بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 16
کد خبر: ۵۳۷۱۸
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۴ - ۲۳:۱۱
تدبیر24 :هرچند دولت مردان تاکید دارند که برنامه‌ای برای محدود کردن نرم افزارهای ارتباطی تلفن همراه ندارند، شواهد و قرائن حکایت از محدود کردن محبوب ترین نرم افزار ارتباطی این روزهای ایرانیان دارد.

به گزارش «تابناک»، پس از آنکه نرم افزار ارتباطی «وی چت» در کشورمان فیلتر شد، کاربران ایرانی که طعم ارتباط رایگان به همراه امکانات بیشتر را احساس کرده بودند، به دیگر نرم افزارها کوچ کردند تا جایگزین مناسبی برای نرم افزار فیلتر شده چینی بیابند و در این رهگذار، روز به روز بر شمار کاربران ایرانی برخی نرم افزار ها افزوده شد.

بالاخره این «وایبر» بود که همای سعادت بر شانه‌اش نشست و توانست با جذب میلیونی ایرانیان، بخش بزرگی از کاربران خود را در از دایره جغرافیایی کشورمان پر کند. اما وایبر هم به مانند دیگر نرم افزازهای ارتباطی تلفن همراه قابل رصد کردن نبود و همین موضوع موجب شد که برخی از مسئولان رواج استفاده از آن را مشکل ساز عنوان کنند.

بدین ترتیب مناقشه‌ای بر سر فیلتر شدن و نشدن وایبر آغاز شد که همه احساس می‌کردند به زودی وایبر هم به وی چت بپیوندد و از دسترس کاربران ایرانی خارج شود. نقطه اوج این مناقشه زمانی بود که نقل برخی جوک های جهت دار و خاص در جامعه رواج یافت و به باور بسیاری، امثال وایبر نقش به سزایی در فراگیر شدن این جوک های خلاف منافع عموم و توهین آمیز داشتند.

البته ماجرا محدود به وایبر نمی‌شد و دست اندرکاران دستگاه قضا، از مثلث وایبر، تانگو و واتس اپ نام می‌بردند که معتقد بودند می‌بایست فیلتر شود اما دولت مردان اصرار داشتند که نباید چنین اتفاقی رخ دهد و حاضرند برای دور کردن سایه فیلتر از نرم افزارهایی که روز به روز بر تعدادشان افزوده می‌شود، تدابیری ویژه را در دستور کار قرار دهند.

با این رایزنی ها احتمال فیلتر شدن این نرم افزارها کاسته شد تا شاهد حضور گسترده تر هموطنانمان در این شبه شبکه های اجتماعی باشیم؛ شاید همین حضور گسترده بود که امثال وایبر را از نفس انداخت و موجبات کند شدن این نرم افزار را فراهم آورد تا هموطنانمان مجبور شوند بار دیگر کوچ میلیونی دیگری به یک نرم افزار دیگر را رقم بزنند و کاری کنند که نرم افزار ارتباطی «تلگرام» به نامی شناخته شده در کشورمان تبدیل شود.

بدین ترتیب روز به روز بر کاربران ایرانی پیام رسان تلگرام افزوده می‌شد که شایعاتی درباره فیلتر شدن قریب الوقوع این نرم افزار منتشر شد و واکنش های مختلفی را رقم زد؛ شایعاتی که به تازگی با کند شدن دستسی برخی کاربارن این پیام رسان بسیار سریع، رنگ و بوی واقعیت گرفته و بسیاری از احتمال صحت آن سخن می‌گویند؛ هرچند هنوز مسئولان درباره آن سخن نگفته‌اند.

البته چندی پیش انتشار برخی استیکرهای خاص در این پیام رسان موجب شد که برخی مسئولان، من جمله وزیر ارتباطات، از آمادگی شان برای مقابله با این اتفاقات در شبکه های ارتباطی تلفن همراه سخن بگویند ولی هیچ وقت حرف و حدیث ها در این باره از آن تهدید خشک و خالی فراتر نرفت.

اما کندی این روزهای تلگرام در ایران چیزی نیست که کاربران چند میلیونی و پر شمار آن در کشورمان متوجه اش نشده باشند، چیزی درباره اش نشنیده باشند یا حدس نزنند که چرا رخ داده؛ به ویژه آنکه در حافظه شان فیلتر شدن وی چت و ناکارآمد شدن وایبر ثبت و ضبط شده است.

این در حالی است که این بار در اتفاقی جالب توجه، شرکت تولید کننده پیام رسان تلگرام پا به میدان گذاشته و ساعاتی پیش به طور رسمی درباره دلایل کند شدن ارتباط کاربرانش در ایران اظهار نظر کرده است تا شاید به این وسیله شائبه ها درباره خود را رد کرده و به نوعی درباره مشکلاتی که کاربران ایرانی تلگرام با آن مواجهند، شفاف سازی کرده باشد.

پیامی که در اکانت رسمی این پیام رسان در توئیتر منتشر شده، از این قرار است: «ترافیک تلگرام در ایران به وسیله ارائه دهندگان اینترنت محلی محدود شده است. در حال تلاش برای یافتن علت آن هستیم.»

آن گونه که این پیام می‌گوید، دلیل کندی این روزهای تلگرام در ایران، نه خدماتی که این شرکت ارائه می‌دهد، که مشکلاتی است که isp های ایرانی برایش به وجود آورده‌اند؛ مشکلاتی که تلگرام علتش را نمی‌داند ولی به نظر برای خیلی از ایرانیان حدس زدن درباره آن سخت نیست؛ مشکلاتی که اگر وزارت ارتباطات و دولت از وجودشان بی اطلاع باشند، یک سوال پیش می‌آید و اگر درباره شان آگاهی داشته باشند، ده ها سوال!

مگر آنکه این موضوع توسط مسئولان به کل تکذیب شود و کندی این روزهای تلگرام از گردن عرضه کنندگان اینترنت داخلی ساقط شده و به دم و دستگاه این شرکت در خارج از کشور مرتبط دانسته شود!
مطالب مرتبط
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها