بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۵۱۸۶۰
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۸
برخلاف فرار رو به جلوی مذاکره کنندگان، صدا و سیما در یک سال و نیم گذشته یک رویه یک طرفه با تریبون دادن در برنامه های مختلف به وزیرخارجه و معاونانش را بدون حضور هیچ مخالف در دستور کار داشته
 تدبیر24: منتقدین- روزنامه ایران روز گذشته در صفحه اول خود باتیتر درشت «اعتراض تیم هسته‌ای به مستندهای وارونه» به شدت به صداوسیما حمله کرد. این روزنامه در گزارشی با نام بردن از مستندهای «از هیروشیما تا لوزان»، «شطرنج با گرگ‌ها»، «از ژنو تا وین»، «اعتراض» و «نظارت فقط متعارف» نوشت: « این‌ها برنامه‌هایی هستند که به ترتیب طی روزهای اخیر از رسانه ملی پخش شد و این شائبه را ایجاد کرد که مذاکرات هسته‌ای، خلاف منافع ملی است و دورنمایی مثبت برای آن متصور نیست.»
 طبق آنچه در این گزارش آمده است حمید بعیدی نژاد عضو ارشد تیم مذاکره کننده و معاون وزیر امور خارجه نیز‌، در شبکه‌ی اجتماعی اینستاگرام در پاسخ به نظر کاربران این شبکه، نسبت به برنامه‌ی ثریا انتقادات جدی را مطرح کرد. وی با ارائه‌ی نظراتی عجیب که از یک کارشناس تدوین متن توافق نهایی به دور است ادعاهایی را درباره مفهوم تحریم‌های مرتبط با هسته‌ای مطرح نموده است.
 
یکی از کاربران شبکه‌ی اجتماعی اینستاگرام می‌گوید:
 
دکتر امشب من برنامه ثریا رو تا آخر دیدم از شبکه یک میگفتن تحریم هایی که به بهانه هسته ای اعمال شده و اتفاقا دارن مذاکره میکنن که اون هارو لغو کنن در مقایسه با بقیه تحریمها بسیار ناچیزه !!!!! و از نظر خود آمریکاییها هم تاثیر کمی داره .یه جواب روشن و واضح و قابل فهم بمن بدین که داستان از چه قراره
 
حمید بعیدی نژاد در پاسخی قابل تامل نوشت:
 
صد در صد برعکس است. تحریمهای غیر هسته ای اولا خیلی محدود هستند و بعد تأثیرات عملی و سیاسی خیلی کمی دارند. شاهد آن اینست که تحریمهای غیر هسته ای از اول انقلاب وجود داشته اند و هیچ تأثیر قابل توجهی هم نداشتند. مردم و کشور ما وقتی تحریمها را حس کردند که تحریمهای مرتبط هسته ای شامل تحریمهای اقتصادی و مالی شورای امنیت، اروپا و آمریکا وضع شدند. در دو تا از پست های صفحه اینستا گرام، من تحریمهای مرتبط هسته ای را بازشمرده ام که میتوانید خودتان بخوانید و مقایسه کنید.
 

 
در ادامه کاربری دیگر نیز از وی پرسید:
 
البته جناب دکتر بنده پیشنهاد میکنم برنامه ثریای دیشب رو ببینید و اگر فکر میکنید جایی نیاز به توضیح دارد توضیح بدهید و اگر قبلا توضیح دادید ارجاع دهید به نظر من یک پست دیگر از حضرتعالی می‌طلبد با تشکر از جنابعالی اعیاد هم پیشاپیش مبارک باد
 
معاون وزیر امور خارجه در پاسخ وی گفت:
 
برادر عزیز مثل اینکه شما اخبار را دنبال نمی کنید که بنده در مذاکرات ان پی تی هستم. ولی ما فقط اینقدر خبر داریم که این فیلم خیلی باعث عصبانیت مردم شده است. ولی کار ما چیز دیگری است.
 

 
این مناظره با حضور کاربران دیگر، طرح پرسش‌های دیگر وارائه شواهد از سوی کاربران ادامه یافته است.
 
اگرچه در گزارش این روزنامه این پست اینستاگرام را بهانه ای برای حمله به صدا و سیما بخاطر مستندهای «از ژنو تا وین» و «شطرنج با گرگها» قرار داده است ولی ظاهرا آنچه از آقای بعیدی نژاد سوال شده و هم ایشان و هم این روزنامه از پاسخ به آن طفره رفته اند اساسا مرتبط با موضوع دیگری بوده است که چهارشنبه شب پخش شده است و همانطور که هموطن‌مان پرسیده است در موضوع تحریم ها و امکان لغو آن بوده است.
 
 گفتنی است برنامه‌ی تلویزیونی ثریا در زمان پخش سری جدیدش چهارشنبه ۳۰ اردیبهشت ۹۴ در ساعت ۱۹:۳۰ از شبکه یک سیما به صورت زنده با موضوع بررسی ساختار تحریم‌ها پخش شد. مهندس افشین میرزایی از کارشناسان حوزه‌ی تحریم و عضو حلقه پژوهشی صدق و از پژوهشگران کتاب «گزارش ناخوانده از یک مسیر» میهمان حضوری این برنامه بود که ارائه مفصلی را در رابطه با امکان لغو تحریم‌ها و سطح تاثیرگذاری آن بخش از تحریم ها که قرار است در مذاکرات برداشته شود مطرح کرد. فیلم این برنامه را از اینجا مشاهده نمایید.
 
وی در بخش ابتدایی مباحث خود، به بررسی این موضوع پرداخت که آنچه به عنوان «تحریم‌های مرتبط با هسته‌ای» نامیده می‌شوند، چقدر وجود خارجی دارد و چه اثراتی دارد. و در این ارائه با بررسی تمام قوانین تحریمی آمریکا و عللِ وضع آنها، به این نکته اشاره نمود که هیچ قانون تحریمی «مرتبط با هسته‌ای» وجود ندارد. و اگر مسامحتا تحریم‌های مرتبط با «اشاعه‌ی تسلیحات کشتار جمعی» را در نظر بگیریم، تنها ۳ قانون با اثرات اقتصادی بسیار پایین وجود خواهد داشد. وی سپس با اشاره به رفتار و مواضع کنگره و دولت آمریکا (از جمله نامه اعضای کنگره و پارامترهای توافق لوزان) بیان داشت که آمریکایی‌ها از ابتدا واژه غیر حقوقی «مرتبط با هسته‌ای» (nuclear-related) را در توافق ژنو و لوزان قرار داده‌اند تا برداشتن هیچ تحریمی را تعهد نداده باشند.
 
میهمان برنامه‌ی ثریا در بخش دوم صحبت‌های خود به بررسی مستند و ملموس بیش از ده مانع، که رفع تحریم‌ها را از طریق مذاکرات غیر ممکن می‌کند، پرداخت.
 
اما نکته‌ی بسیار مهم برخورد رسانه های دولتی و مسئولان مذاکره کننده کشورمان است که گویی این روزها دلواپس روشنگری و در اختیار مردم قرار دادن جزئیات توسط رسانه ها شده اند.
 
کسانی که از جانب رهبری مامور شدند تا جزئیات را با مردم در میان بگذارند نه تنها از دادن پاسخ روشن برای آنچه در ازای معامله بزرگ داشته های صنعت هسته ای نصیب مان خواهد شد با فرافکنی و حمله به رسانه هایی که روشنگری می کنند طفره می روند بلکه حتی معلوم نمی کنند کدام بخش کوچک از تحریم ها قرار است در نهایت برداشته شود.
 
همچنین گفتنی است در مواردی همچون بازجویی از دانشمندان هسته ای کشورمان به تصریح آقای عراقچی در مجلس لیست درخواستی آمریکا ۱۸ ماه پیش به مذاکره کنندگان ایرانی داده شده بود که با بی پاسخ ماندن دعوت رهبری برای ارائه جزئیات به مردم برای اولین بار توسط رهبر انقلاب در روزهای گذشته رسانه ای شد.
 
قابل تامل تر از نکات پیش گفته نوع تصور اعضای تیم مذاکره‌کننده‌ی کشورمان است که باعث شده است بر خلاف نظر همه‌ی کارشناسان و به ویژه واقعیت‌های عینی عرصه‌ی تحریم‌ها و عملکرد آمریکا، در پست های اینستاگرام چنین ادعاهایی را مطرح نمایند.
 
در پایان باید گفت برخلاف فرار رو به جلوی مذاکره کنندگان، صدا و سیما در یک سال و نیم گذشته یک رویه یک طرفه با تریبون دادن در برنامه های مختلف به وزیرخارجه و معاونانش را بدون حضور هیچ مخالف در دستور کار داشته که موجبات اعتراض جدی منتقدان را به همراه داشته است تا جاییکه در برنامه های اخیر بعد از گذشت یک سال و نیم مناظره هایی در شبکه هاب غیر اصلی را به روی آنتن برده است.
 
لازم به ذکر است که چندی پیش کتاب «گزارش ناخوانده از سرانجام یک مسیر» که به بررسی جامع ساختار تحریم‌های کشور و کارنامه‌ی توافق ژنو در رفع آن‌ها پرداخته است، منتشر شد. در این کتاب یک فصل کامل به بررسی «تحریم‌های مرتبط با هسته‌ای» پرداخته است. در این فصل کتاب با بررسی تمامی قوانین تحریمی علیه کشورمان و بررسی عللِ وضع آنها و با بررسی مواضع مقامات آمریکایی درباره رفع تحریم‌ها، نشان داده است که آمریکا از ابتدا عزمی برای برداشتن هیچ تحریمی ندارد و در مذاکرات هسته ای صنعت هسته ای کشور دارد با هیچ معامله می شود.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها