بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
کد خبر: ۵۱۹۹۲
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۹
  تدبیر24: مهدی آیتی- سحابي در زبان فارسي به ستارگان درخشان كهكشاني و در زبان عربي به ابرهاي پرباران مي گويند. خاندان بزرگ سحابي در ايران يعني سه نسل پرافتخار به ترتيب عبارتند از فقيد سعيد دكتر يدا... سحابي و سپس فرزندش مهندس عزت ا... سحابي و بعد نوه اش بانوي ارجمند مرحومه خانم هاله سحابي. به راستي سحابي ها در تاريخ معاصر و انقلاب، ستارگان درخشان كهكشاني و ابرهاي پرباران و بركت براي ملت ايران بشمار مي آيند.
خاندان سحابي زندگي خود را بر سر آزادي و آزاديخواهي مردم ايران گذاشتند و باوقار و متانت در كمال بي ادعايي خدمت نمودند و در غربت و مظلوميت جان به جان آفرين تقديم كرده و بسوي آسمانها پر كشيدند. روحشان شاد و ياد و راهشان مستدام باد.
در پاكي و عظمت دانشمند مرحوم دكتر يدا... سحابي همين بس كه مرحوم مهندس بازرگان اولين نخست وزير انقلاب در وصف ايشان فرمود: "علاوه بر مراتب علم و كمال، ايشان در هيات دولت اسوه و الگوي ماست".
دكتر يدا... سحابي در تمام عمر چه پيش از انقلاب و چه بعد از آن يا در مقام كسب علم و دانش و يا در مقام استادي و آموزگاري و در كنار آن همواره به عنوان يك روشنفكر ديني به كار نشر و ترويج اسلام واقعي همت گماشت و اسلام مترقي را در عرصه هاي سياسي بر ملت ايران و مسلمانان جهان معرفي نمود و در اين راه چه رنج ها كه نكشيد و چه زندانها كه نرفت؟
فرزند برومندش مهندس عزت ا... سحابي كه از كارشناسان عاليرتبه اقتصاد و برنامه ريزي بود همانند پدر بزرگوارش رنجهاي فراوان كشيد و نام نيكش همواره در ميان اهل فضل و كمال و سياستمداران معاصر زنده و جاويد است.
در وصف مهندس عزت ا... سحابي همين بس كه ايشان به عنوان اولين رييس سازمان برنامه و بودجه دوره انقلاب توانست اين سازمان از هم گسيخته را بعد از انقلاب به نظم و سامان آورد و در دوره تصدي خود آن را به خوبي مديريت نمايد.
از كارهاي برجسته وي در سازمان برنامه تنها يك مورد اين بود كه وي به عنوان اولين كارشناس عالي توانست بخش مهمي از درآمدها و هزينه هاي مملكت را در دوره خودش در اين سازمان به نظم آورده و شفاف سازي نموده و موارد متعدد از تخلفات مالي را استخراج نمايد.
مهندس سحابي همانند پدر ارجمندش همواره دين و سياست را توام با هم و در كنار هم قبول داشت و به همين جهت هرگز از فعاليت هاي سياسي – اجتماعي در كنار فعاليتهاي علمي اش دوري نكرد و همواره در راه بزرگاني همچون پدر به مبارزات سياسي – اجتماعي مبادرت نمود و آثار گفتاري و نوشتاري وي كه همه در نهايت نظريات عالي كارشناسي است يادگار و ذخيره بسيار ارزشمندي براي نسل ايران فردا خواهد بود.
و اما درباره سركار خانم بانوي مظلومه هاله سحابي اين ستاره درخشان و ابر پرباران چه بگوييم؟ كه با يك دنيا رنج و درد و با لبي بسته و قلبي شكسته، در گرما گرم مراسم مرحوم پدر، جسمش تحمل روحش را نداشت و روح بلندش با آن همه غم و اندوه به آسمانها پر كشيد و به لقاا... پيوست.
به راستي براي دختري اينچنين، تنهايي و جدايي از آن پدر هرگز قابل تحمل نبود و همين مسئله باعث شد كه روحش بي قرار و مشتاق ارواح پاكان گردد و جوار حق را بر اين دنياي فاني و پرفسوس ترجيح دهد.
در ستايش و عظمت اين خاندان همين بس كه سه نسل سحابي كهكشاني در همه عمر، باران خدمت و محبت خود را بر ملت بزرگوار ايران ارزاني داشتند و با آن همه خدمات و كمالات معنوي بدون ادعا و هياهو بيشتر عمر خود را به سكوت معنادار گذراندند و آنگاه كه لازم بود تا از حقوق مردم دفاع نمايند در تمام عرصه هاي سياسي، اجتماعي و فرهنگي حاضر مي شدند و نه تنها سكوت نمي كردند بلكه فرياد هم مي زدند.
هنوز فريادهاي حق طلبانه و آزادي خواهانه اين خانواده عزيز و ارجمند در گوش جوانان، دانشجويان و روشنفكران جامعه طنين انداز است.
روح بلند و ملكوتي سحابي ها بدون شك هم در تاريخ ايران معاصر زنده و جاويد است و هم در كمال رضايت در جوار حضرت حق زندگاني ابدي دارد.
خدايا يادشان و بركاتشان را بر ملت ايران مستدام بدار – آمين.
برچسب ها: تدبیر24
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها