بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۵۴۰۵۴
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۴
  تدبیر24 :  مسئول میراث فرهنگی درمیان، با اشاره به اینکه با وجود به پلان مدور قلعه احتمال می‌رود، قلعه طبس مسینا اثر متعلق به قبل از اسلام باشد گفت: وجود تپه‌های باستانی متعلق به دوره‌های تاریخی (احتمالاً اشکانی) در حاشیه این شهر، احتمال تعلق طبس‌مسینا را به دوره‌های قبل از اسلام تقویت می‌کند.

«علی صالحی» اظهار کرد: این قلعه در حاشیه شرقی شهر طبس‌مسینا قرار دارد و نقشه قلعه به شکل دایره و دارای حصار و برج‌های متعدد است.

وی ادامه داد: دور تا دور قلعه را خندقی فرا گرفته و در قسمت ورودی، برجی بزرگ که در حال حاضر 11 متر ارتفاع و بیش از 15 متر قطر دارد، باقی‌مانده است.

مسئول میراث فرهنگی درمیان تصریح کرد: با وجود آسیب‌ها و صدماتی که به این قلعه وارد آمده هنوز 15 برج از مجموع برج‌های آن قابل مشاهده است.

صالحی افزود:با توجه به پلان مدور قلعه احتمال می‌رود، این اثر متعلق به قبل از اسلام باشد که در دوره اسلامی نیز مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.

وی تاکید کرد: وجود تپه‌های باستانی متعلق به دوره‌های تاریخی (احتمالاً اشکانی) در حاشیه این شهر، احتمال تعلق طبس‌مسینا را به دوره‌های قبل از اسلام تقویت می‌کند.

مسئول میراث فرهنگی درمیان، اظهار کرد: طبس‌مسینا شهری است بسیار کهن و تاریخی که در اکثر متون جغرافیایی قرون اولیه اسلامی، نام آن ذکر شده است مصالح بکار رفته در بنای قلعه طبس خشت و گل است.

مسجد قلعه تاریخی طبس مسینا متعلق به دوره قاجار

صالحی با بیان اینکه درون قلعه تاریخی طبس مسینا، مسجد قلعه قرار دارد، افزود: این مسجد شامل شبستان ستوندار با چهار ستون است که از لحاظ نقشه بسیار دقیق در جای خود قرار گرفته‌اند.

وی با اشاره به اینکه ورود به داخل مسجد از طریق سر دری با طاق جناقی امکان‌پذیر است، ادامه داد: در دو طرف سر در ورودی دو طاق نما قرار دارد که برای استراحت و نشستن افراد دارای سکوهایی به ارتفاع حدود 50 سانتیمتر است و این دو طاق نما نیز دارای طاق جناقی است.

مسئول میراث فرهنگی درمیان، با بیان اینکه پس از سر در ورودی مستقیماً فضای شبستان قرار دارد، تصریح کرد: شبستان فضایی است با چهار ستون قطور 5/1*5/1 متری و ارتفاع حدود 8/1 متری و حد فاصل ستون‌ها بوسیله تویزه و سپس گنبدهای چهار ترک پوشیده شده به گونه‌ای که در این فضا نه گنبد قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه درست مقابل سر در ورودی محراب بنا قرار دارد که تزئینات جالب توجهی دارد، گفت: تزئینات مقرنس گچی که با حاشیه تزئینی مارپیچی از جمله تزئینات محراب است.

صالحی ادامه داد: بنای مسجد قلعه طبس متعلق به دوره قاجار بوده و با شماره‌ی ثبت 4657 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و تحت حفاظت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است.

وی خاطر نشان کرد: از محل اعتبارات سال 93 مبلغ 89 میلیون ریال به مسجد قلعه طبس مسینا اختصاص داده شد و طی عملیات مرمتی که حدود یک ماه به طول خواهد انجامید، کارجمع‌آوری سکوی سنگ فرش ودیوار آجرگری، جمع‌آوری واجرای مجدد آجر نمای سمت راست ایوان، بند کشی آجرهای نمای مسجد، اجرای دیوار آجری محوطه جلو مسجد، حفر چاه جذبی و اجرای آجر فرش محوطه جلوی مسجد صورت می‌گیرد.
برچسب ها: تدبیر24
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۲
شهروند طبس مسینا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۱
0
1
طبس مسینا دیار کهن ایران،شهری که در قرن هفتم تاریخ نویسان از آن به عنوان شهر یاد کرده اند.بناهای قدیمی،تنهاقلعه گلی ،آسیاب های بادی ،مسجد ماه به جا مانده از اقوام و اجدادمان، حکایت از شهری قدیمی دارد که بعد از تخریب بر اثر حوادث طبیعی ،چند سالی است که از آن به عنوان شهر طبس مسینا یاد می شود.شهری که در قدیم بعلت داشتن درخت عناب فراوان حمدالله مستوفی از آن به نام شهر طبس عناب یاد کرده است.امید است شاهد مرمت بناهای قدیمی و تاریخی که در آثار میراث فرهنگی به ثبت رسیده باشیم.
شهروند طبس مسینا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۴
0
1
امیدواریم مسئولین محترم میراث فرهنگی هر چه سریعتر قلعه ی طبس مسینا و مسجد موجود در قلعه را مرمت کنند و این بناهای تاریخی که به ثبت سازمان میراث فرهنگی رسیده،دیدنی تر و باعث جلب گردشگران گردد.
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها