بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۵۲۰۴۸
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۳
عضو کمیته تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی از ورود علی لاریجانی به پرونده سعید مرتضوی جهت تسریع در رسیدگی به آن خبر داد و گفت: شخص آقای علی لاریجانی بعد از برگزاری چند جلسه مشترک با اعضای کمیته تحقیق و تفحص نیز مکاتباتی و ملاقاتی با قوه قضاییه داشتیم تا نهایتا طی چند هفته اخیر شاهد تحرکات جدیدی باشیم.
 تدبیر24حسین دهدشتی ضمن اشاره به اطاعه دادرسی پرونده تخلفات سازمان تامین اجتماعی در دولت دهم، گفت: مجلس شورای اسلامی در خصوص تحقیق و تفحص‌ها یک آیین‌نامه مشخصی دارد که متاسفانه قوه قضاییه به آن عمل نکرد. حتما  در جریان هستید که 17 تا 18 ماه پیش گزارش تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی خوانده شد. طبق آیین‌نامه باید ظرف 3 ماه قوه قضایییه رسیدگی کرده و حکم را صادر کند اما هنوز حکمی صادر نشده است.

نماینده آبادان در ادامه به جلسات مکرر اعضای کمیته تحقیق و تفحص جهت تسریع در  رسیدگی به پرونده سعید مرتضوی اشاره کرد و افزود: در این مدت ما مکاتبات و ملاقات زیادی داشتیم و اخیرا نیز خود آقای محجوب از طرف کمیته تحقیق و تفحص نشستی با قاضی پرونده داشت که در این نشست قول‌هایی برای رسیدگی به این پرونده داده شد.

او با تاکید بر اینکه اعضای کمیته تحقیق و تفحص بابت زمان‌بربودن رسیدگی به پرونده سعید مرتضوی گله‌مند هستند، تصریح کرد:  زمان‌بربودن رسیدگی البته به دقت در پرونده هم مربوط می‌شود. از آنجایی که پرونده وسیع و پیچیده است ما به آن واقف هستیم و قبول داریم. اما اینکه رسیدگی را تا این اندازه به تعویق اندازد، قابل قبول و دفاع نیست و اینکه آثار یا تبعات روحی و روانی که برای مردم ایجاد می‌کند را نمی‌توان ارزش‌گذاری کرد و توجیه‌پذیر نیست.

دهدشتی همچنین با تاکید بر ضرورت استقلال قوا، خاطرنشان کرد: خوشبختانه در چنند ماه اخیر اتفاقاتی در سیر رسیدگی به این پرونده افتاده و  حتی سازمان تامین اجتماعی وکیلی برگزیده تا شکایات خود از رییس سابق این سازمان را دنبال کند اما فعلا از قوه قضاییه انتظار داریم که سرعت بیشتری به روند کار بدهد. در شرایط کنونی نیز طبق قانون و بنابر اصل تفکیک قوا مجلس اختیاری بیشتر از این ندارد که از قوه قضاییه بخواهد احکام پرونده سازمان تامین اجتماعی زودتر مشخص شود.

عضو کمیته تحقیق و تفحص همچنین از مکاتبات اخیر کمیته با قوه قضاییه پرده برداشت و گفت: تنها کاری که ما نسبت به پرونده تامین اجتماعی می‌توانستیم انجام دهیم، تعیین ملاقات‌هایی با مسئولین از طرف کمیته تحقیق تفحص بود است. حتی در چند مقطع نیز با مراجع قضایی مکاتبه داشتیم. ماه گذشته نیز شخص آقای علی لاریجانی بعد از برگزاری چند جلسه مشترک با اعضای کمیته تحقیق و تفحص نیز مکاتباتی و ملاقاتی با قوه قضاییه داشتیم تا نهایتا طی چند هفته اخیر شاهد تحرکات جدیدی باشیم.

این عضو فراکسیون رهروان با تاکید بر اینکه نمایندگان به‌جای مردم سوال می‌کنند و طبق قانون مصونیت در اظهار‌نظر دارند، اعلام کرد: در شرایط کنونی که قاضی پرونده نیز عوض شده است امیدواریم که عزم جدی برای رسیدگی به آن وجود داشته باشد. 

او همچنین روند کنونی تحقیق و تفحص‌ها را این چنین مورد انتقاد قرار داد: مشکلی که در جریان پرونده‌های تحقیق و تفحص وجود دارد این است که کار مجلس کاملا جدای از قوه قضاییه است و نهایتا باید آن جمع‌بندی مجلس و گزارش تحقیق و تفحص به قوه قضاییه برود. مهمترین اشکالی که ما الان به تحقیق و تفحص‌ها وارد می‌دانیم این است که قوه قضاییه در پرونده به ایراداتی می‌رسد که بخش‌هایی از گزارش را  به لحاظ حقوقی و پیگیری قابل قبول نمی‌داند.

دهدشتی پیشنهاد داد: ما می‌گوییم چه بهتر است تا زمانی که تحقیق و تفحص شروع می‌شود یک نماینده تام الاختیار از قوه قضاییه یا یک قاضی تام الاختیار از قوه قضاییه با حفظ استقلال خودش در کنار کمیته حقیقت‌یاب یا تفحص قرار بگیرد‌. یعنی هم‌زمان با رسیدگی به پرونده قوه قضاییه نیز در جریان کار باشد و پیگیری‌ها را هم‌زمان با کمیته تحقیق و تفحص انجام داده و در عین حال به کمیته مشاوره بدهد. با این اتفاق چنین فرصتی ایجاد می‌شود تا بعد از نهایی شدن گزارش تفحص، احکام اولیه برای پرونده نیز صادر شود.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها