بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۵۴۰۰۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۰
زنگ خطر اجتماعی معضل اعتیاد به صدا درآمده و از یک خانواده تا یک جامعه را تحت الشعاع خود قرار داده است.
  تدبیر24 : در باب اعتیاد آمارهای ضد و نقیض فراوانی وجود دارد که این تناقض در مورد اعتیاد زنان شدت بیشتری به خود می گیرد. در سال های اخیر بیش از آنکه بحث افزایش مصرف‌کنندگان زن مطرح باشد، افزایش ورودی زنان به مراکز درمان و ترک اعتیاد خبرساز شده است.

آمار اعتیاد زنان دقیق و البته پایین هم نیست، اما بخش اعم گزارش ها حاکی از مصرف مواد صنعتی و روانگردان در میان زنان به ویژه دانشجویان دختر برای زیبایی و تقویت حافظه است، با این حال شاهد افزایش تمایل معتادان زن به مراکز درمان و ترک اعتیاد هستیم، زیرا در سال های اخیر امکانات و تسهیلات ترک اعتیاد بیشتر شده است.

زنان 10 درصد معتادین استان را تشکیل می دهند

محمدرضا پارسی، مدیرکل بهزیستی گیلان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با بیان اینکه حدود 2 تا 2.5 درصد جمعیت استان به نوعی درگیر اعتیاد هستند، اضافه کرد: از این تعداد 10 درصد را زنان تشکیل می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه دو مرکز ترک اعتیاد زنان در گیلان فعالیت دارد، گفت: دو مرکز اقامتی ترک اعتیاد در رشت و لولمان وجود دارد که حدود 100 نفر به صورت شبانه‌روزی از خدمات این مرکز بهره‌مند می‌شوند.

پارسی با بیان اینکه 34 واحد مردم نهاد در پیشگیری شهری و روستایی از اعتیاد مشارکت فعال داشتند، اضافه کرد: 37 محله شهری، 20 محله روستایی، 6 محیط کاری، 18 دستگاه دولتی، 44 مهدکودک و بیش از 150 هزار نفر چهره به چهره در پیشگیری از اعتیاد آموزش‌های لازم را فرا گرفتند.

مدیرکل بهزیستی گیلان درخصوص اقدامات بهزیستی در راستای درمان اعتیاد، ایجاد مراکز درمان سرپایی و مراکز اقامتی میان مدت و بلندمدت افزود: 77 مرکز فعال درمان سرپایی، 47 مرکز اقامتی میان مدت، یک مرکز اقامتی طولانی مدت، سه مورد DIC6 مورد سیار و یک مورد پناهگاهی در استان وجود دارد.

وی گفت: اگرچه ممکن است تعداد زنان معتاد در مقایسه با مردان حدود یک به 10 باشد، اما دو واقعیت مهم باید مورد توجه قرار بگیرد. با توجه به آنکه رشد اعتیاد در زنان سریع‌تر از مردان است، علاوه بر آن اثرگذاری اعتیاد یک زن در جامعه و آثار و پیامدهای غیرمستقیم آن شاید ده‌ها برابر بیشتر از تبعات اعتیاد مردان باشد. زنان به لحاظ جایگاه مادری در خانواده بی‌تردید از نقش محوری در تربیت فرزندان برخوردار هستند و درگیری آنان با اعتیاد قطعا فرزندان را با مخاطرات فراوانی مواجه می‌کند.

پارسی تصریح کرد: متاسفانه بسیاری از زنان در کشور برای رسیدن به زیبایی، تناسب اندام و شفافیت پوست، موادمخدر مصرف می ‌کنند، حتی عده‌ای نیز برای حل مشکلات اختلال روان و رویای دستیابی به آرامش روحی و روانی و کاهش افسردگی به سمت استفاده از مواد مخدر صنعتی گرایش پیدا می‌کنند.

پای اعتیاد به باشگاه های ورزشی باز شده است

فاطمه حسن زاده، کارشناس جامعه شناسی در گفت وگو با خبرنگار ایسنا گفت: کشیده شدن دامنه اعتیاد زنان از مناطق حاشیه ‌نشین به سطوح عام ‌تری از جامعه مانند باشگاه‌های ورزشی و سالن آرایش‌های زنان واقعیتی است که به لحاظ اجتماعی و فرهنگی نمی‌توان به سادگی از کنار آن گذشت.

وی با اشاره به آسیب پذیری بیشتر فرزندان مادران معتاد در مقایسه با فرزندان پدران معتاد، افزود: خطرات معضل اعتیاد برای نهاد خانواده باید در برنامه ‌ریزی‌ های کلان مورد توجه قرار گیرد، باتوجه به اینکه قریب به 55 درصد از طلاق‌ها ریشه در اعتیاد دارند، این امر موجب می شود آسیب های اعتیاد بنیان خانواده را به شکل جدی درگیر کند.

این کارشناس جامعه شناسی تاکید کرد: در دنیای مدرن امروزی در آرایشگاه ‌ها و باشگاه ‌های ورزشی به بانوان القاء می‌شود که با مصرف مواد مخدر می‌توانند به سرعت و سهولت بیشتری به اهداف خود از جمله تناسب اندام دست یابند، در حالی که زنان می‌توانند با مراجعه به پزشک و استفاده از رژیم های تخصصی به وزن دلخواه خود برسند.

حسن زاده ادامه داد: باتوجه به اینکه بسیاری از این خدمات آگاهانه در باشگاه های ورزشی و آرایشگاه های زنانه با ارائه خدمات دروغین و گول زننده عرضه می شوند، لذا باید برنامه‌های پیشگیری و آگاه‌سازی مردم جدی گرفته شود و در کانون‌های پرخطر مانند آرایشگاه‌ها، باشگاه‌های ورزشی و خوابگاه‌های دانشجویی نظارت های کارشناسانه صورت گیرد.

زنان نخستین قربانیان آسیب‌های اجتماعی

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی استانداری گیلان، دکتر محمدعلی نجفی نیز بر ضرورت اجتماعی کردن امور مبارزه با مواد مخدر تأکید و اظهار کرد: زنان جزء نخستین قربانیان بسیاری از آسیب‌ها و انحرافات اجتماعی هستند و در این میان اعتیاد یکی از مهم ‌ترین آنان است.

وی بر ضرورت بهره گیری حداکثری از ظرفیت های بخش‌های دولتی، غیردولتی و مردمی در عملیاتی کردن کنترل مواد مخدر و کاهش تهدیدهای این معضل اجتماعی تأکید کرد و افزود: با توجه به سیاست های کلی برنامه پنجم توسعه، اولویت‌های ستاد مبارزه با مواد مخدر در سال 94 با رویکرد اجتماعی از سوی وزیر کشور و دبیرکل ستاد در حوزه های تخصصی مقابله با عرضه و امور بین الملل، فرهنگی و پیشگیری از اعتیاد، درمان و کاهش آسیب اعتیاد، صیانت اجتماعی و مدیریت فرابخشی است.

استاندار گیلان پیشگیری و مبارزه با مواد مخدر را از دغدغه ها و اولویت های مهم استان برشمرد و ادامه داد: ضغف ساختارهای اقتصاد و فرهنگ عامل مهم در بروز آسیب های اجتماعی است، البته این مسئله قاعده کلی نیست زیرا در بسیاری از خانواده های متمول نیز شاهد این پدیده شوم هستیم.

نجفی مواد مخدر را منشأ بسیاری از مشکلات در بخش های مختلف جامعه دانست و افزود: باید با تقویت شاخص‌های فرهنگی و توسعه اقتصادی و ایجاد اشتغال و رفاه اجتماعی در جهت مبارزه با این پدیده شوم و خانمان‌سوز تلاش کنیم.

اعتیاد درمان استرس و افسردگی نیست

سمانه اسماعیل زاده، کارشناس روانشناسی در گفت وگو با خبرنگار ایسنا، مقابله با استرس های روزمره و افسردگی را می توان یکی از عوامل موثر گرایش اشتباه زنان به مواد مخدر دانست.

وی با بیان اینکه در محیط‌های دانشگاهی و آموزشی باید فعالیت ها اطلاع رسانی و مشاوره ای پررنگ تر شود، افزود: بحران هویت در دوران جوانی از جمله مشکلاتی است که تمام ساختار روانی فرد را به هم می‌زند و زمینه‌های گرایش به سمت مواد مخدر را فراهم می کند.

این کارشناس روانشناسی با بیان اینکه زنگ خطر اجتماعی معضل اعتیاد به صدا درآمده است، عنوان کرد: این معضل از یک خانواده تا یک جامعه را تحت الشعاع خود قرار داده است. خوابگاه هایی که امروزه به مکانی برای مصرف مواد مخدر تبدیل شده است، باشگاه هایی که بجای نشاط و شادابی حاصل از ورزش، کشش و تمایل به مواد مخدر را در زنان ترغیب می کند.

اسماعیل زاده خاطرنشان کرد: کاش به آسانی از کنار این موضوع نگذریم و معتادان را بیمارانی ببینیم که نیاز به درمان دارند، خودمان را به جای این زنان قرار دهیم و فارغ از نگاه خصم نقادانه دست یاری مان را به سمتشان بگشاییم.
برچسب ها: تدبیر24 ، اعتیاد ، تناقض
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۵
0
0
متاسفانه ب دلیل شرایط خاص جسمی و روحی خانمها بیشتر ب انها ظلم و تجاوز میشود ب خصوص اسیبهای جنسی ب خصوص اگر خانم جوان و زیبا رخ باشد
مردی مشهدی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها