بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 16
کد خبر: ۵۲۹۶۸
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۳
دولت در ارتباط با وعده‌هایی که در سیاست خارجی داده، درست عمل کرده است و باید حمایت کنیم.
 تدبیر24 : تحریریه هفته‌نامه مثلث میزبان دو فعال سیاسی بود که در یک مناظره درباره دولت حسن روحانی و نسبت او با جناح‌های سیاسی بحث کردند. ساعده سیما فعال اصلاح‌طلب و سینا زعیم‌زاده فعال اصولگرا و دبیر سیاسی پیشین اتحادیه انجمن‌های اسلامی مستقل در این بحث حاضر شدند. ساعده سیما معقتد است مردم و اصلاح‌طلبان دولت روحانی را تا جایی که مطابق پیمانش و در راستای منافع کشور عمل کند حمایت خواهند کرد و اگر در جایی ضعیف هم باشد هم مورد انتقاد سازنده اصلاح‌طلبان قرار خواهد گرفت.
***
این فعال اصلاح‌طلب در پاسخ به پرسشی در خصوص مهم‌ترین عامل انتخاب روحانی توسط مردم گفت: مردم از دولت احمدی‌نژاد خسته شده بودند. اتفاقاتی که می‌افتاد و وعده‌هایی که عملی ‌نشده بود، نظر مردم را متفاوت کرده بود. عقبگردی که در دوران احمدی‌نژاد داشتیم آنقدر سخت بود که مردم را به تغییر دعوت می‌کرد و گزینه جایگزین می‌توانست کسی باشد که گفتمان احمدی‌نژاد را نداشته باشد. اصلاح‌طلبان هم منافع ملی را درنظر گرفتند و می‌خواستند یک نوع خردورزی به جامعه بازگردد. به همین دلیل از آقای روحانی که متعادل‌تر بود حمایت کردند.

دوران احمدی‌نژاد را فراموش نکنیم

ساعده سیما در ارتباط با موضوع شعار «روحانی متشکریم» که در کف جامعه بروز پیدا کرد و سپس کمرنگ شد گفت: یک چیزهایی واقعا جای تشکر داشت. امیدی که به جامعه بازگردانده شده بود واقعا جای سپاس داشت. عقلانیتی که به پاستور برگشت، جای تشکر داشت. اینکه مردم بتوانند باز هم به ایرانی‌ بودن خودشان در عرصه بین‌الملل افتخار کنند، جای تقدیر داشت. اما بعد از یک سال که گذشت بعضی چیزها عادی شد. برخی فراموش کردند که اگر  کار مملکت به همان سیستم آقای احمدی‌نژاد ادامه می‌یافت در همان باتلاقی که فرو افتاده بودیم، غرق شده بودیم. من فکر می‌کنم نباید دوران احمدی‌نژاد را فراموش کنیم. در مورد همین بحث گران شدن بنزین گویا فراموش شده که قبلا از کجا به کجا رسیدیم. مواردی که باعث دلواپسی برخی می‌شود در زمان احمدی‌نژاد روال عادی بود و هیچکس را دلواپس نمی‌کرد و هیچ اعتراضی هم نبود‌، اما اکنون کوچک‌ترین مشکلی جماعتی را دلواپس می‌کند.

وی در واکنش به اقتدارگرا نامیده شدن دولت روحانی توسط زعیم‌زاده گفت: فکر می‌کنم دولت روحانی برآمده از یک زمینه مخالفت با اقتدارگرایی باشد. کسانی که با اقتدارگرایی مخالف بودند به روحانی رای دادند. 

سیما توضیح داد: کسی که نمی‌تواند صحبت مخالف را قبول کند و نمی‌تواند اصلا نظر مخالف را بشنود اقتدارگرا است. کاش در دولت احمدی‌نژاد هم فعالین اصلاح‌طلب آنقدر عر‌صه داشتند که بتوانند انتقاد کنند. به طور مثال اکنون در دولت روحانی مذاکرات هسته‌ای درحال انجام است و رهبری هم حمایت می‌کنند، اما عده‌ای در خیابان شعار می‌دهند! اینکه نمی‌تواند نشان از اقتدارگرایی روحانی باشد. من دولت روحانی را نه اقتدارگرا، بلکه یک دولت توسعه‌محور می‌دانم. توسعه یک امر بلندمدت است و تاثیرش را هم به هیچ‌عنوان در کوتاه‌مدت نمی‌بینید.

دانشجویان از گروه‌های تاثیرگذار در انتخابات هستند

این فعال اصلاح‌طلب در ادامه این مناظره که به میزبانی هفته‌نامه مثلث برگزار شد، تاکید کرد: اگر بخواهیم شعارهای روحانی را به دو دسته تقسیم کنیم؛ یک سری شعار خطاب به عوام است و شعارهای دیگر خطاب به خواص جامعه داده می‌شود. روحانی در ارتباط با مسائل داخلی هنوز نتوانسته همه وعده‌هایش را درست محقق کند. بزرگترین انتقاد به دولت را در وزارت کشور و سیاست داخلی آن می‌دانیم. در این مورد با یک پدیده و وضعیت جالب مواجه هستیم. مثلا سخنرانی آقای انصاری، معاون رئیس‌جمهور در مازندران لغو می‌شود و همان موقع آقای احمدی‌نژاد با حمایت استاندار سخنرانی می‌کند! این نشان‌دهنده ضعف آقای روحانی است که معاونش در جایی که برنامه داشته نمی‌تواند سخنرانی کند.

وی در ادامه گفت: بحث دیگر که در مورد سیاست‌داخلی وجود دارد، فضای دانشگاه‌ها است. یکی از شعارهای آقای روحانی، بازشدن فضای فعالیت سیاسی در دانشگاه بود. برگرداندن اساتید بازنشسته و باز کردن راه فضا برای تشکل‌های دانشجویی مساله مهمی بود که دولت تاکنون نتوانسته آن را به خوبی اجرا کند و به نوعی فضای دانشگاه واگذار شده است. این مساله در انتخابات آتی مشکل‌زا خواهد شد. دانشجویان در انتخابات از گروه‌های مهم و تاثیرگذار هستند. 

این فعال سیاسی در خصوص عملکرد اقتصادی دولت‌های پیشین و فعلی گفت: تصمیمات و اتفاقاتی که در زمان احمدی‌نژاد رخ داده، درازمدت است و همه تاثیرش را در آن مقطع نگذاشته است. اکثر مشکلات اقتصادی کشور ناشی از رویکرد اقتصادی اشتباه دولت بود. وقتی مجموعا حدود ۲۰۰ اقتصاددان در مقاطع مختلف به ایشان نامه نوشتند و ایشان ارزشی برای این نامه‌ها و هشدارها قائل نشد‌ و کار خود را پیش برد، این در درازمدت آثار خود را نشان می‌دهد. اکنون کار آقای روحانی هم در اقتصاد، در کوتاه‌مدت قابل درک و لمس نیست. مسلما دولت بعد از روحانی وضعیت اقتصادی بهتری خواهد داشت.

ساعده سیما

توجه دولت به مسائل داخلی کافی نیست

وی نقطه ضعف دیگر دولت که باید به آن پرداخته شود را در اطلاع‌رسانی دانست و گفت: اطلاع‌رسانی دولت اینطور است که کار درست انجام‌شده خود را نمی‌تواند به خوبی در میان مردم جا بیندازد و توضیح دهد. مثلا گران‌شدن بنزین لایحه دولت احمدی‌نژاد بود و مجلس هم تصویب کرده بود و طبق قانون اکنون باید این مرحله‌اش اجرا می‌شد. اگر آقای روحانی آن را اجرا نمی‌کرد در واقع کار خلاف قانون کرده بود. این کار درستی بود که انجام شد و آقای روحانی می‌توانست این موضوع را خیلی بهتر توضیح دهد و برای جامعه حساس جا بیندازد. 

ساعده سیما در ادامه توضیح داد: در فضای مجازی مطرح شد که اگر احمدی‌نژاد می‌خواست بنزین را گران کند، بنزین آزاد را چهار هزار تومان و بنزین سهمیه‌ای را هزار تومان می‌کرد و اینطور بخش‌هایی از جامعه خیلی ناراحت نمی‌شد و شاید خوشحال بود از اینکه بنزین را می‌تواند سهمیه‌ای و با قیمت کمتری مصرف کند. دولت روحانی یک کار منطقی و به سود جامعه انجام داد و بنزین را تک‌نرخی کرد. اما نتوانست عملکرد خود را در بین مردم به خوبی توضیح دهد. در زمان احمدی‌نژاد ورشکستگی و رکود اقتصادی توام با تورم داشتیم و رشد صنعت و سرمایه‌گذاری خارجی همه زیر صفر بود. اما اکنون در دوران روحانی شاید بتوانیم بگوییم ‌تورم از ۴۰ درصد به ۱۵ درصد می‌رسد و رشد اقتصادی از منفی به صفر می‌رسد. شاید این تغییرات به گونه‌ای نباشد که مردم به سرعت لمس کنند، اما این اتفاق تاثیر خود را در پنج سال آینده کشور خواهد گذاشت. همانطور که چیزی که تاکنون در ارتباط با اقتصاد می‌دیدیم، نتیجه عملکرد آقای احمدی‌نژاد است.

وی عملکرد موفق در سیاست خارجی را موثر بر بهبود وضعیت اقتصادی کشور دانست و گفت: کاهش بیکاری علاوه بر بحث اقتصادی، از بحث سیاست خارجی هم تاثیرپذیر است. اگر ما در سیاست خارجی کاری کنیم که تحریم‌ها برداشته و سرمایه‌گذار خارجی وارد ایران شود، اشتغالزایی هم به رونق خواهد افتاد. درآمد نفتی که در دوران احمدی‌نژاد داشتیم، در طول تاریخ بی‌سابقه بود. با پولی که در دست داشت و تقریبا همه را هدر داد، می‌شد کشور را ‌ یک بار دیگر از نو ساخت.

این فعال اصلاح‌طلب ضمن تحسین عملکرد دولت در حوزه سیاست خارجی گفت: توجهی که به مسائل داخلی وجود دارد کافی نیست. وضعیت داخلی با آن شیبی که انتظار می‌رفت رو به بهبود نیست و عملکرد دولت در این مورد مشخص برای بخشی از مردم و اصلاح‌طلبان جای حمایت ندارد چراکه فضای باز مورد انتظار احساس نمی‌شود. البته آقای روحانی هم گفتند که این دولت اصلاحات نیست. ایشان یک دولت میانه را بر سر کار آورده و از ابتدا هم شعارهای اعتدالگرایانه داده بودند. 

ماجرا را وارونه جلوه می‌دهند

وی افزود: جامعه متوجه است که تفاهم ژنو اتفاق خوبی بود و سیاست خارجی رو به رشد و در مسیر صحیح است اما اگر جامعه به آن شکل حمایت علنی نمی‌کند شاید به خاطر این باشد که آقای روحانی ارتباطش با کف جامعه و دانشگاهیان را به خوبی حفظ نکرده است. در کنار این‌ها برخی گروه‌ها و اقشار هم هستند که حمایت صددرصدی و قاطع از آقای روحانی دارند و از طرفی هم اصولگرایان و به خصوص برخی نمایندگان شعار می‌دهند و برای اعتراض به سیاست‌های خارجی دولت صف می‌کشند و ماجرا را وارونه جلوه می‌دهند. طوری به مردم توضیح می‌دهند که گویی در صورت حصول توافق یک بحران و اتفاق بد و ناگواری رخ می‌دهد. 

ساعده سیما در ادامه این گفت‌وگو توضیح داد: هدف اصلی اصلاحات بهبود وضعیت مردم و تقویت نظام است. شما دلسوزترین افراد را در بین اصلاح‌طلبان پیدا می‌کنید. هم اصلاح‌طلبان و هم عامه جامعه از افراطی‌گری خسته شده‌اند و انتخابات مجلس آینده موید این مساله خواهد بود. فکر می‌کنم اصولگرایان باید خودشان را از افراطیون جدا کنند و اگر این کار را نکنند در آینده آنها هستند که به مشکل برمی‌خورند. در تریبون‌های صداوسیما که یک ‌تریبون عمومی است، آنقدر که باید طرفداران دولت اجازه صحبت ندارند و اغلب یک‌سری افراد گزینش‌شده اجازه حضور دارند.

وی در پاسخ به این تحلیل زعیم‎زاده که در صورت وقوع توافق هسته‌ای دولت روحانی از اصلاح‌طلبان جدا شده و خودش به عنوان یک جریان جدی کار را به تنهایی ادامه خواهد داد، گفت: من فکر می‌کنم اصلاح‌طلبان دنبال منافع ملی هستند. آزاداندیشی موجود در جریان اصلاحات باعث می‌شود که رویکرد صفر و یک به هیچ مساله‌ای حتی دولت روحانی نداشته باشند. اصلاح‌طلبان چک سفید امضا به هیچ‌کس از جمله آقای روحانی نداده‌اند مبنی بر اینکه هر کاری که کرد، از او حمایت کنند. اگر در انتخابات ۹۲ از ایشان حمایت کردند برای این بود که فضای دوران احمدی‌نژاد بازنگردد و ائتلافی شکل بگیرد که به نفع مملکت باشد و خردگرایی به عرصه سیاست داخلی و خارجی ما برگردد. اینگونه نیست که دولت آقای روحانی دولت جریان اصلاحات باشد یا هر اتفاقی که در آن بیفتد، قرار باشد که اصلاح‌طلبان از آن حمایت کنند اما در حال حاضر مورد حمایت اغلب گروه‌های اصلاح‌طلب است.

گروه‌های دانشجویی در 8 سال احمدی‌نژاد هزینه زیادی پرداخت کردند

وی در پاسخ به سوالی درباره احتمال ورود مستقل دولت به انتخابات مجلس و عدم ائتلاف با اصلاح‌طلبان گفت: به هر حال در سیاست هیچ چیز قطعی نیست و هیچکس هم نمی‌تواند اطمینان کامل و تضمین دهد که اصلاح‌طلبان و آقای روحانی در انتخابات آتی مجلس یک رویکرد کاملا و دقیقا مشترک خواهند داشت. این موضوع را باید در آینده دید. این احتمال هم وجود دارد. اما من این احتمال را خیلی پررنگ نمی‌بینم که آقای روحانی بخواهد مستقل اقدام کند.

ساعده سیما در پاسخ به این پرسش که چرا دانشگاهیان بصورت جدی از روحانی حمایت نمی‌کنند، تاکید کرد: هرچند که برخی گروه‌های دانشجویی حامی دولت هستند اما به هر حال گروه‌های دانشجویی در هشت سال احمدی‌نژاد هزینه سنگینی دادند و به قدری این هزینه‌ها زیاد بود که الان در دولت روحانی هم اعتمادی به ثبات فضای دانشگاه ندارند که همه‌شان بخواهند وارد شوند. هزینه‌هایی که به دانشگاهیان وارد شد به‌قدری زیاد بود که نمی‌شود از جامعه دانشگاهی انتظار داشته باشیم که دوباره بی‌مهابا وارد شود. وقتی سخنرانی معاون رئیس‌جمهور لغو می‌شود، سخنرانی‌های آقای مطهری و خانم کولایی لغو می‌شود نمی‌توانید از دانشجو انتظار داشته باشید که اجازه صحبت پیدا کند.

در ادامه سینا زعیم‌زاده کابینه روحانی را تقسیم شده بین اصلاح‌طلبان و کارگزاران دانست که سیما در پاسخ گفت: اینطور به نظر نمی‌رسد. هر چند که اگر کابینه دولت یازدهم را نگاه کنیم، شاید بتوانیم بگوییم تقسیم‌بندی شده است. اما تقسیم بندی اینطور که مطرح شد نیست. وزارتخانه‌هایی مثل وزارت کشور یا دادگستری را هم می‌بینیم که در دست وزرای اصولگرا هستند یا وزارتخانه‌‌های فرهنگ، خارجه دست نیروهای میانه‌رو قرار گرفته‌اند. البته با این موضوع موافقم که برآیند تفکر دولت آقای روحانی در برخی عرصه‌های سیاست و فرهنگ اصلاح‌طلبانه است. شاید دولت روحانی یک رویای شیرین نباشد، اما دولت احمدی‌نژاد یک کابوس بود.

سینا زعیم زاده

چه توافق بشود و چه نشود، مجلس آینده تغییر خواهد کرد

این فعال سیاسی در پاسخ به پرسشی درباره ارتباط نتیجه مذاکرات هسته‌ای با انتخابات مجلس گفت: چه توافق صورت بگیرد و چه نگیرد، مجلس آینده تغییر خواهد کرد و اینطور که اکنون هست، نخواهد ماند. افراطی‌گری دیگر جایی در بین مردم ندارد. 

وی ادامه داد: به هیچ‌عنوان نمی‌شود از برخی عملکردهای دولت مخصوصا در تغییر ندادن برخی فرمانداران و استانداران خاص دفاع کرد. ما انتخابات مجلس را پیش رو داریم، چگونه می‌توان با این وضعیت وزارت کشور، اعتماد مردم را بیش از این به دولت جلب کرد. این مساله در اختیار آقای روحانی بود ولی انجام نشد.

سیما در پاسخ به این پرسش که پیمان اصلاح‌طلبان و روحانی تا چه زمانی ادامه خواهد داشت، گفت: تا جایی که آقای روحانی بر سر پیمان‌هایش با مردم باشد. الان دولت در ارتباط با وعده‌هایی که در سیاست خارجی داده، درست عمل کرده است و باید حمایت کنیم. مقداری در بحث اطلاع‌رسانی می‌بینیم که ضعیف عمل می‌کند و سعی می‌کنیم در جاهایی بلندگوی دولت باشیم. این رابطه، تاریخ‌دار نیست. اینگونه که بگوییم مانند یک پروتکل برای یک دوره چهارساله یا هشت بسته شده باشد. بلکه مبتنی بر اعتقادات و دیدگاه‌های مشترک بود. باورهای مشترکی که اصلاح‌طلبان تجلی آن را در آقای روحانی دیدند و از او حمایت کردند. تا زمانی که آقای روحانی به این قرار و میثاق پایبند باشد، اصلاح‌طلبان هم از او حمایت می‌کنند و اگر زمانی نتواند آن مطالبات حداقلی حامیان اصلاحات را برآورد کند، آن بدنه را از دست می‌دهد. شما فراموش نکنید حمایتی که رئیس‌جمهور دولت اصلاحات و آقای هاشمی از آقای روحانی کردند، عامل بزرگی در رای‌آوری ایشان بود. ایشان هنوز هم این حمایت را دارند.

وی افزود: همین که روحانی باعث شده جلوی سقوط یک کشور را در ابعاد مختلف بگیرد شاهکار است و این را یک موفقیت می‌دانیم و به همین خاطر از حمایت‌مان از آقای روحانی همچنان دفاع می‌کنیم.

ساعده سیما در پایان گفت: آنچه سابقه داشته این بوده که نتیجه اغلب ادوار انتخابات مجلس نزدیک به دولت مستقر بوده است. مجلس چهارم بعد از دولت سازندگی است. مجلس ششم بعد از دولت اصلاحات است و اگر مجلس دهم هم چنین شود اتفاق عجیبی نخواهد بود.
منبع: پویش
برچسب ها: تدبیر24
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها