بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 23
کد خبر: ۵۳۵۱۰
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۲
گزارش بازرس از اقداماتی مبهم
نکته مهم و مبهم، خرید میلیون ها سهام شرکت سایپا توسط این گروه از گروه بهمن است که به موجب قرارداد منعقده با فروشنده سهام مذکور، کلیه امتیازات سهام از تاریخ واگذاری، به گروه سرمایه گذاری سایپا منتقل شده اما به دلیل اینکه سهام یاد شده، از تاریخ تنظیم قرارداد، به صورت وثیقه نزد بانک ملی ایران شعبه لندن قرار دارد، سهام مذکور از طریق تابلوی بورس به نام شرکت انتقال نیافته است.
تدبیر24:شرکت های بزرگ خودروساز ایرانی از جمله مهمترین کمپانی های صنعتی در کشورمان به شمار می روند که اطلاع از فعالیت ها و اقدامات آنها، جذابیت خاصی برای رسانه ها و افکار عمومی دارد. به همین خاطر، در برنامه های جدید انتشار اسناد و گزارشات اختصاصی از فضای اقتصادی کشور، تلاش خواهد شد توجه بیشتری به این بخش شود.

بر این اساس، اولین سند از این موضوع، اختصاص به " گروه سرمايه گذاري سايپا" به عنوان یکی از مهمترین زیرمجموعه های خودروساز بزرگ کشور دارد. طبق اطلاعات منتشره در وب سایت این گروه، شرکت مذکور بر اساس تصميمات گروه خودروسازي سايپا (واحد تجاري اصلي ) به منظور ايجاد يک شرکت تخصصي در زمينه «مديريت بازار سرمايه» طبق مصوبه مجمع عمومي فوق العاده مورخ 1383/11/17 تشکیل و شرکت صنايع رنگ و رزين طيف سايپا ، به شرکت سرمايه گذاري سايپا تغییر نام یافته وطبق مصوبه مجمع عمومي فوق العاده مورخ 1390/07/23، نام شركت به «گروه سرمايه گذاري سايپا» تبدیل شده است.

بر اساس جدیدترین اطلاعات منتشره از وضعیت مالی این شرکت که توسط حسابرس رسمی این شرکت مهم در تاریخ 2 تیرماه سالجاری منتشر شده، ابهامات مهم و قابل تاملی به چشم می خورد که انتشار آنها برای رسانه ها و افکار عمومی جذاب خواهد بود.

طبق گزارش رسمی مذکور، صورت های مالی «گروه سرمايه گذاري سايپا» سهامی عام دارای موارد مهمی است که از سوی حسابرس و بازرس قانونی شرکت مذکور، جهت اطلاع صاحبان سهام گزارش شده است. طبق گزارش مذکور که شامل اطلاعات مالی سال 1393 این شرکت است:

1- اولین نکته مهم و مبهم، خرید میلیون ها سهام شرکت سایپا توسط این گروه از گروه بهمن است که به موجب قرارداد منعقده با فروشنده سهام مذکور، کلیه امتیازات سهام از تاریخ واگذاری، به گروه سرمایه گذاری سایپا منتقل شده اما به دلیل اینکه سهام یاد شده، از تاریخ تنظیم قرارداد، به صورت وثیقه نزد بانک ملی ایران شعبه لندن قرار دارد، سهام مذکور از طریق تابلوی بورس به نام شرکت انتقال نیافته است.





به همین خاطر، حسابرس قانونی شرکت مذکور، رسما اعلام کرده است که با توجه به عدم دریافت پاسخ تاییدیه از شرکت بهمن و نامشخص بودن ادعاهای احتمالی، تعیین آثار احتمالی ناشی از انتقال قطعی سهام فوق و تعلق درآمدهای مزبور به شرکت امکانپذیر نیست اما در همین وضعیت، سود سهام عملکرد سالهای 89 و 90 و نیز سود معوق سال 88 سهام خریداری شده توسط این شرکت، جمعا به مبلغ 42 میلیارد تومان، به عنوان درآمد شناسایی نشده اما به حساب فیمابین گروه سرمایه گذاری سایپا و شرکت سایپا و گروه بهمن منظور شده است.

2- بر اساس اعلام بازرس قانونی شرکت، مفاد ماده 240 اصلاحیه قانون تجارت در خصوص پرداخت سود سهام مصوب، ظرف 8 ماه پس از تصویب آن رعایت نشده است.

3- بر اساس اقدام دیگر شرکت مذکور، 15 درصد از سهام شرکت ورق خودرو چهارمحال و بختیاری همراه با 51 درصد از شهام شرکت سایپا و سایر شرکتهای گروه سایپا در شرکت مذکور، بر اساس صلح نامه به مبلغ به شرکت فولاد مبارکه فروخته شده و با توجه به قیمت تمام شده خرید سهام شرکت مذکور، زیانی بالغ بر 176 میلیارد ریال ایجاد شده است.

4- بر اساس اعلام رسمی حسابرس مذکور، رعایت ضوابط و مقررات درباره ارسال اطلاعات به سازمان بورس به شرح زیر رعایت نشده:

الف- ماده 9 دستورالعمل اجرایی درباره افشای متنی از صورتجلسه مورد تایید هیئت رییسه مجمع عمومی ظرف 1 هفته پس از برگزاری مجمع عمومی
ب- ماده 10 دستورالعمل اجرایی درباره ارائه صورتجلسه مجمع عمومی حداکثر ظرف 10 روز پس از تاریخ تشکیل آن به ثبت شرکتها
ج- ماده 13 درباره افشای اطلاعات درباره افشای نمایندگان تعیین شده توسط اشخاص حقوقی

البته در عین حال، موسسه "حسابرسی و خدمات مدیریت آزموده کاران" حسابرس قانونی شرکت، از رعایت دستورالعمل های مبارزه با پولشویی تقدیر و وضعیت مالی گروه را با توجه به استانداردهای حسابداری، مظولب توصیف کرده است.

منبع : صبحانه
مطالب مرتبط
برچسب ها: تدبیر24 ، سایپا
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها