بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۵۱۶۲۵
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۵
 تدبیر24 زهرا سلیمانی: زندگی ماشینی افراد را با استرس‌های مختلفی مواجه کرده است و این شرایط می‌تواند ناکامی و تاثیرات فراوانی را برای افراد به همراه داشته باشد. در چنین شرایطی این سوال پیش می‌آید که برای از بین بردن افکار منفی و جایگزین کردن آن به نگرش مثبت‌ چه باید کرد؟ اگر ذاتاً شرایط زندگی احساس خوشبینی را در فرد از بین برده باشد راه‌هایی برای احیای آن به‌وسیله مهارت‌های زندگی و مثبت‌اندیشی به شکل کاربردی خواهد بود؟ آیا برگزاری دوره‌های مختلف می‌تواند در زندگی افراد همچون معجزه عمل کرده و مشکلات را حل‌و‌فصل کند. 
 
 بعد از گذشت یک روز شلوغ کاری پیامکی مبنی‌بر برگزاری «دوره کاملا کاربردی احیای اسطوره‌های خاموش» روی صفحه تلفن همراهم نقش می‌بندد. اسم دوره حس کنجکاویم را تحریک می‌کند تا آدرس جایی که سمینار مذکور در آن برگزار می‌شود را بردارم و عصر پنجشنبه به سالنی در مرکز شهر بروم. در محوطه سالن همایش افراد در سنین و شرایط گوناگون حضور دارند و بالاخره این سمینار در ساعت پنج بعد ازظهر با حضور دو فرد جوان که در آگهی‌ها از آنها با عنوان «استاد» یاد شده و با شعار «من خودم را در زندگی هرگز تکرار نمی‌کنم» برگزار می‌شود. 
 8 جلسه 400هزار تومان!
زمان برگزاری همایش فقط به معرفی دوره‌های آموزشی، توجه به کارآفرینی و تقویت حس کارآفرینی در بین افراد و با تکرار شعار آن می‌گذرد. جالب است بدانید دوره‌های آموزشی در هشت کارگاه با نام‌های زئوس، پوزیدون، ‌هادس، آپولو و.... برگزار می‌شود و تنها مطلب علمی عنوان شده در آن جلسه فقط شناسایی «آنیما» و «آنیموس» (الگوهای مردانه و زنانه بنابر گفته‌های یونگ، روانشناسی تحلیلی) است. در پایان زمان سمینار مسئول همایش پشت تریبون رفت و به معرفی دوره‌ها، هزینه نشست‌ها و نحوه اخذ وجه پرداخت. هزینه شرکت در دوره‌ای که هشت جلسه دارد، 400 هزار تومان است البته اگر همان‌وقت و در همایش مذکور بلافاصله ثبت‌نام کنید 120 هزار تومان تخفیف می‌گیرید. این دوره‌ها به صورت گروهی برگزار می‌شود و اگر فرض کنیم در هر کلاس 10 نفر وجود داشته باشند با احتساب هر جلسه 50 هزار تومان، یک جلسه سه ساعته 500 هزار تومان برای جناب «استاد» درآمد دارد. این در حالی است که اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها هم نمی‌توانند چنین درآمدی داشته باشند.
 تغییرات از درون خود 
محدثه 45 ساله، مدیرعامل شرکت و یکی از حاضران این نشست است. او با بیان اینکه تاکنون در دوره‌هایی از قبیل NLP شرکت کرده اما تاثیرات این دوره‌ها برایش زودگذر بوده است، می‌گوید: با گذراندن یک دوره کوتاه‌مدت یا حضور در یک جلسه هیچ اتفاقی در زندگی افراد نمی‌افتد بلکه اگر فردی خواستار تغییر در روند زندگی خود است باید خودش بخواهد درغیر این صورت این مسائل فقط حرف است. این فرد تاکید می‌کند: با حضور در این کلاس‌ها می‌توان سرنخ‌ها و مسیرهای زندگی را شناسایی کرد. به کارگیری این سرنخ‌ها در زندگی مهم است و گرنه حرف زیاد است.
  اعمال تغییرات فقط ازسوی خود شخص 
حسین‌زاده یکی دیگر از افراد حاضر در همایش است. او درباره برگزاری این دوره آموزشی می‌گوید: برگزاری این دوره‌ها برای افراد مشتاق مناسب است اما تاثیرگذار نیست بلکه به قول قدیمی‌ها هرکس قیچی زندگی‌اش در دست خودش است و نمی‌توان برای هیچ‌کس نسخه واحد پیچید بلکه با توجه به شرایط، هرکس باید برای بهبود شرایط خود تلاش کند اما مسائل اولیه و اصولی که همه افراد در این دوره‌ها مطرح می‌کنند اغلب در کتاب‌های باربارا دی آنجلیس، آنتونی رابینز و دیگر روانشناسان مطرح دنیا آمده است و در اغلب دوره‌های آموزشی فقط خلاصه‌ای از مطالب موجود در آن کتاب‌ها تکرار می‌شود.
 مهارت‌هایی که باید همیشه به کار گرفت
نرگس 35 ساله یکی دیگر از افراد شرکت‌کننده در این سمینار است که به گفته خودش در دوره‌های مختلف از جمله مثبت‌اندیشی و... شرکت کرده است. او تاثیر این دوره‌ها را در زندگی‌اش مثبت می‌داند و می‌گوید: اگر افراد می‌خواهند سرمشقی را در زندگی خود جاری و ساری کنند باید انجام آن را همیشه در اولویت قراردهند آن هم به این دلیل که با اندکی بی‌توجهی به آن دوباره فرد به وضعیت گذشته خود برمی‌گردد و این همه تلاش و کوشش او بی‌تاثیر است.
 آرامش در به‌کارگیری سفارشات معصومین 
زهره 55 ساله درباره کم و کیف برگزاری این همایش می‌گوید: باید در نظر داشت که به کار بردن آموزه‌های دینی در زندگی و توجه به سخنان معصومین می‌تواند آرامش را در زندگی افراد ایجاد کند. او می‌افزاید: امروزه مردم ناکامی‌های زندگی را بیش از حد بزرگ می‌کنند و در پی حل‌وفصل مشکلات خود نیستند بلکه اگر به مسائل مذهبی توجه کنند و در زندگی خود گذشت داشته باشند دیگر نیازی به مراجعه به این دوره‌ها نیست.
  کم و کیف برگزاری سمینارها باید بررسی شود
یک جامعه‌شناس درباره تب داغ روانشناسی بازاری که در بسیاری موارد غیرعلمی هم است به «آرمان» می‌گوید: مثبت‌اندیشی و استفاده از توانایی‌های درونی حق هر انسان است و از نظر روانشناسی زندگی سرشار از نعمت‌ها و ثروت‌های نامحدود است و همه انسان‌ها حق به دست‌آوردن آرامش و نشاط را در زندگی دارند ولی دستیابی به شادی، شادابی و موفقیت در هر زمینه، فقط به همت و تلاش افراد بستگی دارد. امان‌ا... قرایی‌مقدم می‌افزاید: هیچ‌کس جز خود شخص نمی‌تواند موقعیت‌ها و شادابی‌ها یا غم‌ها و شکست‌ها را برای خویشتن فراهم سازد آن هم به این دلیل که اگر در جامعه گروه اندکی، احساس خوشبختی و سعادت می‌کنند و عده زیادی از خود ناراضی هستند، به این دلیل است که هرکس حوادث را با توجه به باورها و بینش خود تفسیر و توجیه می‌کند. به گفته او در واقع حقیقت همه چیز از افکار و ذهن انسان سرچشمه می‌گیرد؛ یعنی این ذهن است که فرد را انسانی موفق و قوی یا برعکس می‌سازد. قرایی مقدم تاکید می‌کند: با اندیشه‌های مثبت است که توانمندی‌ها، اعتماد به نفس و خودباوری‌ها افزایش می‌یابند درحالی که با افکار منفی، ناتوانی، حقارت و خودکم‌بینی‌ها درانسان تشدید و در نتیجه بسیاری از امراض روحی و جسمی گریبانگیر فرد می‌شود.‌ او در جواب به سوالی درباره وجاهت قانونی برگزاری این دوره‌ها از سوی افراد می‌گوید: اغلب این نشست‌ها در فرهنگسراهای وابسته به شهرداری برگزار می‌شود و مسئولان آن مراکز نیز موظف به پیگیری و توجه نسبت به میزان سواد و توانایی فرد برگزارکننده هستند. باید توجه داشت اینکه هر کسی فقط با گذراندن یک دوره کوتاه‌مدت اسم خود را استاد بگذارد و به راهنمایی مردم بپردازد بسیار آسیب‌زاست و موجب بروز آسیب‌هایی در جامعه می‌شود. برای مثال مشاوره و توجه به مسائل آن نه‌تنها مهارت لازم و تائیدیه از سوی مراکز مختلف را نیاز دارد بلکه خود فرد مشاور و راهنما نیز باید از وجاهت لازم برخوردار باشد درغیر این صورت، این عدم رسیدگی و توجه به برگزاری این نشست‌ها زنگ خطر بروز آسیب‌‌ها و نارسایی‌های اجتماعی را به صدا درمی‌آورد. او تصریح می‌کند: باید افزایش مراجعه به مشاوره و کسب مهارت‌های اجتماعی را در بین افراد تقویت کرد و در غیر این‌صورت نمی‌توان برای رهایی از مشکلات موجود کاری از پیش برد؛ جامعه افسرده بیش از پیش در معرض آسیب‌های گوناگون قرار می‌گیرد.
برچسب ها: تدبیر24
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها