بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۵۳۹۶۲
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۴ - ۰۱:۳۰
تدبیر24:ساخت و سازها در حرم بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، در ماه های گذشته به بحث محافل مختلف سیاسی و غیر سیاسی تبدیل شده است. اظهارنظرها همه پیرامون یک محور شکل گرفته اند، شخصیت امام (ره) .
برخی سازه بنا را با شخصیت ساده زیست امام در تضاد می دانند و بعضی دیگر معتقدند مرقد این مرد تاریخ ساز باید در خور نامش در تاریخ به یادگار بماند.

جواد امام، مدیر عامل بنیاد باران و فعال سیاسی اصلاح طلب در همین رابطه به پایتخت کهن می گوید: بعد از رحلت حضرت امام خمینی(ره) دو دیدگاه نسبت به ساختن مقبره ایشان وجود داشت. عده ای معتقد بودند که حرم امام باید برگرفته از زندگی ساده و به دور از تجمل ایشان باشد و عده دیگر ساخت یک حرم در خور نام و شان امام(ره) را با زندگی ساده ایشان در تضاد نمی دیدند.
وی می افزاید: استدلال دیدگاه دوم این بود که از گوشه و کنار ایران و حتی سایر نقاط جهان برای زیارت امام(ره) به تهران می آیند و باید اسباب آرامش و رفاه آنها فراهم باشد پس آرامگاه امام باید بتواند پذیرای خیل انبوه مشتاقان زیارت ایشان باشد. و انتظاری ایجاد شد که تأسیساتی چند منظوره شکل بگیرد هنرمندان و طراحان و معماران زیادی داوطلبانه طرح و پیشنهاد و فکر داده اند و تدریجا مسیر ساخت و ساز به سمتی رفت که حاصلش را امروز می شود دید.
جواد امام در ادامه به انتقادات مطرح شده پیرامون ساخت حرم امام(ره) و حواشی شکل گرفته در ماه های اخیر اشاره می کند و می گوید:

متأسفانه امروز موضوع ساخت مرقد امام به گونه‌ای مطرح می‌شود که به نوعی از فضای نقد فاصله گرفته و اهداف دیگری را دنبال می کنند.
وی می افزاید: باید شرایط و اقتضائات زمانی برای نقد کردن را درک کرد. گاهی اوقات حتی یک نقد منصفانه و یا حتی اختلاف دیدگاه و سلیقه باعث می شود عده‌ای خناس از آن بهره برداری خاصی داشته باشند و می تواند مورد سواستفاده قرار بگیرد . معماری ویژه حرم امام ممکن است مورد تایید برخی و بر عکس مورد انتقاد گروهی دیگر قرار بگیرد که این در ذات خود بد نیست.
این فعال سیاسی اصلاح طلب می افزاید: اما اینکه عده‌ای بخواهند این را حربه قرار داده و بر اندیشه‌ها و آرمان‌های امام بتازند و به جای مسئول دانستن مسئولین اجرایی و تصمیم گیران اولیه، بیت ایشان را مورد انتقادهای شدید قرار دهند و به دنبال آن به ولد صالح آن امام فقید جسارت نمایند به هیچ عنوان پسندیده و مورد قبول نخواهد بود.
بیش از مقبره امام مصلای تهران نیز که هم به لحاظ سازه و هزینه و زمان بر بودن و سایر نقدهای مطرح شده در خصوص این بنا می توانست به مصلای تهران وارد شود حداقل مرقد حضرت امام و وجود مبارک ایشان محملی برای توجیه خواهد داشت ولیکن مصلا…
مدیر عامل بنیاد باران در ادامه به واکنش های بیت امام نسبت به انتقادات پیرامون ساخت حرم اشاره می کند و می گوید: باید به این نکته هم اشاره کرد که متولیان حرم حضرت امام خمینی(ره) و موسسه نشر آثار ایشان هم باید پاسخگو بوده و صبورانه نسبت به انتقادات جوابگو باشند.
این فعال سیاسی همچنین معتقد است: این بنا ارتباطی با ساده زیستی حضرت امام ندارد.ایشان در وصیتنامه خود عنوان می کنند که در کنار محرومین و مستضعفین و در دورترین نقطه شهر که بهشت زهرا (س) است و در کنار شهداء قرار گیرند و هیچ تصمیمی برای نوع ساخت و مقبره خود نداشته‌اند.

وی می افزاید: حضرت امام (ره) براساس تجارب، دانش و شناخت از زمان خود و افراد و مواضعشان پیش بینی های کرده اند اما برای موضوعاتی که سالها بعد از حیات ایشان حادث شده است هیچ نسخه ای نپیچیده اند.

جواد امام درادامه به ذهنیت نسل جوان در خصوص آرمان های ابتدایی که انقلاب بر مبنای آن شکل رفته اشاره و تصریح می کند: ذهنیت نسل جوان در خصوص انقلاب در عملکردهای چهار دهه گذشته شکل گرفته است. اگر نگرانی نسبت به این ذهنیت وجود دارد باید همه پدیده ها و عملکردها نقد و بررسی شود. عملکردهای دولت احمدی نژاد چنان تخریبی ایجاد کرده که نقد مرقد امام(ره) یا حتی مصلی در قیاس با آثار تخریبی آن دولت بسیار ناچیز است.
وی در خصوص وظایف افراد و موسسات منصوب به امام خمینی(ره) در شناساندن آرمان ها و شخصیت رهبر کبیر انقلاب نیز گفت: افراد و مؤسسات منصوب به امام (ره) نتوانسته‌اند آنطور که باید و شاید به رسالت خود بپردازند و منفعل بودن آنها در سال های اخیر و فقط در زمان های خاص که حمله ای می شود و حرمت شکنی صورت می گیرد دست به پاسخ شده، در صورتی که یکی از رسالت های مهم این موسسات می بایست معرفی هرچه بیشتر امام و اندیشه های امام و پیوند آن با نسل جوان امروز و عمیق شدن آن می باشد و از این لاک تدافعی می بایست خارج شوند. اگر در شناساندن اندیشه های والای امام خمینی موفق عمل کرده بودیم دیگر امروز معماری یک بنای یادبود نمی توانست این چنین حاشیه هایی به همراه داشته باشد.

وی همچنین یادآور شد: علاقمندان و یاران نزدیک امام خمینی(ره) باید ازکنج خانه هایی که البته به اجبار رانده شده اند بیرون بیایند و معرف بهتر برای اندیشه امام باشند و هزینه های آن را نیز بپردازند.
امام آنقدر مظلوم واقع شده است که امروز متاسفانه شاهد ایجاد موسساتی به نام امام ولیکن اقداماتی که برون داد آن ها می باشد علیه امام شده و هنوز هم استخوان خورد کرده های نظام و انقلاب حاضر به کنار زدن این نقاب از صورت این افراد نمی باشند چرا؟!

جواد امام نقدهای مطرح شده پیرامون ساخت حرم امام خمینی(ره) را تا حدودی مقبول می داند و معتقد است: جایگاه امام(ره) پشت این ساخت و ساز پنهان شده است و بنده بخشی از نقدهای صورت گرفته را نیز قبول دارم ولی اینکه این نقدها را تماماً متوجه مؤسسه و بیت شریف ایشان بدانیم را قبول ندارم تمامی ارکان نظام اعم از دولت و مجلس در این فرایند و تصمیم گیری آن دخیل بوده و اگر واقعا اشکالی اساسی به این نحوه ساخت و عدم ضرورت این بنا احساس می شده است چگونه است که پس از گذشت ۲۵ سال و آن هم در ایام برگزاری سالگرد ارتحال آن پیر سفرکرده صورت می گیرد که تمامی مسئولین نظام صرف نظر از هر نوع گرایشی در به وجود آمدن آن در دوره های مختلف و حضور در عرصه های تصمیم گیری در مجلس و دولت نقش داشته و از آنجایی که آن بنا در روی زمین ساخته شده و قابل رویت شده و در انظار خاص و عام قرار داشته و به یک باره سر از خاک برنیاورده و آن هم همزمان با به بار نشستن محصول ارزشمند و گرانسنگ درخت تنومند تفکر و اندیشه امام و بیت شریف ایشان یعنی یادگار معظم امام حضرت آیت الله سید حسن خمینی این همه هجمه به نظر نمی رسد فقط به ساختمان مرقد برگشته و بهانه ای بیش نبوده که مغرضین به امام و انقلاب آن را دسیسه ای برای اهداف سوء‌ خود قرار داده اند چون افراد و جریاناتی هستند که به این بهانه امام و اندیشه امام را نشانه رفته‌اند و حتی کمتر از تخریب و نبش قبر هم شاید رضایت ندهند.

مدیر عامل بنیاد باران در ادامه به جایگاه برجسته امام خمینی(ره) در ایران و جهان اشاره می کند و می گوید: این بنا متعلق است به فردی که نه تنها یک رهبر مذهبی است بلکه یک نماد ملی نیز برای کشور ما می باشد و بنیان انقلابی را گذاشت که در تاریخ معاصر بی بدیل است. از امام خمینی(ره) می توان به عنوان شاخص ترین چهره سده های گذشته یاد کرد.
وی در ادامه ضمن انتقاد از محقق نشدن شکل گیری شهر آفتاب در کنار حرم امام خمینی(ره) گفت: متأسفانه به دلیل کوتاهی سایر دستگاه‌های اجرایی پروژه شهر آفتاب که قرار بود خدماتی در حوزه‌های خدمات شهری، علمی، فرهنگی، حوزوی، سیاحتی، محیط زیست، مجتمع‌های درمانی و بهداشتی رایگان، نمایشگاه‌های داخلی و بین‌المللی و تمامی سرانه‌های مورد نیاز را به مردم ارائه کند تاکنون تحقق نیافته است. البته لازم به ذکر است حفظ و تملک و ایجاد فضاهای سبز و دانشگاه ها و پژوهشگاه های موجود نیز در این محدوده که تماما به همت آستان امام (ره) صورت گرفته کسی به آن ها توجه نکرده که جای تقدیر دارد.
این فعال سیاسی همچنین می افزاید: عزیزانی که فقط نگین این شهر برایشان جلوه خاص پیدا کرده است و زبان به نقد گشوده اند که شاید هم درست باشد بیراه نیست که به رکاب این نگین که در واقع همین شهر آفتاب است نیز بپردازند.

/تنظیم از کمند چوبینه/


منبع : بهاران

برچسب ها: تدبیر24 ، بهاران
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها