49 نفر و تعداد زندانیان آزاد شده 892 نفر بوده‌اند که جمع کل آنها نیز 941 نفر می‌شود.

به گفته آذین، این گزارش نشان می‌دهد تعداد زندانیان آزاد شده و انتقالی‌ها به ایران رو به افزایش بوده تا این‌که در سال 93 جمع محکومین انتقالی و زندانیان آزاد شده مجموعاً 774 نفر شده و 131 نفر نیز به ایران منتقل شدند و 643 نفر نیز آزاد شده‌اند.

این نماینده مجلس ادامه داد: مجموعاً در طی سال‌های 90 تا 93،‌ 2772 نفر ایرانی از زندان‌های خارجی آزاد و 310 نفر از محکومین ایرانی به زندان‌های داخل منقل شده‌اند.

وی یادآور شد: در این گزارش همچنین ذکر شده که 4 نفر ایرانی در بلغارستان، مالزی و چک در حبس بوده‌اند که آزاد شده‌اند. همچنین 10 تا 12 نفر از هموطنان مقیم یا شهروند آمریکا به اتهام تبادلات پولی و مالی در این کشور در زندان هستند که 3 نفر از اتباع زندانی کشورمان در آمریکا آزاد شده‌اند و به کشور بازگشتند.

آذین با اشاره به نحوه حمایت از خانواده‌های زندانیان ایرانی در خارج از کشور،‌ گفت: این کار از طریق همکاری با بنیاد تعاون و حمایت از زندانیان و کمیته امداد صورت گرفته و آن دسته از خانوارهایی که سرپرست خانواده در زندان بوده و تحت حمایت بنیاد قرار گرفته‌اند ماهیانه 250 هزار تومان به عنوان کمک هزینه دریافت می‌کنند. همچنین در سال 93، 115 فقره معرفی‌نامه جهت کمک به این خانوارها به بنیاد صادر شده است. کمک‌های مالی بنیاد به ایرانیان زندانی خارج از کشور به صورت پرداخت کمک نقدی به مبلغ 800 میلیون ریال در زندان‌های ژاپن، تایلند، اندونزی و امارات بوده و کمک‌های مالی نقدی به خانواده‌های کم بضاعت وابسته به ایرانیان زندانی خارج از کشور صورت گرفته است.

سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی با تأکید بر لزوم پیش‌بینی برنامه‌های آگاهی بخشی و تبیینی برای اطلاع‌رسانی در مورد فرهنگ و قوانین کشورها تأکید کرد: برخی مشکلات ایرانیانی که به خارج از کشور سفر می‌کنند به عدم آگاهی آنها برمی‌گردد. مثلاً در گذشته ما هفته‌ای 120 پرواز به امارات داشتیم که اکنون تعداد آن کاهش یافته اما سوال این است که وزارت امور خارجه چه برنامه‌ای برای مسافرین ایرانی دارد. قطعاً باید هشدارهای لازم قبل از سفرها به مسافرین داده شود تا هم قوانین کشورها را در نظر بگیرند و هم دچار بیماری‌های مختلف نشوند.

وی در پایان گفت: بر همین اساس قرار است کمیسیون اصل 90 طی درخواستی مکتوب از وزارت امور خارجه بخواهد که برنامه‌های خود را برای ایرانیان مقیم خارج از کشور و همچنین ایرانیانی که برای سفرهای سیاحتی،‌ زیارتی و تجاری به کشورهای دیگر سفر می‌کنند تشریح و تبیین کند تا بتوانیم با آگاهی‌بخشی و تبیین قوانین و مقررات از بروز برخی آسیب‌ها که ممکن است انرژی زیادی از کشور را صرف کند جلوگیری شود.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها