بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
کد خبر: ۵۲۲۵۳
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۸
 تدبیر24: رییس پژوهشکده مطالعات دریاچه ارومیه از مشاهده مقداری آرتمیا در آب‌های ورودی به دریاچه ارومیه خبر داد و گفت: به منظور حفظ گونه‌های زیستی دریاچه درصدد ایجاد بانک ژنی از این گونه‌ها هستیم.

دکتر کامران زینال زاده  با اشاره به وضعیت دریاچه ارومیه،‌ افزود: در حال حاضر به دلیل آزادسازی بخشی از آب‌های پشت سد و بازگشایی مصب رودخانه‌ها قدری به احیای این دریاچه کمک شده است ولی این اقدامات گام‌های اولیه برای احیای دریاچه به شمار می‎رود.

وی با تاکید بر این که این اقدامات تأثیر چندانی در روند احیای دریاچه ارومیه نداشته است، اظهار داشت: تراز آب دریاچه نسبت به سال قبل بهبود یافته است ولی به دلیل تبخیر آب، بخشی از املاح به صورت رسوب در دریاچه باقی مانده است که این امر موجب شده تا بستر آب دریاچه بالا بیاید و در نتیجه عمق آب کاهش یابد.

زینال‌زاده با ابراز امیدواری نسبت به این که اقدامات صورت گرفته در راستای احیای دریاچه موجب بهبود وضعیت آن شود، ادامه داد: به دلیل مصرف بی‌رویه آب در بخش کشاورزی بخشی از آب به هدر می‌رود که لازم است با ساماندهی و سازماندهی مصرف صحیح آب در بخش کشاورزی سهم دریاچه ارومیه از آب رودخانه‌ها را واگذار کنیم. علاوه بر آن اختصاص بخشی از آب پشت سد به دریاچه موجب بهبود وضعیت دریاچه خواهد شد.

رییس پژوهشکده مطالعات دریاچه ارومیه،‌ خاطر نشان کرد: در این راستا اقداماتی صورت گرفته است ولی سرعت اجرای آن مطلوب نیست ضمن آنکه اجرای برخی اقدامات نادرست در خصوص این دریاچه همچنان ادامه دارد.

وی مدیریت نامناسب آب در شبکه و عدم آشنایی کشاورزان با اصول صحیح مصرف آب را بخشی از مشکلات موجود عنوان و خاطرنشان کرد: ما همچنان شاهدیم که با ایجاد مسیر انحرافی در مسیر رودخانه‌ها، آب به مزارع هدایت می‌شود که این امر نیاز به مدیریت آب در شبکه دارد.

زینال‌زاده اضافه کرد: علی رغم آنکه قوانین مناسبی در این زمینه وجود دارد ولی برخی از این قوانین به طور کامل اجرا نمی‌شود و اگر سازمان‌های متولی چون محیط زیست و وزارت جهاد کشاورزی وظایف خود را انجام دهند بسیاری از مشکلات در این حوزه مرتفع خواهد شد.

حذف گونه‌های زیستی و گیاهی دریاچه به دلیل عدم توجه به حق‌آبه

وی، آرتمیا را یکی از شاخص‌های زیستی مهم دریاچه ارومیه ذکر کرد و گفت: این گونه زیستی مقاوم به شوری در چرخه تغذیه گونه‌های بالادستی نقش مهمی ایفا می‌کند که در حال حاضر به دلیل کاهش آب دریاچه، شوری آب از حد آستانه تحمل این گونه زیستی دریاچه ارومیه بیشتر و منجر به نابودی آنها شده است.

رییس پژوهشکده مطالعات دریاچه ارومیه در عین حال خاطرنشان کرد: تخم‌های آرتمیا در بستر دریاچه باقی مانده است که در صورت احیای دریاچه به چرخه بازمی‌گردند و رشد خواهند کرد.

وی با اشاره به بازدید اخیر از این دریاچه خاطر نشان کرد: در این بازدید مقداری آرتمیا در محل ورودی آب‌ها به دریاچه به دلیل آنکه میزان غلظت شوری آن افزایش نیافته است مشاهده شد.

زینال‌زاده، نابودی گونه‌های گیاهی اطراف دریاچه را از دیگر معضلات این منطقه عنوان و تصریح کرد: پوشش گیاهی داخل جزایر دریاچه ارومیه به دلیل خشکی، شن‌های روان و ریزگردها در معرض تهدید هستند. این در حالی است که به دلیل خشک شدن جزایر دریاچه گونه‌های گیاهی آن خشک شده‌اند و گونه کمیاب گوزن زرد ایرانی از جزیره خارج شده و با گم کردن راه خود از تشنگی تلف می‌شوند و این تهدیدی برای این گونه محسوب می‌شود.

تلاش پژوهشکده برای نجات دریاچه

این محقق به تلاش‌های این پژوهشکده برای نجات دریاچه ارومیه اشاره و اظهار کرد: طرح مانیتورینگ پیکره آبی در دستور کار قرار دارد و در این طرح اقدام به اندازه‌گیری تغییرات سطح آب، غلظت شوری و سایر پارامترها بیولوژیکی دریاچه می‌شود.

وی طرح پایش مصوبات اجرایی را از دیگر اقدامات این پژوهشکده عنوان کرد و گفت: از سوی ستاد احیای دریاچه ارومیه به پژوهشکده مطالعات دریاچه ارومیه ماموریت داده شد تا در کنار سایر دستگاه‌ها در اجرای مصوبات قانونی در خصوص احیای دریاچه ارومیه مشارکت داشته باشد و اثر بخشی این مصوبات افزایش یابد.

رییس پژوهشکده مطالعات دریاچه ارومیه با اشاره به اجرای طرح "نکاشت" به عنوان یکی از مصوبات ستاد احیای دریاچه ارومیه برای نجات این دریاچه، خاطرنشان کرد: پژوهشکده در اجرای این طرح که در حوزه رودخانه زرینه رود عملیاتی می‌شود مشارکت دارد.

تلاش پژوهشکده برای ایجاد بانک ژنی گونه‌های زیستی دریاچه

زینال‌زاده با تاکید بر این که از سوی پژوهشکده مطالعات دریاچه ارومیه تحقیقات ارزشمندی در خصوص آرتمیا و آبزیان این دریاچه صورت گرفته است، ادامه داد: مطالعاتی در خصوص پرورش آرتمیا در مصب رودخانه‌ها و بخش‌هایی از دریاچه در دستور کار قرار دارد.

وی با اشاره به ضرورت حفظ گونه‌های زیستی دریاچه خاطرنشان کرد: در این راستا درصدد ایجاد بانک ژنی از گونه‌های زیستی دریاچه هستیم.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها