بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 18
کد خبر: ۵۲۱۰۶
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۲
  تدبیر24: موضوع جداسازی حوزه جوانان از ورزش از مدت‌ها پیش مطرح بود و امیدواریم که کارشناسان بتوانند به صورت فنی به این موضوع بپردازند و اهمیت جداسازی را تبیین کنند چرا که حوزه جوانان بسیار مغفول واقع شده است. وزارت ورزش و جوانان باید در دو حوزه با توجه به اهمیت موضوع فعالیت‌های لازم را انجام می‌داد اما متاسفانه آنچه امروز در حوزه جوانان وزارتخانه ورزش و جوانان شاهدیم به حاشیه رانده شدن و زیرمجموعه واقع شدن حوزه جوانان است، زیرا مهمترین دغدغه وزارت ورزش و جوانان فقط ورزش است و تنها کارهای کوچکی برای جوانان انجام می‌شود که آن نیز به چشم 
نمی آید یعنی وزارتخانه ورزش و جوانان عمده کارش پرداختن به حوزه ورزش است ضمن اینکه اهمیت ورزش را نادیده نمی‌گیریم ولی حوزه جوانان به فراموشی سپرده شده است.
مطالباتی که در بخش جوانان وجود دارد و انتظاراتی که برآورده نشده در بخش ورزش هم تاثیرگذار بوده است و آنگونه که باید به حوزه ورزش پرداخته شود هم پرداخته نشده است. لذا ضرورت دارد که متولیان و در ابتدا دولت با تهیه و تقدیم لایحه‌ای به این امر مهم بپردازد و به حل معضلات مربوط به قشر جوان به طور جد وارد شود. اگر امروز این موضوع را مدنظر قرار نداده و به آن اهمیت ندهیم به مراتب فردا سخت‌تر و به ضرر جامعه خواهد بود.
امروز آمارهای تکان دهنده‌ای در موضوع طلاق و کاهش قابل توجه ازدواج جوانان را شاهد هستیم و در آماری که اخیرا منتشر شده که از سال 91 موضوع را مورد بررسی قرار داده بود هر سال شاهد کاهش ازدواج جوانان و افزایش نرخ طلاق هستیم که این موضوع نگران کننده است و متاسفانه مورد توجه کارشناسان و دست‌اندرکاران واقع نشده که چه آسیبی امروز جامعه را تهدید می‌کند. از سوی دیگر طبق فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر توجه به رشد جمعیت ضرورت توجه به حوزه جوانان بیشتر احساس می‌شود زیرا قسمت عمده رشد جمعیت به جوانان برمی‌گردد.
جامعه جوانان کشور ما اگر مستقل و حوزه جوانان از حوزه ورزش جدا شود، ما در دو شاخه شاهد قدرت نمایی در جهان خواهیم بود؛ یکی در حوزه ورزش که به صورت فنی‌تر و تخصصی‌تر به آن پرداخته خواهد شد. هرچند برخی صاحبنظران ممکن است بگویند ورزش هم مربوط به قشر جوان است اما باید توجه داشت که حوزه ورزش نیازمند تصمیمات و برنامه‌ریزی‌های کوتاه مدت و حوزه جوانان نیازمند برنامه‌ریزی‌های بلندمدت است. از سوی دیگر ورزش تنها بخش کوچکی از حوزه جوانان را تشکیل می‌دهد. در صورتی که اگر به این دو حوزه جداگانه توجه شود به نفع هر دو است. باز هم تاکید می‌کنم به حوزه جوانان اجحاف‌ها و کم لطفی‌های بسیاری شده است. پیشتر خود من طرحی برای تشکیل سازمان و وزارتخانه‌ای برای جوانان تحت عنوان وزارتخانه "ازدواج و طلاق" تهیه کردم اما عده‌ای به علت قبیح بودن نام طلاق، بر این طرح انتقاد داشتند که ما در ادامه نام آن را به وزارتخانه خانواده، جوانان و ازدواج تغییر دادیم اما این طرح به دلایلی تاکنون مسکوت مانده است. بیشتر کارشناسان و صاحبنظران هم این طرح را تایید کردند و معتقد بودند در حق جوانان کوتاهی شده و لزوم تشکیل چنین وزارتخانه‌ای لازم است. امروز باز هم لزوم تشکیل چنین وزارتخانه‌ای بیش از پیش احساس می‌شود و در صورت تشکیل آن مسلما تمامی ابعاد حوزه جوانان مورد مطالعه قرار خواهد گرفت.از ازدواج و تشکیل خانواده گرفته تا بحث اشتغال و مسکن و ... این نتیجه مثبت تشکیل چنین وزارتخانه‌ای خواهد بود که در پی آن شاهد افزایش جمعیت - به عنوان نیاز ضروری جامعه- خواهیم بود.برخی انتقاد دارند که تفکیک این دو حوزه هزینه‌بر و برخلاف کوچک سازی دولت است اما من معتقدم این انتقاد اشتباه است زیرا ما نباید همه چیز را به موضوعی ربط دهیم که بیشتر آسیب‌رسان است تا سودرسان. این تفکیک هزینه‌بر نخواهد بود اگر هم باشد دولت باید امروز به فکر حل آن باشد.از سوی دیگر هزینه این تفکیک تنها در حد تقسیم نیروهای یک سازمان به دو سازمان منفک است که هزینه چندانی ندارد و در عین حال ضرورت هم دارد، زیرا ما امروز شاهد کاهش ازدواج و افزایش طلاق، بیکاری و افسردگی جوانان و ... هستیم.
برچسب ها: تدبیر24
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها