بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۵۲۰۰۵
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۹
معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان معتقد است که اجرای طرح‌های آبخیزداری یکی از مهمترین راه‌های مقابله با بحران کم آبی در ایران و از جمله استان سمنان است که باید به این مهم توجه بیشتری کرد.
  تدبیر24: محمدنقی عزیزی، با اشاره به وقوع خشکسالی‌های پی در پی در این استان و بخش وسیعی از کشور، اظهارکرد: با ایجاد سازه‌های آبخیزداری می توان زمان نفوذ آب حاصل از بارش‌ها را در خاک تا حد بسیار زیادی افزایش داد.

این کارشناس ارشد منابع طبیعی و آبخیزداری، به اجرای یک طرح آبخیزداری در فولادمحله مهدیشهر اشاره کرد و افزود: به طور مثال آب‌های سطحی و آب حاصل از بارندگی‌ها گاه به صورت سیلاب درآمده و کم کم از منطقه خارج و حتی به مناطق کویری جنوب استان می ریزد اما با ایجاد این سازه و با افزایش زمان نفوذ آب در خاک، زمینه نفوذ آب را در اراضی بالادست و متعاقب آن سفره‌های زیرزمینی فراهم می کنیم.

وی، کنترل سیلاب‌های مخرب و نفوذ آب به داخل سفره‌های آب زیرزمینی را از مزایای طرح‌های آبخیزداری برشمرد و با اشاره به شدت خشکسالی و کم آبی در مناطق کویری و نیمه خشکی نظیر استان سمنان، خاطرنشان کرد: افزایش پوشش گیاهی و همچنین اجرای طرح‌های آبخیزداری می‌تواند در راستای مدیریت صحیح آب کمک کند.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان، افزایش آب چاه‌ها و بالاآمدن نسبی سطح آن را از دیگر مزایای اجرای پروژه‌هایی از این دست ارزیابی کرد و ادامه داد: با ایجاد این سازه‌ها و اجرای طرح‌های آبخیزداری بسترهای لازم برای افزایش پوشش گیاهی در منطقه نیز ایجاد می‌شود. ضمن اینکه افزایش سطح پوشش گیاهی بهترین راهکار برای نفوذ بیشتر آب در خاک است و از این راه نیز به تغذیه سفره‌های زیرزمینی نیز کمک می شود.

عزیزی، به دیگر مزایای افزایش پوشش گیاهی اشاره و تصریح کرد: با افزایش پوشش گیاهی در منطقه، امکان ایجاد سیلاب‌ها را نیز تا حد بسیار زیادی کاهش می دهیم. ضمن اینکه ایجاد سازه‌های آبخیزداری، در درازمدت تاثیر مثبتی بر اراضی پایین دست نیز خواهد داشت.

وی یادآوری کرد: اجرای طرح‌های آبخیزداری، یکی از مهمترین راهکارهای مقابله با مشکل کم آبی است که عملیاتی شدن درست و مناسب آن جدای از رفع مشکل کمبود منابع آبی، می تواند بسیاری از معضلات زیست محیطی کشورها را نیز مرتفع کند.
برچسب ها: تدبیر24
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها