بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۵۲۰۱۵
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۳
پای مدیران رده‌بالای اقتصادی وقت بنیاد شهید در تخلف گسترده مالی در این سازمان‌ گیر است. پرونده این‌روزها در کمیسیون اجتماعی است و معلوم نیست دلیل طولانی‌شدن روند بررسی‌ها چیست.
  تدبیر24بنا بود گزارش به همین زودی‌ها در کمیسیون قرائت شود، اما حالا نه‌تنها خبری از خوانده‌شدن گزارش نیست که پیگیری‌های «شرق» نشان داده، روند بررسی گزارش تفحص در کمیسیون اجتماعی به شکل معناداری طولانی شده است. بناست اعضای کمیسیون اجتماعی میزبان رؤسای وقت بنیاد شهید بوده و درباره برخی مسائل و محورها در واپسین جلسه حضوری بحث شود، اما حالا گویی پرونده بنیاد شهید لای چرخ‌دنده‌های کمیسیون اجتماعی مانده و هردم زمان قرائت آن در صحن علنی به تعویق می‌افتد؛ همان گزارشی که به گفته اعضای تیم تفحص، ناگفته‌های فراوانی در خود جای داده و جزئیات تخلف‌های آن از گزارش تفحص تأمین اجتماعی کلان‌تر است.

امیرخجسته، رئیس کمیته تفحص، در همین زمینه به «شرق» می‌گوید: «برخی مدیران ارشد اقتصادی بنیاد شهید در تخلف‌ها دست داشته‌اند، تلاش شده تا با برخی مذاکره‌ها، بخشی از اموال به بنیاد بازگردد و بناست باقی موارد مجهول، در قوه‌قضائیه مورد رسیدگی قرار گیرد». او درباره اینکه چرا فرایند بررسی گزارش در کمیسیون اجتماعی طولانی شده، سکوت اختیار کرده و می‌گوید: «اگر دوستان کمیسیون اجتماعی زودتر گزارش را بررسی کنند، کار ما برای درنوبت‌قرارگرفتن گزارش برای قرائت در صحن جلو خواهد افتاد».

بارقه‌های فساد ١٧٠٠ میلیارد ریالی

کشف فساد هزارو٧٠٠میلیاردریالی در «بنیاد شهید» و انتقال آن به خارج از کشور، از دیگر حفره‌های مالی شناسایی‌‌شده در این گزارش است. سال ٩١ بود که خبر کشف اختلاس ١۵میلیاردتومانی در «بنیاد شهید» در بوق و کرنا شد. زریبافان همان روزها خونسردانه می‌گفت رقم اختلاس نه ١۵میلیارد که شش ‌میلیارد بوده و کارمند خاطی از سازمان اخراج شده است، اما این‌همه داستان تخلف‌ها در این سازمان نبود. آن‌طور که امیر خجسته، رئیس کمیته تحقیق‌وتفحص از «بنیاد شهید»، به «شرق» خبر داده، «در بسیاری از شرکت‌های تابعه این سازمان تخلف‌هایی ثبت شده که تمامی مستندات آن در گزارش نهایی درج شده است». 

تعداد مدیران متخلف مشخص نیست

 او درباره اینکه پای چند مدیر ارشد اقتصادی در تخلف‌ها‌ گیر است، نیز پاسخ مشخصی نداده و تأکید دارد تا زمان قرائت گزارش در صحن نمی‌تواند نکات دیگری از گزارش بگوید.  با این حال سراسر گزارش را اعداد و ارقامی گرفته که مربوط به بخشی از تخلف‌های سازمان‌یافته صورت‌گرفته در بنیاد شهید است.  درهمین‌حال کماکان تیم مسعود زریبافان در تلاش برای لابی با برخی نمایندگان است و فشارها از سوی مدیران گذشته بر اعضای تیم تفحص ادامه دارد. در پرونده تفحص از بنیاد شهید نیز نام یکی از دوستان قدیمی محمود احمدی‌نژاد در میان است؛ مسعود زریبافان، مردی که سال‌ها در حلقه یاران نزدیک رئیس دولت «بهار» باقی ماند. البته او به‌کل مسئله تخلف مالی در بنیاد شهید را با ادبیات ویژه خودش منکر شده است.

آمدوشد زریبافان به دادگاه

بااین‌حال، زریبافان امروز به دلیل چند شکایت مرتبط با موضوع همین پرونده در دادگاه آمدوشد دارد و تا کار مرحله صدور حکم پیش رفته است. اردیبهشت٩٢ مصطفی افضلی‌فرد، سخنگوی وقت کمیسیون اصل٩٠ مجلس خبر داد: تحقیق‌وتفحص از «بنیاد شهید و امور ایثارگران» با امضای ٩٠ نماینده کلید خورده و بنا شده است تا پاییز همان سال گزارش نهایی شود و به صحن علنی بیاید. اما حالا با گذشت دو ‌سال از آن تاریخ هنوز خوانده‌شدن گزارش در صحن در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و مدام پیگیری ماجرا امروز و فردا می‌شود.  البته رئیس کمیته تفحص یکی، دو ماه مانده به نوروز ٩۴ از ارسال گزارش تفحص به هیأت رئیسه خبر داده و بارها اعلام کرده بود گزارش تفحص نهایی شده است.  تفحص از بنیاد شهید نزدیک دوسالی است که به جریان افتاده و مدام قرائت گزارش در صحن علنی مجلس امروز و فردا شده است. «غلامعلی جعفرزاده» از اعضای کمیته تفحص، ابعاد فساد در این پرونده را گسترده خوانده و از تبعات قرائت آن در صحن علنی مجلس اظهار نگرانی کرده است.   

٢  یار دیرینه

با‌‌این‌حال زریبافان که علاقه چندانی به گفت‌وگوی رسانه‌ای ندارد، دوره مدیریتی‌اش را دوره شفاف و پاک‌دستانه‌ای توصیف کرده؛ همان عباراتی که اغلب از سوی محمود احمدی‌نژاد در توصیف دولت‌های نهم و دهم به کار گرفته می‌شد. دوستی قدیمی زریبافان و احمدی‌نژاد تنها به تشابه در پوشش و کاپشن بهاری یکسان خلاصه نمی‌شد. او پیش از ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد، عضو شورای شهر تهران بود و پیش از آن در سال ٨۴ عضو هسته مرکزی ستاد احمدی‌نژاد. پس از شکست در انتخابات دور سوم شوراها (که کاندیدای ائتلاف رایحه ‌خوش‌ خدمت بود)، ریاست مجمع باشگاه دولتی استقلال را در دست گرفت. زریبافان در دوران ریاست احمدی‌نژاد مدتی دبیر هیأت دولت بود و بعدا با مخالفت مجلس با حضور مدیران دولتی در چند پست از دبیری هیأت‌دولت به ریاست «بنیاد شهید» تغییر موقعیت داد. 
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
غیر قابل انتشار: ۱
انتشار یافته: ۲
حقیقت
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۸
0
1
خدایا مدیران این دولت بدل شهید رجایی هم به بنیاد شهید که مرکز امیدان ما چشم و چراغ ملت در آنچا تردد میکنند رحم نکردند همانطوری که به بازنشستگان و از کار افتادگان تامین اجتماعی هم رحم نکردند
ثمن
|
-
|
۲۲:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۲
0
0
جالبه چرا الان کسی دلواپس نمیشه؟ یا چرا تجمع نمیکنند؟ چرا دست نوشته ها توی خیابان نمی بینیم؟چرا؟چرا؟چرا؟
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها