بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 24
کد خبر: ۵۲۱۸
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۵
آیت‌الله آملی‌لاریجانی:
رسیدگی به شکایات شهروندان، جلوگیری از فساد و حقوق‌بشر مقوله‌های متفاوتی هستند، ولی با هم در ارتباط هستند. ارتباط این بخش با ...
تدبیر24: محکومیت برخی از کارگزاران حکومتی در پرونده اختلاس سه‌هزار‌میلیاردی مشخص شد، این خبر را دیروز رییس قوه‌قضاییه در جمع خبرنگاران در اجلاس «آمبودزمان» آسیایی اعلام کرد. روز دوشنبه ناصر سراج رییس سازمان بازرسی کل کشور که پیش از این قاضی پرونده اختلاس بزرگ بود اعلام کرد که مدیران عامل پیشین بانک‌های مسکن، ملی و صادرات به‌زودی محاکمه خواهند شد. قدرت‌الله شریفی مدیرعامل پیشین بانک مسکن، سیدمحمد جهرمی وزیر راه سابق دولت احمدی‌نژاد مدیرعامل پیشین بانک صادرات و محمودرضا خاوری هم مدیرعامل پیشین بانک ملی هستند.

به گزارش ایسنا آملی‌لاریجانی طی سخنانی در سیزدهمین اجلاس آمبودزمان آسیایی که در سالن اجلاس سران در حال برگزاری است با اشاره به فعالیت دستگاه‌های نظارتی کشور، گفت: «در پرونده فساد سه‌هزار‌میلیاردی افرادی از کارگزاران حکومتی با مستندات کاملا روشن محکوم شدند که با آنها برخورد سنگینی خواهد شد.»

وی با بیان اینکه اگر با فساد مبارزه می‌شود برای این است که حقوق آحاد ملت تامین شود، افزود: «رسیدگی به شکایات مردمی از نهادهای دولتی، بحث حقوق‌بشر و مبارزه با فساد مسایل بسیار مهمی هستند و این مسایل به‌ویژه در جهان امروز ذهن اندیشمندان را به خود معطوف کرده است.»

وی ادامه داد: «رسیدگی به شکایات شهروندان، جلوگیری از فساد و حقوق‌بشر مقوله‌های متفاوتی هستند، ولی با هم در ارتباط هستند. ارتباط این بخش با آمبودزمان بسته به این است که تعریف ما از آمبودزمان چه باشد.»

وی با اشاره به تشکیل سازمان بازرسی کل کشور توسط قوه‌قضاییه گفت: «یکی از ویژگی‌های دستگا‌ه‌های نظارتی ما مانند دیوان عدالت اداری و سازمان بازرسی کل کشور این است که از قوه‌مجریه مستقل هستند، زیرا قوه‌قضاییه در کشور ما از قوه‌مجریه مستقل است.»

وی گفت: «همچنین ستاد حقوق‌بشر قوه‌قضاییه بر اساس مصوبه شورایعالی امنیت ملی متشکل از عالی‌ترین مسوولان از وزرا و دستگاه‌ قضایی تشکیل شده‌ است که رییس این ستاد رییس قوه‌قضاییه است.»

آملی‌لاریجانی با اشاره به نقش سازمان بازرسی در کشف فساد سه‌هزار‌میلیاردی گفت: «در این پرونده علی‌رغم همه تبلیغاتی که شد متهمان محاکمه شدند، برخی احکام اجرا شد و برخی هم اجرایی می‌شوند.»

وی با تاکید بر ضرورت نظارت بر کار کارگزاران حکومتی، گفت: «در همین پرونده فساد اخیر، برخی از افراد کارگزار حکومتی با مستندات کاملا روشن محکوم شدند و برخورد سنگینی هم با آنها خواهد شد، زیرا ما معتقدیم که مقابله‌نکردن با فساد باعث می‌شود دستگاه‌ها به فساد آلوده شوند.»

وی افزود: «اگر با فساد مبارزه می‌شود برای این است که حقوق آحاد ملت تامین شود؛ بنابراین تمام این مسایل نظارتی به نحوی برای استیفای حقوق ملت است.»

کمتر از دو سال پیش بود که در بانک صادرات ایران پرده از اختلاسی سه‌هزار‌میلیاردی برداشته شد؛ اختلاسی که به‌عنوان بزرگ‌ترین تخلف مالی در تاریخ ایران نام گرفت. متهم اصلی پرونده امیر منصور‌آریا مدیرعامل بانک آریا است که پس از بازداشت وی مجوز این بانک هم لغو شد. در این اختلاس چندین بانک دولتی و خصوصی دخالت داشتند. یکی از متهمان این پرونده محمودرضا خاوری است که پس از افشای فساد سه‌هزار‌میلیاردی از سمت خود، مدیرعاملی بانک ملی ایران استعفا داد و به کانادا رفت. ایران تلاش‌هایی برای بازگرداندن وی انجام داده اما تاکنون دولت کانادا همکاری با ایران در این خصوص نداشته است. وی در تورنتو کانادا در ویلایی سه‌میلیون‌دلاری زندگی می‌کند که همین موضوع مدت‌ها نقل محافل شده بود. مسوولان قوه‌قضاییه اعلام کرده‌اند که می‌خواهند خاوری را غیابی محاکمه کنند. پیش از این اعلام شده بود که 250نفر در این اختلاس دست داشته‌اند که چهار نفر از متهمان به اعدام محکوم شده‌اند و بقیه مجرمان به حبس ‌ابد و کمتر محکوم شده‌اند. قاضی سراج از دخالت سه نماینده مجلس در این اختلاس خبر داده بود.

 

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها