بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۵۱۸۳۴
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۹
رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست گفت: کسی نباید فکر کند که محیط‌ زیست محلی برای بزن و در روهاست و هرکسی می‌تواند محیط‌زیست را تخریب کند و به‌راحتی برود، بلکه این افراد در پایان عاقبت کار خودشان را خواهند دید.
  تدبیر24: معصومه ابتکار صبح امروز (سه‌شنبه) در جلسه مدیران کل حفاظت محیط‌زیست کشور با موضوع محیط‌ زیست طبیعی که در اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: با روی کار آمدن دولت یازدهم یک چرخش نگرش جدید و تفکری متفاوت به محیط‌زیست به وجود آمده که باعث شده در این دو سال اتفاقات مهمی در حوزه محیط‌ زیست بیافتد.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست با اشاره به خط و مشی مشخص‌شده توسط رهبر معظم انقلاب در حوزه محیط زیست، تصریح کرد: خط‌مشی‌های رهبری راهبردی‌ترین اتفاق است که در حوزه محیط‌زیست رخ‌داده است و باید بر اساس آن برنامه‌ریزی انجام دهیم؛ نگاه ایشان به محیط‌زیست نگاه فرا قوه‌ایست و دولت، مجلس، قوه قضاییه، مجمع تشخیص مصلحت نظام، نیروهای مسلح و مردم همگی پیرو خط و مشی رهبر معظم انقلاب هستند و سخنان ایشان همه را در برمی‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه تالاب‌ها یکی از اولویت‌های اصلی محیط‌زیست است، خاطرنشان کرد: اولین مسئله مهم حوزه محیط زیست کشور دریاچه ارومیه بوده که با تلاش‌های صورت گرفته می‌توان گفت که وضعیت این دریاچه رو به بهبود است. همچنین خبرهای خوبی در رابطه با دریاچه هامون نیز درراه است.

ابتکار بابیان اینکه رییس‌جمهور نگاه ویژه‌ای به محیط‌زیست دارد، افزود: رییس‌جمهور در سطح بین‌المللی و منطقه‌ای با همتاهای خود دیدارهایی داشته‌اند که در اکثر دیدارها به اهمیت محیط‌زیست اشاره و به بحث احیای تالاب‌ها و مقابله با ریزگردها توجه داشته‌اند.

وی با اشاره به اینکه در کشور اولویت‌بندی‌های مهم اقتصادی وجود دارد، اضافه کرد: ما نمی‌توانیم فشارهای اقتصادی و اجتماعی کشور را نادیده بگیریم، اما نمی‌توان مسئله محیط‌زیست را به‌طورکلی نادیده گرفت و از آن چشم‌پوشی کرد اما متأسفانه محیط‌زیست به این ذلیل از اولویت‌های کشور خارج شد.

معاون رییس‌جمهور با اشاره به نقش قوه قضاییه در رابطه با محیط‌زیست، گفت: باید در رابطه با قاچاقچیان حیوانات، زمین‌خواران و تغییر کاربری زمین‌ها برخورد قاطعانه داشت و کسی نباید فکر کند که محیط‌ زیست محلی برای بزن و درروهاست و هرکسی می‌تواند محیط‌زیست را تخریب کند و به‌راحتی برود، بلکه این افراد در پایان عاقبت کار خود را خواهند دید.

ابتکار ادامه داد: در حال حاضر لوایح ارزیابی خاک، هوا و تالاب‌ها به اتمام رسیده و به مجلس ارائه کرده‌ایم. امیدوارم در پایان این دوره مجلس، این لوایح را که زحمات بسیاری برای تدوین آن‌ها کشیده شده به تصویب برسانند.

وی اظهار کرد: اگر لوایح ارسالی به مجلس به تصویب برسد، می‌تواند برای محیط‌زیست پشتوانه قانونی داشته باشد.

ابتکار بابیان اینکه یکی از اهداف ما جایگزین کردن اهداف توسعه پایدار به‌جای اهداف هزاره خواهد بود، افزود: در کشور تغییر اقلیم شکل خواهد گرفت و ما در تلاش هستیم تا بتوانیم با برنامه‌های علمی تغییرات اقلیمی را تا حداقل خود کاهش دهیم.

وی افزود: برنامه‌های جامعی را برای استانداری‌ها ارسال خواهیم کرد تا برای تکمیل مطالبات خودشان در حوزه محیط‌زیست و مشارکت منطقه‌ای برای گردشگری در دستور کار خود قرار دهند.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست ایران با اشاره به اینکه شاخص عملکرد جهانی محیط‌زیست برای زمین 17 درصد و برای دریا 10 درصد است، افزود: ما با آمارهای جهانی فاصله زیادی داریم و برای حفاظت از منابع داخل کشور خودمان 11 درصد پیش‌بینی کرده‌ایم و سازمان جهانی محیط‌زیست تعیین کرده کشورها تا سال 2020 باید 15 درصد منابع تخریب‌ شده خود را بازسازی کنند.

ابتکار گفت: در حال حاضر بیابان‌زایی و تخریب جنگل‌ها در کشور وجود دارد، اما با احیای تالاب‌ها می‌توانیم بخشی از تعهد خود را تا سال 2020 به نتیجه برسانیم.

وی افزود: برنامه‌ریزی اختصاصی برای مشارکت مردمی در حفظ و نگهداری منابع طبیعی داریم و یکی از مسائل مهم استفاده از گردشگری طبیعی است که باید این امر با برنامه‌ریزی علمی صورت گیرد.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست ایران با اشاره به معضل خشک‌سالی کشور، گفت: با سازمان جنگل‌ها و آبخیزداری مناطق همکاری بسیار خوبی داشته‌ایم و در رابطه با پیشگیری از آتش‌سوزی‌های جنگل‌ها اقدامات، مانورها و برنامه‌هایی را به اجرا درآورده‌ایم.

ابتکار با اشاره به پدیده ریزگردها افزود: برای رفع این مشکل برنامه استانی تدوین خواهد شد تا در استان‌های کشور به صورت علمی و کارشناسی نسبت به پدیده ریز گردها و گردوغبار اقداماتی صورت گیرد.

وی خاطرنشان کرد: روند اقلیم و آب و هوایی ما در حال تغییر است و می‌خواهیم با برنامه‌ریزی، روند مقاوم‌سازی آن را در پیش گیریم. شاید اگر انسان در طبیعت مداخله نمی‌کرد، طبیعت می‌توانست خودش را مدیریت کند، اما با دخالت‌های انسان‌ها باید خودمان طبیعت را مدیریت کنیم تا بتوانیم اقلیمی مقاوم در برابر تغییرات تشکیل دهیم.

به گزارش ایسنا؛ در حاشیه نشست عمومی صبح امروز تفاهم‌نامه‌ای میان سازمان حفاظت محیط‌زیست و استانداری اصفهان در راستای تدوین و اجرای برنامه مدیریت مناطق چهارگانه به امضا رسید.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها