بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 16
کد خبر: ۵۳۸۱۵
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۰
امسال مدیران دستگاه‌های مختلف در ایلام چه برنامه‌هایی برای پر کردن اوقات فراغت دانش‌آموزان و دانشجویان دارند و تا چه حد نظرات کارشناسان جامعه‌شناسی را در کیفیت اجرای این برنامه‌ها می‌گنجانند؟
 تدبیر24: دکتر «علی مهرعلی‌زاده» مدیرکل امور اجتماعی استانداری ایلام درباره‌ی اوقات فراغت اظهار کرد: انگیزه‌های جوانان هم‌چون ابراز وجود، اعتماد به نفس، دیده شدن مواردی اجتماعی هستند که در صورت برآورده نشدن و تخلیه هیجانات نامتعادل، فرد دچار تعارض شده و برای ارضای خود به تفکرات خرافی، روابط ناسالم و گاهاً استفاده از روان‌گردان‌ها و مواد مخدر روی می‌آورد.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری ایلام با بیان این‌که عصر مدرنیته سطح انتظارات جوانان را افزایش داده است، گفت: یکی از ویژگی‌های جوانان هیجان‌خواهی است که اگر در جامعه و توسط نهادهای اجتماعی، فرهنگی و آموزشی تخلیه نشود تبدیل به افرادی واقعیت‌گریز خواهند شد و برای آزاد کردن هیجانات نهفته‌ی درونی به سراغ هیجان کاذب می‌روند.

وی به ارتباط رشد حسابی امکانات و رشد هندسی خواسته‌ها با پیدایش تمایلات ناهنجار و آسیب‌های اجتماعی ناشی از گسست‌ها اشاره کرد و گفت: آنچه که جوانان را به سمت و سوی رفتارهای ناهنجار می‌کشاند مشاهده اموری هم‌چون بیکاری، فشار اقتصادی، ضعف مالی خانواده، فقدان زیرساخت‌های تفریحی و ... است که در واقع خواهان دیدن آنها نیستند.

مهرعلی‌زاده با تأکید بر این‌که باید نیازها و علائق فراغتی جوانان 15 تا 29 سال شناسایی و مورد سنجش قرار گیرد، تصریح کرد: تفاوت چندانی بین علائق و نیازهای افراد برای گذران اوقات فراغت در میان قشر پایین، متوسط و بالای جامعه وجود ندارد البته تفاوت چندانی بین رضایت‌مندی بین زنان و مردان نیز وجود ندارد اما براساس پژوهش‌های انجام شده در این زمینه دریافت می‌شود جوانان گرایش بیشتری برای گذران اوقات فراغت در محیط‌های سربسته و خانوادگی دارند از همین‌رو ضرورت دارد اصل خانواده‌محوری در برنامه‌های فراغتی دستگاه‌های اجرایی مورد توجه قرار گیرد و از طرفی خانواده‌ها وظایف خود را به دیگر نهادها اجتماعی محول نکنند و به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند تا در ایام تعطیلات تابستان بر خلاف سایر فصول لحظات فراغتی بیشتری را با فرزندان سپری کنند.

این کارشناس اجتماعی با تأکید براین‌که گروه‌های مرجع جوانان برای گذران اوقات فراغت دوستان و والدین هستند، خاطرنشان کرد: شیوه‌های نابهنجار اوقات فراغت مانند بی‌برنامگی در گذران این اوقات و روش‌های دستوری برای آن یکی از مشکلات اوقات فراغت است.

مهرعلی‌زاده افزود: نباید بحث اوقات فراغت را به تابستان گره زد بلکه به اوقات فراغت از آن جهتی که با هم بودن، همزیستی و تعامل را معنا می‌کند در طول سال توجه شود چون‌که نیازهای هوشی افراد در مدارس محقق می‌شود اما برای ارضای هوش اجتماعی نیاز به کلاس‌های اوقات فراغت است پس باید به بعد روانی، جسمی، روحی و معنوی افراد در پایگاه‌های اوقات فراغت توجه کرد و زمینه‌های آن را با دوره‌ها و آموزش‌های لازم فراهم کرد تا شاهد شکوفایی استعدادهای جوانان و نوجوانان باشیم.

«محمدرضا تردست» معاون فرهنگی ورزش و جوانان استان ایلام در بحث اوقات فراغت گفت: براساس بند 7 مصوبه بیست و هشتم شورای عالی جوانان و تصویب آیین‌نامه اجرایی برنامه جامع ساماندهی اوقات فراغت با وزارت ورزش و جوانان است براین اساس مجموعه برنامه‌های قابل اجرا اوقات فراغت استان در طول سال 94 از طریق کمیته تخصصی و ستاد اصلی ساماندهی امور جوانان استان با حضور دستگاه‌های عضو پیش‌بینی و اجرا می‌شود.

وی برنامه‌های پیش‌بینی شده جهت اجرا را شامل برنامه‌های فرهنگی و هنری با تأکید بر تقویت آگاهی‌های دینی، برنامه کتاب‌خوانی، مطالعه و پژوهش، برنامه‌های گسترده ورزشی، برنامه‌های اردوهای جهادی، برنامه‌های اردوی زیارتی سیاحتی، علمی و گردشگری، برنامه مهارت‌آموزی در ابعاد فنی حرفه‌ای، هنری و مهارت‌های زندگی، برنامه اوقات فراغت در فضای مجازی و رسانه، برنامه گفت‌وگوی جوانان و برنامه شناسایی، معرفی و تقدیر از اختراعات و ابتکارات جوانان دانست.

تردست ادامه داد: در کمیته‌های تخصصی و ستاد استانی ساماندهی امور جوانان در سطح استان و شهرستان‌ها به‌دنبال تقسیم کار دستگاه‌های اجرایی جهت هر چه بهتر برنامه‌ها و پاسخگویی به ابهامات دستگاه‌های اجرایی هم‌چنین نظارت بر روند برنامه‌های فراغتی هستیم.

«علی‌اصغر علی‌اکبری» معاون امور جوانان جمعیت هلال‌احمر استان ایلام در بحث اوقات فراغت گفت: در بدنه‌ی جمعیت هلال‌احمر به‌عنوان سازمانی غیردولتی و غیرانتفاعی و غیرسیاسی بخش سازمان جوانان تشکیل شده است که برنامه‌هایی را برای رده سنی 5 تا 29 سال پوشش می‌دهد پس با توجه به این‌که ایران جزو 10 کشور بلاخیز جهان به شمار می‌رود سعی در جذب و تربیت نیروهایی از پایه داریم که امدادگر باقی بمانند.

معاون امور جوانان جمعیت هلال‌احمر گفت: اعضای جمعیت هلال‌احمر در کانون‌های غنچه‌های هلال، دانش‌آموزی، دانشجویی، طلاب و کانون روستایی ساماندهی شده است که هر کدام از این اعضا در 9 شهرستان‌ زیر نظر امور جوانان در حال فعالیت هستند البته یک کانون در امور زندان‌ها با عنوان بند جوانان و کانون اصلاح و تربیت در شهر ایلام و دره‌شهر در حال فعالیت است که به‌علت تنوع رده‌های سنی و سطح تحصیلاتی در چنین مراکزی آموزش‌های مختلف ارایه می‌شود تا از یافته‌های موجود در آنها در راستای اهداف سازمان استفاده کنیم.

علی‌اکبری با تأکید براین‌که در طول سال برنامه‌های آموزشی، امدادی، ملی مناسبتی، مذهبی، اردوهای شهرستانی، استانی و کشوری پیاده می‌شود، خاطر نشان کرد: هر شعبه به فراخور امکانات موجود در ایام تابستان برنامه‌یی را اجرا می‌کند که مهم‌ترین بخش آنها جذب اعضای جدید است تا علاوه‌بر آشنایی با تاریخچه، وظایف، اهداف و برنامه‌های هلال احمر جذب دائمی سازمان شوند.

وی به پتانسیل خوب مجتمع هلال‌احمر استان با فضاهای ورزشی و کتابخانه مجهز اشاره کرد و گفت: در شهرستان‌ها براساس استقبالی که از برنامه‌های فرهنگی، آموزشی، تربیتی و قرآنی می‌شود برنامه‌ریزی صورت می‌گیرد اما هدف اصلی آموزش امداد و نجات بر روی اعضا هلال است.

وی یکی دیگر از برنامه‌های فراغتی جمعیت هلال‌احمر را کاروان نیکوکاری اجتماع‌ محور برشمرد و افزود: این کاروان‌ها با حضور اعضا جمعبت هلال احمر در روستاها جهت انجام کارهای فرهنگی، تجهیز کتابخانه، پاکسازی طبیعت و گاهاً امور درمانی ساماندهی می‌شود که در پایان فعالیت‌های کاروان نیکوکاری اقدام به راه‌اندازی کانون روستایی به عنوان پل ارتباطی بین روستا و سازمان می‌شود.

معاون امور جوانان هلال‌احمر اجرای طرح‌هایی مانند اهدا خون، طرح حیات دوباره(اهدا عضو) و کارگاه‌های آشنایی با آسیب‌های اجتماعی را از دیگر برنامه‌های فراغتی دانست و گفت: رویکرد امدادی برای همه اعضا در نظر گرفته می‌شود البته تمام فعالیت‌ها با توجه به نوع امکانات انجام می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات کمبود امکانات و تجهیزات در دسترس سازمان‌های فراغتی است در این راستا نیاز است ستاد اوقات فراغت به نحوی عمل کند که ابتدا ارگان‌های مرتبط را بحث اوقات فراغت تجهیز شوند و در ادامه جلوی موازی‌کاری دستگاه‌ها را بگیرد و با ظرفیت‌سنجی آنها، میزان عضوگیری و البته میزان پوشش برنامه‌ها برای چندین نفر از اعضا را در تخصیص امکانات و طرح‌ریزی‌ها در نظر داشته باشد.

علی‌اکبری به ساماندهی 18 کانون جوانان، 95 کانون دانش‌آموزی، 24 کانون دانشجویی، 4 کانون طلاب، 23 کانون روستایی، 4 کانون بشر دوستی و 68 کانون غنچه‌های هلال در جمعیت هلال احمر استان ایلام اشاره کرد.

«حشمت الفتی»، معاون فرهنگی کمیته امداد امام خمینی(ره) استان ایلام در بحث سازمان‌دهی و ساماندهی گروه‌های فراغتی گفت: در سطح استان 16 کانون تابستانی با حضور 3500 نفر از دانش‌آموزان و اعضای خانواده شروع به فعالیت کرده است که در این برنامه‌های فراغتی محوریت با خانواده‌ها و برنامه‌های متنوع فرهنگی، آموزشی و تربیتی است و آنچه که باعث استقبال و مشارکت بیشتر مددجویان در این بخش شده است برنامه‌های اردویی استانی و برون استانی است.

وی به وجود 18 کانون "جوانان پیرو ولایت" با 500 نفر عضو دانش‌آموز اشاره کرد و ادامه داد: در راستای بهره‌مندی مددجویان کمیته امداد از برنامه‌های فراغتی قرآنی، معرفتی و رشته‌های ورزشی در مناطق روستایی، مناطق دوردست و حاشیه شهرها اقدام به تشکیل کانون محله شده است که علاوه‌بر سازماندهی بهتر افراد تحت پوشش کمیته، امکان حضور آسان آنها برای استفاده از طرح‌های فراغتی فراهم شده است که تاکنون 30 کانون محله‌ایی با 750 نفر عضو ساماندهی شده است.

الفتی تصریح کرد: 3 کانون دائمی در شهرهای ایلام، آبدانان و دهلران با 1300 نفر عضو به‌صورت جداگانه برای دانش‌آموزان و خانواده‌های آنها برنامه دارد.

معاون فرهنگی کمیته امداد امام خمینی(ره) استان ایلام با اشاره به اعزام 1070 نفر از فعالان فراغتی به اردوهای مختلف کشوری با محوریت مشهد مقدس، یادآوری کرد: در کنار کانون‌ها، جشنواره‌هایی مانند حفظ و تلاوت قرآن، رشته‌های ورزشی، نهج‌البلاغه‌خوانی و مسابقه پیام‌های تربیتی تدارک دیده شده است که باعث مشارکت حداکثری جامعه هدف ما شده است.

الفتی تصریح کرد: هیچ راهکاری بهتر از این است که ارگان‌هایی که توان انجام برنامه‌های فراغتی را ندارند به کمک فعالان این حوزه بیاید و آنها را در هزینه‌های ایاب و ذهاب، جذب مربی، فضاهای آموزشی یاری رسانند در این راستا اگر ستاد ساماندهی به جهت‌های مذکور کمک کند ما می‌توانیم در کمیته امداد جامعه آماری و آموزش آنها را بر عهده بگیریم.

به گزارش خبرنگار ایسنا، «علی بیرانوند» مدیرکل آموزش و پرورش استان نیز در این باره گفت: سال گذشته هشت هزار دانش آموز در 70 پایگاه زیر پوشش برنامه‌های طرح اوقات فراغت قرار گرفتند که این رقم امسال به 12 هزار نفر در 82 پایگاه با شعار هر دانش‌آموز یک مهارت افزایش یافته است.

وی با بیان این‌که متأسفانه به‌علت کمبود اعتبار تنها 10 درصد دانش‌آموزان استان زیر پوشش برنامه‌های اوقات فراغت این اداره کل قرار می‌گیرند، اعتبار طرح اوقات فراغت دانش‌آموزان این اداره‌کل در سال گذشته را یک میلیارد ریال و امسال یک میلیارد و 150 میلیون ریال اعلام کرد.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها