بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۵۲۲۳۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۹
با توجه به ترکیب جمعیتی کشور نزدیک به 24 میلیون جوان، آنچه بیش از هر موضوع و اقدامی قابل تأمل و مداقه است، طرز تلقی جامعه و به ویژه صاحبان اندیشه و مسئولیت نسبت به پدیده جوانی در کشور است
 تدبیر24: با توجه به ترکیب جمعیتی کشور نزدیک به 24 میلیون جوان، آنچه بیش از هر موضوع و اقدامی قابل تأمل و مداقه است، طرز تلقی جامعه و به ویژه صاحبان اندیشه و مسئولیت نسبت به پدیده جوانی در کشور است. از یک سو بخشی از نخبگان و مسئولان بر این باور بودند که جوانی یعنی نگرانی اجتماعی و بر همین اساس مجموعه نیازها، مطالبات و خواسته های جوانان را به عنوان بحران های جامعه تفسیر می کردند و وظیفه اصلی حکومت و حتی سازمان های متولی امور جوانان را به حل و پاسخگویی برای این بحران ها محدود می نمودند، و در این مسیر از ابزارهای کنترل برای مدیریت این بحران ها استفاده می کردند.
از سوی دیگر، بخشی از نخبگان و دست اندرکاران، باور دیگری دارند؛ آنان جوانی را فرصت و " سرمایه اجتماعی " می پندارند و با این نگرش، نیازها و خواسته های مشروع جوانان را طبیعی می انگارند و وظیفه حکومت و دولت را به رسمیت شناختن حقوق و نیازهای طبیعی جوانان قلمداد می کنند و جوانان را راه حل مشکل می پندارند، نه مشکل و در نتیجه از خود جوانان برای پاسخگویی به نیازهای آنان مدد می جویند و هر گونه برخورد آمرانه و یا قیم مأبـانه مورد قبول نیست و نقش دولت و حکومت را به مثابه نقش یک راهنما، تسهیل کننده و مشاور تغییر می کنند.
با مروری بر منابع دینی و اسلامی، قانون اساسی، چشم انداز 20 ساله، تجارب جهانی و سنت و سیره امام راحل(ره) و مقام معظم رهبری و فراز و نشیب های انقلاب می توان گفت سیاست راهبردی دولت و نظام جمهوری اسلامی آن است که جوانان به عنوان سرمایه اجتماعی معنی شوند و جوانان نه تنها مشکل تلقی نگردند، بلکه بهترین و ارزشمندترین سرمایه برای توسعه، اعتلاء و سربلندی کشور قرار گیرند و هم چنانکه یک جوان یا نوجوان در محیط خانواده سمبل امید، تلاش و نشاط و شادابی برای آینده بهتر است.
در خانواده بزرگی همچون کشور ایران نیز همه جوانان به مثابه فرزندان، سرمایه های اصلی جامعه و نمادی از رشد، توسعه و پیشرفت به حساب آیند و همه امکانات و توانایی ها برای سربلندی و موفقیت آنها مورد استفاده قرار گیرد و برای این امر بسیج شوند.
بر این اساس رویکرد اصلی دولت تدبیر و امید، رویکردی مبتنی بر فرصت تلقی نمودن دوره جوانی و جوانان با شعار جوان باوری و جوان یاوری است علیرغم برخی نارسایی ها و ضعف ها، آنها به مشارکت در ساختن آینده خود دعوت شوند. مطالعات و تحقیقات نشان می دهد جوانان نسبت به آینده امیدوارند و اگر از سوی مسئولان، محبت، احترام و اقدام در عمل مشاهده نمایند، نشاط و شادابی خود را باز خواهند یافت. به علاوه مجموعه شرایط داخلی و بین المللی جمهوری اسلامی اقتضا می نماید که آینده جامعه را که متعلق به جوانان است با همراهی و محوریت خود آنان ترسیم نماید.
بنابراین باید نیازهای جوانان را به رسمیت شناخت و برای تامین نیازها و مطالبات آنها از هر امکانی بهره جست و ساختار متناسب با این نیازها و مطالبات را فراهم نمود تا با عزم و اراده ملی و استفاده از تجارب جهانی و عملکرد و انتظارات گذشته برنامه هایی را جهت حضور جوانان و مشارکت هر چه بیشتر آنان آماده نمود.
با توجه به حضور و مشارکت فعال جوانان در 24 خرداد ماه 1392 از دولت تدبیر و امید انتظار می رود دغدغه ها و مطالبات جوانان را همانند سایر حوزه ها با اهمیت قلمداد کرده و با تدبیری شایسته، امید را پیش از گذشته در دل جوانان زنده نگاه دارد. چرا که کلید آینده این مرز و بوم، در دستان همین جوانان خواهد چرخید.
محمود گلزاری ـ معاون ساماندهی امور جوانان
برچسب ها: تدبیر24
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
محمد مهدی صدیقی خویدک
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۱
0
0
با درود
با توجه به جمعیت بالای جوانان و این موقعیت بدست آمده باید حداکثر استفاده از این پتانسیل عظیم را برای رسیدن به توسعه پایدار و جبران بسیاری از عقب افتادگی ها را که در اثر توجه نکردن به این قشر جوان متاسفانه بوجود آمده را نمود. تجربه بشری نشان داده است که بهترین راهکار اقدام سریع برای بستر سازی و تاسیس سازمان های مردم نهاد بویژه در زمینه جوانان می باشد تا بدین وسیله ریشه های پایداری کشور تحقق یابد تا کشور از گزند اتفاقات روزگار در امان باشد،لذا از مسیولین محترم استدعا دارد تا دیر نشده و فرصت ها از دست نرفته اقدام لازم را عنایت فرمایند
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها