بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
کد خبر: ۵۱۴۴۴
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۵
 تدبیر24 معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی درباره چاپ "باتیک" که صنایع دستی آذربایجان شرقی و شهرستان اسکو است، گفت: اولین‌باری که به این منطقه سفر کرده بودم، تقریبا چاپ "باتیک" درحال تعطیلی بود و در این‌باره احساس خطر کردیم. سال گذشته از چند هنرمند حمایت کردیم و به آن‌ها تسهیلات دادیم و خوشبختانه "باتیک" از وضعیت بحرانی خودش خارج شد.

بهمن نامور مطلق درباره‌ی سفرهایش به استان‌های دیگر و بازدید از کارگاه‌های صنایع دستی در گفت‌وگو با خبرنگار صنایع دستی ایسنا بیان کرد: ما از مناطق گوناگون گزارش‌هایی دریافت می‌کنیم و یک‌سری اطلاعات عمومی درباره‌ی استان‌ها داریم، اما سفرها، امکان ارتباط و اطلاعات مستقیم را فراهم می‌کند.

او دربار‌ه‌ی سفر اخیرش به همراه رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به آذربایجان شرقی و شهرستان اسکو گفت: این چهارمین سفر من به شهرستان اسکو بوده است‌، کمتر از دو سال چهار بار به اسکو سفر کرده‌ام و به برخی از مناطقی که لازم بوده، چندین بار سفر کرده‌ام.

معاون صنایع دستی ادامه داد: بنابر گزارش‌هایی که به دست من رسیده است، حدود چهار میلیون دلار فروش چمدانی حاصل از چاپ "باتیک" داریم که بیشتر به ترکمنستان صادر می‌شود و فروش چمدانی در گمرک هم ثبت نمی‌شود. البته نسل جدیدی از باتیک با طراحی‌های جدیدی در حال شکل‌گیری است که این صنعت دست در ایران هم فروش خوبی داشته باشد. در این سفر هم از آقای سلطانی‌فر درخواست کردم تا از نزدیک بازدیدی از کارگاه "باتیک" داشته باشند زیرا اسکو می‌تواند یک قطب جهانی در چاپ "باتیک" باشد.

او با اشاره به اینکه کمتر جایی مانند شهرستان اسکو وجود دارد که این همه کارگاه در یک شهر آن هم با اصالت "باتیک" در آن جمع شده باشد، بیان کرد: اتفاقا بازدید از کارگاه چاپ باتیک برای رییس سازمان میراث فرهنگی جالب توجه بود و نزدیک به یک ساعت زمان برد. من از رییس سازمان درخواست کردم که از کارگاه‌ها دیدن کنند چون زنجیره تولید پارچه ابریشم از نوغانداری تا محصول نهایی را که شامل روسری‌ها و شال‌های باتیک است تکمیل کنیم تا قیمت تمام شده‌ی آن را که بین 100 تا 150 هزار تومان است به زیر 100 هزار تومان کاهش دهیم و بازارهای تازه‌ای پیدا کنیم.

نامورمطلق گفت: خوشبختانه حضور آقای سلطانی‌فر تاثیر بسیار خوبی در روحیه هنرمندان و مردم شهرستان اسکو و مدیرانی که تاکنون از این کارگاه‌های بزرگ دیدن نکرده‌ بودند، گذاشت. خیلی متاسفم صنایع دستی آن طور که باید دیده نمی‌شود، در حالیکه ما کار خودمان را برای صنایع دستی انجام می‌دهیم.

به گزارش ایسنا، چاپ "باتیک" به عنوان هنری سنتی و با قدمت بیش از دوهزار سال، سده‌ها مورد استفاده هنرمندان و صنعتگران نقاط مختلف جهان بوده است. این هنر قبل از اسلام از طریق جاده ابریشم به وسیله تجار آذربایجانی به ایران آمد و در آغاز به‌صورت ابتدایی آن (باتیک تک‌رنگ) در تبریز متداول شد.

از دوره صفویه، چاپ روی پارچه ابریشم به روش "باتیک" در شهرستان اسکو، "کهنو" و "باویل" آذربایجان شرقی رونق فراوان یافت. چاپ باتیک روی پارچه در چندین مرحله انجام می‌گیرد که "صمغ‌گیری ابریشم" نخستین مرحله آن است. شکل ابتدایی این کار در کشور چین و سپس در جزیره جاوه اندونزی رایج و به تدریج به کشورهای دیگر صادر شد و هر سرزمین با توجه به سنت، سلایق و ذوق خود، تحولی در آن ایجاد کرد.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها