بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۵۳۷۱۳
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۵
 تدبیر24 رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: با توجه به اینکه دستگاه های مختلف دولتی و عمومی از میزان مصرف بالایی در حوزه های آب، انرژی و کاغذ برخوردار هستند، اجرای دقیق ماده 190قانون برنامه پنجم توسعه در ارتباط با مدیریت سبز، گام بزرگی در اصلاح الگوهای مصرفی است.

معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر ضرورت اجرای دقیق ماده 190قانون برنامه پنجم توسعه در ارتباط با مدیریت سبز و مدیریت محیط زیست در دستگاه های دولتی، تصریح کرد: با توجه به اینکه دستگاه های مختلف دولتی و عمومی و به طور کلی، دستگاه های مختلف با وظایف حکومتی همچون قوای سه گانه و شهرداری ها از میزان مصرف بالایی در حوزه های آب، انرژی و کاغذ برخوردار هستند، اجرای دقیق این ماده قانونی، گام بزرگی در اصلاح الگوهای مصرفی است.

ابتکار ادامه داد: اگرچه ممکن است تعداد این بنگاه ها در شهری همچون تهران نسبت به وسعت شهر، ناچیز باشد اما همین تعداد اندک، سهمی بزرگ در میزان مصرف دارند به گونه ای که تنها 28 درصد مصرف برق تهران از سوی همین دستگاه هاست.

معاون رئیس جمهور با یادآوری هزینه های سنگین این مصارف بر بودجه عمومی کشور، خاطرنشان ساخت: این حجم عظیم مصرف منجر به تبعات منفی بر محیط زیست کشور شده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ضمن اشاره به این موضوع که مدیریت سبز از سال 82-83 با مصوبه دولت به صورتی قانونی در بودجه عمومی کشور لحاظ شد، گفت: این بدان معنا بود که دستگاه ها موظف به اصلاح و مدیریت مصارف خود در حوزه های مختلف به ویژه آب، انرژی و کاغذ هستند.

وی مروری هم بر شعار امسال روز جهانی محیط زیست، "هفت میلیارد رویا، یک سیاره، با احتیاط مصرف کنیم" داشت و تاکید کرد: اگرچه اصلاح و مدیریت مصارف وظیفه همگانی است اما دولت ها و حکومت ها از وظیفه سنگین تری برای مدیریت مسئولانه مصارف خود برخوردار هستند.

تخصیص یک درصد از بودجه دستگاه های دولتی برای اجرای مدیریت سبز
ابتکار با قدردانی از تاکید و تلاش دولت یازدهم به منظور اجرایی شدن مدیریت سبز در دستگاه های دولتی، اظهار کرد: در همین راستا، از سال گذشته، آیین نامه اجرایی مدیریت سبز با ذکر مصادیق برای صرفه جویی در دستگاه های دولتی، ساختمان ها، ادارات، فضاهای عمومی در اختیار دستگاه های دولتی و حتی خودروهای در اختیار این دستگاه ها به کلیه نهادهای مسئول ابلاغ شد.

معاون رئیس جمهور افزود: درج تمام الزامات در ضوابط اجرایی بودجه سال 94 و صدور اجازه برای کلیه دستگاه ها جهت هزینه یک درصد از بودجه خود، برای اجرای برنامه های صرفه جویی و مدیریت سبز از دیگر اقدامات دولت یازدهم در این زمینه بود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با یادآوری اقدام سال گذشته سازمان حفاظت محیط زیست در صدور کارنامه مدیریت سبز و و اعلام رتبه بندی کلیه دستگاه های دولتی و وزارتخانه ها در این زمینه، خاطرنشان کرد: صدور کارنامه مدیریت سبز امسال برای سایر دستگاه های دولتی نیز در دستور کار سازمان قرار دارد.

وی اشاره ای هم به تلاش های شورای شهر تهران به ویژه شورای سوم در این زمینه داشت و گفت: به منظور تسری این اقدام مثبت به شورای شهر سایر استان ها و شهرستان های کشور، تفاهم نامه ای با شورای عالی استان ها منعقد و مقرر شد، اجرای مدیریت سبز از ضروریات برنامه ای شهرداری های و دستگاه های تحت نظارت شوراهای شهر باشد و گزارش اقدامات انجام شده در این حوزه نیز به شوراهای شهر ارائه گردد.

ابتکار اضافه کرد: دولت نیز در این زمینه اقدام به گردآوری گزارش فعالیت های انجام شده خواهد داشت زیرا بر اساس قانون، سازمان حفاظت محیط زیست، ناظر بر این موضوع است.

امسال استانداری ها هم رتبه بندی سبز می شوند
معاون رئیس جمهور ضمن تاکید بر لزوم جدیت و نظارت استانداران بر اجرای دقیق ماده 190قانون برنامه، تصریح کرد: امسال مضاف بر ارائه گزارش عملکرد کلیه دستگاه ها و سازمان دولتی و صدور کارنامه سبز دستگاه ها، برای کلیه استانداری ها نیز کارنامه مدیریت مصارف در حوزه های آب، انرژی و کاغذ و به طور کلی مدیریت سبز مصارف در حوزه های مختلف صادر خواهد شد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با انتقاد از الگوی نادرست مصرف در کشور به ویژه در حوزه های آب و انرژی، اصلاح الگوی مصرف را از مهم ترین ضروریات برشمرد و افزود: این الزام به اصلاح الگوهای مصرف، الزامی اخلاقی، انسانی و دینی است. زیرا دستورات صریح تعالیم دینی مبنی بر قدردانی و استفاده صحیح از برکات و نعمات خداوند و یادآوری خسران و ضرر آدمی در صورت اسراف است.

وی ادامه داد: بنابر همین تعالیم دینی، اصلاح الگوی مصرف، وظیفه همگانی است و حتی ضرورت دارد مساجد، پیشگام اصلاح الگوی مصرف باشند.

مدیریت سبز، منبع درآمدی نوین در مدیریت
ابتکار صرفه جویی و مدیریت صحیح منابع را مهم ترین امتیاز تشویقی در ازای اعمال مدیریت سبز در دستگاه ها دانست و اظهار کرد: مضاف بر این، تجربه موفق مدیریت سبز در بسیاری از کشورهای دنیا که منجر به کاهش 30 درصدی هزینه های جاری شده است می تواند منجر به تولید منبع درآمدی نوینی شود.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه هزینه های صرفه جویی شده می تواند در زمینه ارتقاء پرداخت های کارکنان مورد استفاده قرار گیرد، گفت: بنابراین دستگاه های دولتی می توانند بر اساس آئین نامه اجرایی مدیریت سبز با اتخاذ تدابیری بر مبنای مشارکت کارکنان، منابع جدیدی از محل صرفه جویی ها ایجاد کنند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اقدامات سازمان متبوع خود در زمینه اجرایی کردن مدیریت سبز طی سال گذشته، افزود: این اقدامات به ویژه در حوزه اصلاح و مدیریت مصرف انرژی، آب و کاغذ طی سال جدید نیز با جدیتی بیشتر در حال پیگیری و انجام است که نتایج آن در زمان مناسب اطلاع رسانی خواهد شد.

وی جدیت دولت یازدهم به منظور اجرای دقیق ماده 190قانون برنامه پنجم توسعه و مدیریت سبز را، پیامی مهم برای آحاد جامعه دانست و تاکید کرد: اصلاح و مدیریت الگوی مصرف در مصارف خانگی، صنعتی و کشاورزی نیز ضروری است.

براساس گزارش سایت سازمان محیط زیست، ابتکار با اعلام اینکه بیشترین معضل الگوی نادرست مصرف در بخش کشاورزی و مدیریت منابع حیاتی کشور است، خاطرنشان کرد: دولت به منظور اصلاح رویه مدیریت منابع در کشور اقدامات مختلفی از جمله بهینه سازی مصرف انرژی، اصلاح الگوی ذخیره و مدیریت منابع را در دستور کار خود قرار داده است.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها