بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 23
کد خبر: ۵۱۱۷۶
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۶
گفتگوی اختصاصی تدبیر24 با محمدرضا تابش:
ما اینکارها را انجام می دادیم مورد اخطار و تذکر و تعقیب قرارمی گرفتیم،اینکه این کارهای حادوتندازیک سری نمایندگان سرزده باشد مسلما یک قدرت های به اصطلاح فرا قانونی از آنها حمایت می کنند
  تدبیر24:  همزمان با آغاز نگارش توافق نهایی ایران و کشورهای 5+1 گروه هایی در داخل دو کشور ایران و آمریکا کارشکنی هایی در جهت عدم برقراری توافق انجام می دهند. در همین راستا کنگره ی آمریکا که جمهوری خواهان اکثریت آن را در اختیار دارند طرحی را تصویب کردند مبنی بر اینکه کنگره میتواند درباره توافق با ایران تصمیم گیری و حتی آن را رد کند. بلافاصله و در جهت تقابل با این مصوبه برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در حرکتی کاملا احساسی شبانه پیش نویس طرحی را برای مقابله آماده کردند . جواد کریمی قدوسی نماینده مردم مشهد به عنوان میدان دار اصلی این حرکت شروع به جمع آوری امضا از نمایندگان برای تصویب طرح خود نمود اما پس از افشای جزئیات این طرح موجی از اعتراض نمایندگان صورت گرفت و مشخص شد در حرکتی بی سابقه امضاهای جمع شده برای تصویب طرح با رضایت نمایندگان نبوده است. محسن بیگلری یکی از همین نمایندگان در گفتگویی اظهار کرد: "ما به هیچ‌عنوان این طرح را امضا نکرده‌ایم. زمانی که کریمی‌قدوسی برای گرفتن امضا پیش ما آمد فقط جمله انتهایی برگه‌ای که در بالای آن هم اکنون به عنوان طرح سه‌فوریتی نوشته شده است را نشان داد و گفت می‌خواهیم نامه‌ای به رییس‌جمهوری بنویسیم تا شان خود را در مذاکرات هسته‌ای حفظ کنیم. این متن و امضاهای پیوست آن کذب محض است. اکثر نمایندگان امضای خود پای این طرح را تکذیب می‌کنند و نسبت به آن معترض هستند." 
بر همین اساس خبرنگار سیاسی تدبیر24 برای آگاهی از جزئیات این اتفاق گفتگویی با محمدرضا تابش ترتیب داده است. تابش که از چهره های برجسته سیاسی و از معدود نمایندگان فعال اصلاح طلب مجلس شورای اسلامی است که از دوره ششم تا نهم  بعنوان نماینده اردکان درخانه ملت حضور داشته و عضويت در هيأت رئيسه مجلس شوراي اسلامي وقائم مقام رئيس دفتر رئيس جمهور را هم در کارنامه خود داشته است.
حاصل این گفت و گوی کوتاه بدین شرح است:

به نظر شما چرا جریانی در داخل مجلس شورای اسلامی برای به حاشیه کشاندن مذاکرات به هر بی اخلاقی ای دست می زنند؟

ببینید ما در مقطع حساسی هستیم مذاکره در یک مسیر رو به جلو وتعیین کننده ای قرار گرفته است. در داخل و خارج تیم مذاکره کننده و نفس خود مذاکره مخالفین وموافقینی دارد منتها با توجه به حمایت رهبر از تیم مذاکره کننده و علی رغم اینکه ایشان فرمودند: "من اعتقادی ندارم" اما مکررا هم نفس مذاکره را تایید کرده اند هم تیم مذاکره کننده را. به اصطلاح در خانه اگر کس است یک حرف بس است. در هر صورت با توجه به مسائلی که طی شده و مسائل که پیش رو داریم طرح هایی که دولت داده و حمایتی که رهبر از تیم مذاکره کننده و نفس مذاکره کرده عقل، منطق، تعامل، هماهنگی وتحقق شعار سال که همدلی و همزبانی دولت وملت هست ایجاب می کند که از این روند همه حمایت کنند و اگر نقد و انتقادی نیز هست در یک بستر تخصصی و منطقی مطرح بکنند که ایرادی ندارد. جلسات متعددی برگزار شد که صدا و سیما هم آن را پوشش داد. منتقدان از جاهای مختلف آمدند تیم مذاکره کننده هم آمد و همه حرفهای خود را زدند ولی عرض کردم تحقق شعار همدلی وهمزبانی دولت وملت باید از جانب نمایندگان مردم که تبلور اراده ی مردم هستند مراعات شود. اینکه یک گروهی که عمدتا منتقدان سرسخت دولت هستند و در انتخابات راه و روش و مسیرها و شعارهای دیگری را انتخاب کرده بودند و کاندیدای آنها رای نیاورده و شکست خوردند الان بیایند و طرح سه فوریتی (طرح سه فوریتی باید خیلی اضطرار باشد که طرحی سه فوریتی مطرح شود ) بیاورند یک مقدار بیشتر از اینکه به نقد و انتقاد نزدیک باشد بیشتر مخالفت غیر منطقی با دولت واز سر عقده گشایی است که این امر پذیرفتنی نیست ولی نقد و انتقاد و راهنمایی را همه از آن استقبال میکنیم و پذیرفته هم هست.

طبق قوانین مجلس راهکار برخورد با این عمل آقای کریمی قدوسی در خصوص جمع آوری امضا بدون اطلاع اشخاص چیست؟

نمایندگان در هر صورت آزادی عملی که انقلاب به ما اعطا کرده و در قانون اساسی نیز آمده است را دارند.  نمایندگان در اظهار نظر آزادند و از هر گونه برخورد مصون هستند، اما شان نمایندگی ایران اسلامی ایجاب میکند از کارهایی که موجب وهن مجلس و جایگاه نمایندگی می شود  اجتناب کنند اگر یک وقتی در روند مذاکره تخطی ایجاد شود همه نماینده ها در جهت دفاع از حقوق ملت متحد هستند اما این روندی که دارد طی میشود که رهبری هم چارچوب مذاکره و هم مذاکره کنندگان را تایید کرده است. وزیر امور خارجه، دکتر صالحی و دیگر اعضای مذاکره مرتب می آیند وبحث می کنند، گزارش می دهند، اینگونه برخورد موجب وهن مجلس است . نمایندگان نباید خودشان دل مردم راخالی کنند و کارهایشان تلقی برخوردهای جناحی و سیاسی شود. لذا این کارها دور از شان مجلس و نمایندگی است چند تن از نمایندگان هم آمدند و نامه هایشان را نشان دادند و گفتند که ما بعنوان اینکه می خواستیم از مواضع رهبری حمایت کنیم از ما امضا گرفتند و هم مکتوب نوشتند، هم با خود من صحبت کردند و هم نشان دادند اما اینطور امضا جمع کردن واقعا درست نیست.

شما فکر نمیکنید که این جریان از بیرون مجلس هدایت می شود؟

بهرحال حتما متکی به جریانات پرقدرت بیرون از مجلس هستند که این فعل و انفعالات را انجام میدهند و گرنه بعنوان یک گروه یا جناح سیاسی ماخودمان زمانی که بعنوان یک اقلیت منسجم و متحد بودیم هم ملاحظاتی داشتیم در جهت حفظ منافع ملی هم یک دهم این کارها را انجام نمیدادیم و اگر انجام می دادیم مورد اخطار و تذکر و تعقیب قرار می گرفتیم، اینکه این کارهای حاد وتند از یک سری نمایندگان سر زده باشد مسلما یک قدرت به اصطلاح فراقانونی از آنها حمایت میکنند بهر حال تصور اینست و من نمیتوانم بطور قطع بگویم.

چرا دلواپسان همه دغدغه و وقت خود را برای برهم خوردن مذاکرات گذاشته اند؟ چه نفعی از برهم خوردن مذاکات می برند؟

احساسشان این است که یکی از شعارهای مهم دولت که تعاملات بیشتر با دولت های خارجی هست و مساله و معضل انرژی هسته ای حل خواهد شد و این احساس خوشایندشان نیست. پیامدهای رفع تحریم بواسطه ی مذاکره پیامدهایی بسیار مثبت است که کشور را در مدار ترقی وتعالی قرار میدهد و جبهه های گسترده ای را بر روی دولت و ملت باز می کند و دولت میتواند توفیقات بالایی را داشته باشد که شاید ازین منظر هم خوشایندشان نباشد که دولت وعده هایش را عملی بکند. مطلب آخر هم اینکه به عنوان رقیب خوشایندشان نیست که رقیبی که در آغاز برنده شده است بتواند توفیقات بالایی داشته باشد



بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها