بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 24
کد خبر: ۵۲۰۸۲
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۹
 تدبیر24: خر، الاغ یا درازگوش یکی از گونه‎‎های جانوری و از خانوده اسبیان است؛ حیوانی که در زمره‎‎ی حیوانات اهلی و گاهاً نیز وحشی قرار دارد ولی این روزها شاید به دلیل این که سمبلی از کودنی به شمار می‎‎آید، ادامه حیات آن کمتر مورد توجه تشکل‎‎ها و دوست داران محیط زیست است.

"نادر پیری اردکانی" پژوهشگر و دبیر انجمن شیفتگان طبیعت اردکان، با اشاره به در حال انقراض بودن خرهای وحشی حاشیه‌ی کویر، می‏‏‌گوید: این گونه جانوری که تا مدتی پیش از ساکنان اصلی دشت اردکان - یزد بوده‎‎اند، امروز طعمه‌ی کرکس صفتانی شده‌اند و به زودی نسلشان منقرض خواهد شد.

وی ادامه می‎‎دهد: این حیوانات دیگر در گله‌های چند صدتایی دیده نمی‌شوند بلکه به صورت پراکنده و انگشت شمار به حیات خود ادامه می‎‎دهند و این در حالی است که حمایتی در کار نیست و به نظر محکوم به انقراض هستند.

این دوستدار طبیعت با اشاره به ویژگی‎‎های متعدد این مرکب سال‏‏های دور آدمیزاد، تصریح می‏‏‌کند: خر، حیوانی نجیب، قانع و سر به زیری است که بی منت و در ازای آذوقه‎‎ای ساده، سال‎‎ها و در هر شرایطی بار انسان‌ها را به دوش ‌کشیده است.

وی اضافه می‎‎کند: این برده آدمیزاد تا زمانی که قادر به استفاده است، مورد بهره برداری قرار می‎‎گیرد ولی با وجود این که یک عمر با انسان انس می‌گیرد، سرانجام ناجوانمردانه به حکم کم‌کاری و پیری در دشت و صحرا رها می‌شود تا در پایان حیاتی ذلت بار به استقبال مرگی دردناک برود و طعمه‌ی سگ‌های وحشی شود.

پیری اردکانی با بیان این توضیح در مورد خرهای بومی و البته اشاره به انگشت شمار شدن امروز آنها در کوی و برزن به دنبال وجود وسایل نقلیه پیشرفته، می‎‎گوید: البته این وضعیت تنها مختص خرهای بومی نیست بلکه خرهای وحشی این منطقه که بعضاً در حاشیه‎‎ی شهر و حتی در مناطق حفاظت شده کویری استان، دیده می‏‏‌شوند نیز وضعیت بهتری ندارند.

وی با تاکید بر این که این نژاد نه از گونه‎‎ی خرهای بومی و نه گورخر آسیایی هستند، اذعان می‏‏‌کند: متاسفانه این روزها خرهای وحشی نیز از سوی بشر افسار گسیخته مورد تهدید قرار گرفته‎ به نحوی که برخی از افراد سودجو برای استفاده از گوشت این حیوان، اقدام به شکار آن می‏‏‌کنند.

وی خاطرنشان می‎کند: این حیوان به دلیل برخورداری از خوی مهربانی، معمولاً از انسان‎‎ها خیلی دور نمی‏‏‌شود و متاسفانه همین کافی است تا در یک چشم به هم زدن از سوی سودجویان، شکار شوند و گوشت آنها به قیمت گزافی به فروش رود.

این پژوهشگر و محقق اردکانی در پایان با اشاره به این که تاکنون هیچ گروه و تشکل زیست محیطی از این گونه جانوری حمایت نکرده و در هر شرایطی محکوم و مظلوم واقع شده است، خواستار توجه بیشتر به این حیوان شد.

"مرتضی عزیزی" رییس محیط زیست اردکان نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایسنا – منطقه یزد، با اشاره به وجود گونه‌های نادر متعدد حیات‌وحش در بخش خرانق این شهرستان، تصریح کرد: بیابان‌های اطراف شهرستان اردکان به ویژه بخش خرانق، یکی از زیستگاه‌های اصلی خر وحشی است .

وی اظهار کرد: آمار دقیقی در خصوص تعداد این حیوان وحشی در این منطقه وجود ندارد و تاکنون در این مورد آمارگیری نیز صورت نگرفته است.
برچسب ها: تدبیر24
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها